Vänja valp vid bil

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 10 705

Amk

Trådstartare
Vår valp är nu hemma, och vi har ett stort behov av att hon kan åka med i bilen för att se till hästarna som är några km bort. I dagsläget är hon nöjd om hon får sitta i knät på någon av oss, men när jag kör ensam är ju inte det optimalt.

Hittills har vi försökt vänja henne vid hennes bilbur genom att ha den inne, och hon går gärna in där för att undersöka/hämta en leksak. Dock är det inte så att hon lägger sig därinne, men hon lägger sig å andra sidan inte på filtar eller mjuka underlag överhuvudtaget.

Idag lät jag henne sitta i buren, när den stod bak i bilen. Det går bra så länge jag är nära och klappar, men när jag försvinner till framsätet piper hon oavbrutet. Det är samma sak inne- hon vill ha oss inom synhåll i princip hela tiden. Nu har vi bara haft henne i tre dagar, så det är ju enormt kort tid som gått! Jag har full förståelse för att det tar tid att vänja sig vid att vara "ensam", men måste få med henne de 3 km till hästarna varje dag. På torsdag och fredag ska hennes daghusse ha henne, och han behöver också kunna åka bil korta sträckor på gården. Tilläggas ska att våra vägar är i princip otrafikerade, så det går hjälpligt att ha henne lös i passagerarsätet fram.

Har ni några tips på hur jag går vidare med övandet att ha henne i sin bilbur?

Sv: Vänja valp vid bil

Hur du ska göra beror enligt mig på varför valpen piper.

Är det bara ett "åh nu försvann du!! Var tog du vägen? Jag vill också!"-pip så skulle jag sätta buren i baksätet så att valpen ser mig när jag kör och sedan ignorera pipandet + kasta bak lite godis när valpen tystnar.

Är det däremot pipande som berättar att valpen blir mycket berörd och rädd så skulle jag leka burlekar och göra buren till en väldigt positiv plats först inomhus och sedan börja i bilen med att lämna valpen ensam i någon sekund, komma tillbaka och belöna, lämna den igen en stund, gå tillbaka etc. tills den vänjer sig.

Min valp pep som en tok i början för att hon var van att alltid få vara med mig. Men hon pep inte för att hon var rädd utan mer för att hon kände sig förorättad när jag stängde in henne ;) Så vi körde burlekar + mycket positivt runt buren, nu väljer hon klart buren när hon hoppar in i bilen och somnar som en stock på en gång!

Första gången min valp åkte i buren så skrek han så hjärtskärande att jag blev alldeles tårögd. Det var fasansfullt (för mig) i de tio minuter det varade, sedan blev valpis tyst och somnade. Gången efter skrek han inte fullt så högt och ganska snabbt var han helt tyst och uppskattade verkligen sin goa bur. Så mitt tips är att sätta på någon bra musik alt öronproppar och kör en lång runda. Eftersom det är nyttigt med både social- och miljöträning så kan du passa på att köra och hälsa på den där personen du inte träffat på så länge, eller till stan där ni kan gå en sväng, eller till skogen osv. Valpen lär sig superfort att 1) det är ingen idé att pipa och 2) har man tur så vaknar man upp på något spännande ställe = bilen är rolig.

Min hund som valp pep (nej sjöööng) första gången längst bak i bilen. Jag berömde mjukt och kort varje gång han tystnade.
Gång nummer två vi åkte bil älskade han bilen och var hur lugn som helst och har varit sen dess.
Hoppas din också finner sig snabbt så bilåkandet blir något positivt:laugh:

Nu slapp jag skriva, tack :bow:

TS

Jag håller med Cilla. Nu när hon är så liten så vänjer hon sig fort. Så härda ut. Det är nog bara ovana helt enkelt. :)

Du skulle hört min valp första gången jag satte henne i cykelkärran (sån för barn)... Hela byn trodde nog att hon misshandlades svårt och tittade efter den allvarligt slagna hunden, som då bara låg och ylade och skrek i kärran. Hon tröttnade till slut och numera är hon tyst.

:D Tur att jag inte läste det här förra året... När vi fick hem Orvar så var antingen alternativen att vara hemma själv 30 min eller åka bil och sitta själv 5 min medans jag lämnade på dagis... Plan 1 var att han skulle få åka fram på golvet, halvvägs stannade jag och lyfte bak huliganen i buren i bakluckan. Han protesterade lite ibland, men det fanns liksom inte så många alternativ så det fick vara så. :D

Dessutom ville jag hinna med lite annat oxå, bla rida lektion 1 gång i veckan, ibörjan mutade jag ridlärarens dotter med kladdkaka så passade hon honom. Därefter så ställde jag bilen vid paddocken och satte honom i buren vid lektionens början, då var han väl rastad och busat en stund medans vi fikade innan lektionen och han somnade omg.

Han älskar att åka bil, han sitter gärna i buren och kikar ut även vid stilla stående, men däremot gillar han inte att bli instängd i hästboxar. Så när han är med till stallet sommartid så ställer jag bilen i skuggan, låter alla dörrar stå öppna och han tycker att det är helt okej! :D

Tack för alla tips! Det känns hutlöst elakt att låta henne pipa tills hon tystnar självmant... vi ska först testa att ta det successivt, låta buren vara en kul lekplats hemma och sedan ta en minut åt gången i den i bilen. Idag stod buren i solen, varför hon valde att gå in där för att busa och vila (svalt och skönt).

Jag är nog bukes blödigaste människa och blir ganska gnällig när jag tycker någon är stygg mot sin hund. Så om det var elakt att låta hunden pipa tills den var tyst hade jag aldrig gjort det.

En intressant detajl i det hela är att jag plockade upp buren i lägenheten när han bara åkt i den några gånger, och valpis gick genast in och la sig tillrätta. Utan någon som helst uppmaning. Hade han tyckt att den var så fruktansvärd som det lät som första gången så hade han aldrig gjort på det viset. Det var alltså inte buren som gjorde honom upprörd i bilen.

Det är nog bara ovana helt enkelt. :)

En ovana är det absolut inte, valpens pipande är många gånger det som triggar igång mjölkproduktionen hos tiken. Det är en görviktig social signal för att överleva. Dessutom har det ju funkat sen man var liten för att få dit mamma, så varför sluta med detta? :)

I övrigt är det inte så mycket mer att göra än att öva. Jag skulle också jobba på att göra buren till ett toppenställe oavsett var buren står.

Jag tillhör den "brutala" typen som verkligen inte ser någon fördel i att göra så stor affär av saker och ting som bara måste fungera!!

Ju mer det duttas, lockas, mutas och "luras" desto svårare/större gör vi ju det för den lilla valpen!

Mina valpar får ingen "invänjning" av bilbur, badkar, halsband eller annan "vardagsmat"! Jag försöker INTE locka hunden in i buren - lika lite som jag försker locka hunden in i/fram till något annat som bara måste göras.

Buren bara ÄR! Jag ser till att börja resa med valpen när den är rastad och har busat av sej så den med stor sannolikhet är trött.
Viktigt är att underlaget i buren ligger stilla - typ antiglid-matta i botten - och sedan stoppar jag in valpen och kör!
Valpen får göra lite det den vill, piper/tjuter den så gör den det. 9 av 10 valpar somnar efter endast en kort stund!

Valparna brukar inom någon vecka läta sej att bil = vila och ev även bil = något kul kommer hända.

Trots eller - som jag ser det - Tack vare detta så älskar mina hundar bilen och är lugna, trygga och älskar sina burar!

/Swat

Fast jag måste säga att jag finner metoden med att "locka" snabbare än att bara ignorera och härda ut. När jag har tränat valpar i bur med din metod så har det tagit ungefär en vecka som du säger. Har jag tränat med att ge godis och vänja med buren innan så har det tagit MAX 2 dagar (inklusive in-vänjandet). Mina hundar älskar sina burar och kastar sig in i dem om jag öppnar och sover som stockar eller sitter nöjt och tittar ut genom fönstret när vi åker.

Ingefärstabletter hjälper åksjuk valpa

Vill bara förmedla ett bra tips jag fick av en veternär om hjälp för åksjuk valp.

Veternären rekommenderade Ingefärstabletter, jag hittade dessa till slut på nätet hos www.econordica.se.

Min 4 månaders blandrasvalp hade i början svårt med åkturer i bil och kräktes, men med att ge den ingefärstabletterna har den nu vant sig på 6 veckor och slutat kräkas.

En ovana är det absolut inte, valpens pipande är många gånger det som triggar igång mjölkproduktionen hos tiken. Det är en görviktig social signal för att överleva. Dessutom har det ju funkat sen man var liten för att få dit mamma, så varför sluta med detta? :)

Hon är ovan av att sitta i bur, därav piper hon för att locka på "mamma", när detta inte fungerar så lär hon ju sluta.

Det var så jag menade med ovana, inte att pipandet var en ovana utan att just bursittandet är det. :)

KL

Min mallevalp var den första av mina hundar att vänjas vid bur direkt när vi kom hem från Tyskland kl 4 på morgonen. Första "natten" pep han kanske 10 min (sammanlagt på hela natten, inte i ett svep), efter det gick han själv in och la sig i buren för att sova. Så lång tid tog det för honom. Fortfarande, 28 kg tung, så lägger han sig gärna i valpburen som är på tok för liten.

Jag har otroligt svårt för när valpar piper/gnäller/gråter, men just i detta fallet stålsatte jag mig och det var det bästa jag kunde göra. (Lite som i Cillas fall.)

TS

Övriga med rasen (FLH) jag känner gör just så, att dom väntar ut valparna och det fungerar utmärkt :)
Har du pratat med uppfödaren om det? Hon kanske har tips som du känner passar dig bättre?

Jag har inte pratat med uppfödaren, men har testat mig fram under gårdagen. I förrgår kväll låg jag och solade i solen, och ställde buren bredvid mig, öppen. Då var det svalare därinne än utanför, varför valpen lade sig i buren. (Det är en canvasbur, som vi börjat ha henne i i bilen... snart ska hon vänja sig vid den riktiga bilburen). Igår var det dags för valpkurs, och då satt jag i baksätet med buren bredvid, och valpen stängdes in. Hon pep i 30 sekunder, sedan somnade hon. På hemvägen var det inte några problem alls, utan hon vilade lugnt hela vägen. Jag hoppas vi funnit en lösning som är en mix av "buren-är-mysig-träning" och "nu-ska-vi-bara-åka-i-buren". Tack för era tips, det gjorde att jag inte tog upp henne när hon pep, trots att sambon gnällde i framsätet :D

Ursäkta om jag kanske missat nån tidigare tråd men jag kan ju inte låta bli att vara nyfiken, vad blev det för ras tillsist? :D

Jag tillhör den "brutala" typen som verkligen inte ser någon fördel i att göra så stor affär av saker och ting som bara måste fungera!!

Ju mer det duttas, lockas, mutas och "luras" desto svårare/större gör vi ju det för den lilla valpen!

Mina valpar får ingen "invänjning" av bilbur, badkar, halsband eller annan "vardagsmat"! Jag försöker INTE locka hunden in i buren - lika lite som jag försker locka hunden in i/fram till något annat som bara måste göras.

Buren bara ÄR! Jag ser till att börja resa med valpen när den är rastad och har busat av sej så den med stor sannolikhet är trött.
Viktigt är att underlaget i buren ligger stilla - typ antiglid-matta i botten - och sedan stoppar jag in valpen och kör!
Valpen får göra lite det den vill, piper/tjuter den så gör den det. 9 av 10 valpar somnar efter endast en kort stund!

Valparna brukar inom någon vecka läta sej att bil = vila och ev även bil = något kul kommer hända.

Trots eller - som jag ser det - Tack vare detta så älskar mina hundar bilen och är lugna, trygga och älskar sina burar!

/Swat

Kan bara hålla med om allt ovanstående! Vissa saker måste man helt enkelt och JAG tror väl att man gör sig själv och valpen en otjänst genom att krångla till det i onödan... I de allra flesta fall har man en pipig stund, sen accepterar valpen läget.

Här sätts valpen i buren och så åker vi. Absolut inga lösa hundar i bilen, det är en säkerhetsfråga för både hundar och människor. Vi har endast haft ett fall där det inte fungerat direkt, det var vår stövare som var fruktansvärd att åka bil med som valp, hon TJÖT oavbrutet, första gången vi åkte med henne var vi tvungna att göra en tur på 8 mil enkel väg - på vägen hem stannade vi och köpte oss hörselskydd... hennes mamma hade varit likadan som valp, det smålog vi lite åt när uppfödaren berättade det, tills vi fick en likadan själva... Det var den första av ett antal jobbiga resor, rädd verkade hon absolut inte vara utan bara missnöjd. Men hon kom ju aldrig någon vart med sina protester och till slut gav hon sig. Nu är hon 1 år och tjuter bara av glädje när det ska åkas bil, det kan ju vara jakt på g ;)

Åhh så det bidde ett litet lappis lurv! :love::love: följdfråga, varifrån? du kan ju pma om du hellre vill det ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 858
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 802
Senast: fixi
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
3 142
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat