Vänja vid ridbana...

S

shakermaker

Min yngling har ingen lust att ta ett steg på våran ridbana, det kunde jag förstått om han gjort så från början, men de först två veckorna var han hur snäll o fin som helst, visst tittade han lite och så men inget märkvärdigt. Sen tog det tvärvänding, han bara drar sig åt det håll vi inte ska åt, alltså hela tiden motsatt vart jag vill att han ska gå.

Trodde först att han hade ont i munnen pga. nosgrimman halkat snett, var ett litet sår, han stod nån dag, det läkte fint (det är alltså på utsidan) och jag provade igen, utan aachenrem (den skavde). Jag satt upp och han började genast smågå bakåt, mot utgången. Provade att skänklade till honom o smacka, för att få honom att bara gå framåt istället för bakåt, och det fungerade så han fick morot o massor med beröm. Två varv i skritt ungefär. försökte trava o så men det gick väl ett halvt varv på volt.
Kan tänka mig att han är misstänksam mot volten, den är stor, konstigt formad med hinder, bank o vattenhinder på. Han är antagligen inte van vid det, men han skötte sig i början?

Från marken går det, han tittar lite men han går. Har försökt att longera men det funkar inte, han förstår sig inte på vad det är jag vill o ser ut som ett levande frågetecken mest hela tiden.
I ridhus när vi är o tränar funkar det suveränt, han jobbar på och är fin som bara den. Så därav tror jag att det är just DEN volten som stör honom.

Har släppt honom på den och visst tittar han lite, springer o blåser, gnäggar osv osv men jag upplever aldrig, varken när jag sitter på eller från marken att han är rädd, snarare att han säger; "Neeeej jag vill inte, måste vi verkligen" och jag har pratat med en western/NH-gubbe och han har sagt flera gånger (han har hjälpt oss många gånger med ponnierna) att om jag, som träffar o hanterar hästen varje dag o något så när vet hur den är när den är rädd, agressiv osv, inte upplever att hästen är det så är den antagligen inte det.

Vad ska man göra? Några tips?

Har ingen möjlighet att rida o hålla igång honom om det ska fortsätta så här, förstår att det är en vanesak/träningsfråga men har någon något tips på hur man kan göra?

Kan tillägga att han inte verkar ha ont någonstans, allt runtomkring fungerar fruktansvärt mkt bättre dag för dag. Han står stilla när man sadlar, lindar, sätter på täcken, slänger sig inte i spolspiltan, drar inte i benen när man kratsar hovarna osv.
Han är ju ung o ovan, är en dressyrfjolla ut i hovspetsarna så hinder, bank o vattengrav är såklart nya saker för honom, men han går rakt på allt :confused: Han är inte rädd, han verkar bara vilja... mosa allt? :crazy: Drar sig mot hinder, och banken är jag sjukt rädd att han ska kasta sig in i göra illa sig. Inte rädd för att han ska hoppa, väldigt mycket tvärtom; att han inte hoppar o bara går rakt in utan att titta. Samma sak med vanliga hinder o vattengraven, han sneglar inte, frustar, blåser upp sig eller något, bara drar sig segt mot dem.
Och han gör inte något "dumt" när man sitter på eller från marken...

Som tidigare sagt, jag tror faktiskt inte han har ont, jag har fixat med såret från aachenremmen, han är inte halt, han ömmar inte på ryggen utan på något mystiskt vis musklar han på sig och har fått bättre rygg.

Så, återigen; några tips?

Sv: Vänja vid ridbana...

Det enda jag tänker på är att han tycker att det är jobbigt (på något vis) att arbeta och det gör ni ju på ridbanan och kanske försöker slippa undan. Du kan ju prova att bara rida in, rida ett halvt varv och sedan rida ut igen och sen rida ut i skogen en sväng och nästa gång rider du ett helt varv på banan osv. Så ridbanan blir ett inslag i ridturen, inte hela ridturen. Så hästen "tänker": "Jaha, vi ska bara in på banan en stund och göra lite grejer men sen får jag komma ut i skogen och göra nåt som jag tycker bättre om". Sen efter några veckor så funderar hästen nog inte så mycket på det.
Men det är bara en gissning och ett förslag!

Det konstiga är att han bara reagerar så på ridbanan och inte i ridhus. Hur är han att rida ut med?

Har själv en unghäst fyraåring som blev tagen för hårt och regera på precis samma sätt värga röra sig fram, men hon rörde inte en millimeter och gick man på henne då så reste hon sig, eller så kasta hon sig bakåt tills det tog emot (detta har jag bara fått höra inte sett det själv) så tjejen som hade henne lämnade hem henne hon fick stå ett halvår så börja vi om igen och allt gick kalaslugnt och sanat märktes dock att tjejen som haft henne innan hade ridit hårt med mkt hand då hon var väldigt orolig.

Efter två månader kom samma bettende tillbaka bortsett backningen för hon går aldrig ett steg bakåt. Så då fick hon stå två veckor så har vi tränat lite horsemanship sedan dess.

Men nu ska vi ner till spångfors och gå igenom henne ordenligt då jag vill kolla upp henne innan jag gör mer.

Nu till saken en kompis hade sin häst hos samma tjej och den börja göra precis likadant funkade ett tag sen börja den dumma sig, sedan skötte den sig osv. hon åkte och kolla den och då hade den någon stans bak mellan has och kors, fått ien form av nflammtion så ledvätskan var helt gul och varig. Och denna typ av skada är en skada som aldrig kan gå bort helt men går i perioder då hästarna är bättre och sämre. Något värt att tänka på att det kan vara något sådant, stämmer bra in på beteendet.
Spångfors sa även att denna typå av skada upp står vid överslag + att den kan vara ganska vanlig bland unghästar som kommer igång för fort.

jag tycker han ska kollas upp för att vara helt säker så man inte tvingar dom till något när de egentligen har ont.

Kan återkomma imorn när jag varit nere med min.

Han har nog aldrig blivit riktigt uteriden, så vi tar det i små, små etapper. Har en bit vi kan skritta i normalt tempo nu faktiskt ;) :p Han är ganska bilskygg av sig o jag går även mkt med honom så att han kan titta på mej o se att jag inte ska bli rädd, lite långsökt kanske? Men om han ser mig som en flockmedlem så kanske han reagerar som jag med tiden! =)
Jo, jag måste ändå ta ut en vet. för att jag ska klippa den andra hästen så jag tänkte be vet. att klämma o känna o ev. böja igenom honom. Dock tycker jag inte han borde ha ont någonstans, nyligen röntgad i hela kroppen, vet. bes. u.a. osv osv... Ska ev. ta ut massör o equiterapeut också. Idag nöjde jag mej med att vi kunde skritta några varv, trava så länge jag ville (dvs. några meter), sakta av o stå stilla vid upp/av-sittning.
Har klämt o kännt lite på rygg osv, han ömmar inte någonstans o haltar ju som sagt inte... Usch nu skrämmer du mig med ledvätskan o allt :crazy: Ska iaf ta ut vet. o se om vi blir något klokare av det.

Hästmyran: Fast jag tycker att han borde vara likadan i ridhus som på ridbana vad gäller arbete? :confused: För i ridhuset är han verkligen helt sagolik, en drömhäst helt enkelt o helt klart den häst jag provred i skåne!

Ja du, det där med ridhuset är ju lite skumt. Kan inte ha nåt att göra med att i ridhuset har du haft hästsällskap men inte på banan eller nåt liknande? Nej, jag vet inte. Och om han har ont någonstans så borde det ju visa sig även i ridhuset... Men det är ju alltid bra att kolla igenom honom hursomhelt. Angående uteridningen; har du ingen äldre stabil häst att ta med som sällskap?

Jag har ridit på bana själv och med hästar; samma resultat. Har även ridit i ridhus själv och med hästar; hur fin som helst, gör allt som jag ber honom om, jobbar superbra osv osv. Väldigt skumt, vilket gör att jag inte tror han kan ha ont, men jaa, bra att kolla upp är det ju alltid!
Den enda stabila, snälla hästen han kan gå med som inte rör ett öra för något - det är min andra :crazy: + att vi bara kan skritta än så länge, vill inte riskera något. Får prova någon dag med att min kompis rider gamlingen o jag ynglingen antar jag.

Ingen skillnad i underlag? Så att det är det han reagerar på?

Hur mycket är han riden utanför ridhus innan du hämtade hem honom? Är han en ridhusråtta, som min häst var, så är ofta paddocken något väldigt ovant och konstigt.

Precis som din fungerade min bra första två-tre veckorna - men sedan var min smekmånad över och vi fick börja från scratch. Han var knappt svängbar i paddocken och ibland nästan blockerad. Drog sig mot staketet och det krävdes Fasta ytterhjälper och en hel del träning innan han fungerade som han skulle igen.

Min var ju iofs lite yngre, så det var nog unghästtrots (han var tre och knappt inriden) i stor grad - men kanske kan det vara något liknande med din?

Jag kanske läser slarvigt men han är alltså intresserad av alla saker på ridbanan?

Låt han gå och titta på de då, låt han vänja sig långsamt.

Du har ju inte haft han så länge så det låter som han har lite svårt med omställningen.

I ridhus kanske han känner igen sig mer, där vet han vad han ska göra.

Jag hade försökt ha han lös på ridbanan mer så han kan vänja sig vid den. Vissa hästar blir ju flegmatiska när de blir rädda, de verkar inte rädda men blir tröga och okänsliga.

Alltså, han är ju sent inriden o utbildad o allt sånt, beter sig som en 4åring istället för 6åring. Men han borde ju inte reagera på underlaget eftersom han har varit jätteduktig o fin på ridbanan innan.

Allinrep: Fast intresserad skulle jag nog inte kalla honom, han bara drar sig mot dom o verkar inte ett dugg rädd för att gå in i sake :crazy: det skrämmer mig, han kan ju skada sig om han fortsätter så, om han går rakt in i banken t.ex. utan att hoppa/flytta sig osv... För han drar lixom inte mot saker typ ååh vad kul, snarare som om det var magneter i dem och han :confused:

prova att tömköra i paddocken. att han lär sig gå framåt av sig själv.
han kan säkerligen känna att du spänner dig (omedvetet kanske)
jag gjorde så med min unghäst när ja fick han, tömkörde, la ner bommarna på hindrerna till calavetti, tömkörde över. Man fick va beredd på att han kunde vända i tömmarna men det gällde att va kvick i benen. tillsist efter mkt om och men gick min över bommarna i skritt och trav för tömmen. han vände oxå ifrån eller gick rätt på hinderstöden i början (och kan fortfarande göra det, men han är ju ung! och vi är nästan aldrig på ridbanan utan mest i skogen).

Senast ändrad av en moderator:

Han förstår varken longering eller tömkörning... :crazy: Har försökt longera ett par gånger nu så han ska kunna röra sig men det går inte, han förstår inte vad jag menar, förstår inte att han ska gå runt osv. Försökte longera med spö för o driva på bakifrån (ni får förstå rätt nu för jag orkar inte gå in närmare på det) men det förstod han bara ännu mindre, ställde sig helt stilla osv.

shakermaker skrev:
Han förstår varken longering eller tömkörning... :crazy: Har försökt longera ett par gånger nu så han ska kunna röra sig men det går inte, han förstår inte vad jag menar, förstår inte att han ska gå runt osv. Försökte longera med spö för o driva på bakifrån (ni får förstå rätt nu för jag orkar inte gå in närmare på det) men det förstod han bara ännu mindre, ställde sig helt stilla osv.

longerpisk är inget ovanligt att man har när man longerar, speciellt inte i början om hästen kan vika in mot mitten och man måste driva ut hästen fort igen. prova att rama in utebanan. med tex hinderstöd och plastband så det blir en "liten rundcorall". Så hästen kan söka sig utåt men är i ett litet område och måste hålla koncetrationen på dig. du behöver inte ha hästen i lina första gångerna utan hästen kan va lös men du bör ju ha pisk med dig. Tänk på när du longerar att du lixom som ska stå som i en triangel mot hästen. pisken ska hästen se snett bakom ögat. "Dom ser den inte" om man står fel.

eller tömkör men ha medhjälpare som i början leder hästen och går före några pass fastän du håller i tömmarna bak. sen kan ledaren koppla loss sin ledtygel men går brevid och ta tag i hästen om den börjar vända eller inte förstår och kan visa den framåt igen. Man kan även använda sig av en annan häst som går före som drivhjälp framåt. Fattar hästen efter några ggr brukar dom fortsätta förstå senare. Men börjar hästen lära sig att vända och vägra gå och man inte har hjälp av tex medhjälpare i början, kan det bli en ond cirkel att hästen fortsätter. Hästen känner ju att man tappar kontrollen över häst och tömmar om den vänder sig och man inte hinner rätta ut hästen tillräckligt snabbt.

det bästa är att du löser antingen longeringsbiten eller främst tömkörningsbiten (eftersom hästen mera springer på volten under longering och i tömmarna kan man variera) innan du sitter upp. du måste lösa problemet med framåtdriften från marken först så hästen känner att den själv vågar.

Läste att han tittade på dej när du är ute och går med honom, nästan som han frågat om lov om att få gå?

Han kanske känner sig osäker när du inte är på marken med honom? Eftersom du bara har haft honom i två veckor lr nåt? Antagligen är du den han litar mest på nu. Tänk på att han nog är ganska osäker på allt, med nytt stall å nya människot. Det var min häst när hon kom och hon är fem...

Kan du inte prova om du har någon som går brevid honom när du skrittar/travar...

Det var mina tankar iaf... annars förstår jag hur jobbigt det är med nya hästar som inte funkar som man vill, eftersom man inte känner hästen...

Lycka till iaf :)

Han litar väldigt mycket på mig redan, måste jag faktiskt säga, väldigt snäll o rar på alla sätt o vis. Har provat o ha nån som leder mig runt på volten o det går väl, inte superbra men funkar. Dock bara i skritt =/
Det konstiga är att om det är så att han är osäker känns det eller tycker jag att han borde vara osäker när vi åker iväg o tränar? :confused: Tycker att allt bara är väldigt förvirrande. Allt annat går bara bättre o bättre ju.

shakermaker skrev:
Han litar väldigt mycket på mig redan, måste jag faktiskt säga, väldigt snäll o rar på alla sätt o vis. Har provat o ha nån som leder mig runt på volten o det går väl, inte superbra men funkar. Dock bara i skritt =/
Det konstiga är att om det är så att han är osäker känns det eller tycker jag att han borde vara osäker när vi åker iväg o tränar? :confused: Tycker att allt bara är väldigt förvirrande. Allt annat går bara bättre o bättre ju.

Men när du tränar, tränar du då i ridhus?

Men eftersom han är sent tagen så är det inte konstigt att han är som han är... Han är ung och det tar tid med de små liven...vilket är jobbigt... :crazy:

Det bästa är väl att ta det lugnt och ta ett steg i tagen?

Jo, men alltså det måste ju gå att göra något och nu står jag dessutom utan skjuts till ridhus/träningar och jag kan ju inte ställa av honom?

Ja, då är det svårt... men det är bara att försöka tills det går, mer kommer jag inte på...:S

Du skulle kunna låta honom "landa på jorden" i två veckor?

Han har gått två veckor o sen stått två veckor och går nu igen. Så landat har han, dessutom har jag kommit fram till hur jag ska göra :)

Jag har tagit bort aachenremmen och sporrarna, men jag rider med ett kort spö, jag har inte behövt det till mer än att jag klatchat på min stövel en gång på dessa tre ridpass, det tycker jag är framgång. Lägger från mig spöet 15 min. på slutet och det fungerar bra =) Men jag kör nog på likadant ett tag till, försöker att ta det så lugnt som möjligt, alltså utan massa tjaffs. Tyvärr är han sårhalt nu =/ Så det blir inte så mkt riktigt ridning...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 232
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar