Vänja unghäst vid att bli ledd i träns...

E

El Karisma

Som rubriken lyder. Hur är det enklast att vänja en sprallig unghäst vid att bli ledd med bett i munnen. Vill inte rycka henne i munnen om hon är på bushumör... Men man kan ju inte släppa taget heller!:crazy:

Karisma har haft tränset på sig när jag promenerat med henne, men vi har haft repgrimma överst (i vilken grimskaftet satt fast).

Vad skall jag tänka på? Övningar?

Hon är rätt följsam när man leder henne men som sagt kan hon busa lite emellanåt och just de gångerna är det en viss skillnad om hon har bett i munnen och jag drar i tyglarna, än om jag håller ett stadigt tag i grimskaftet som är fäst i grimman.

i juni bör det funka att leda henne i träns iom att vi skall iväg på utställning då... deadlinen närmar sig...:eek:

Sv: Vänja unghäst vid att bli ledd i träns...

Jag brukar alltid ha grimma + träns i början och leda med dubbla kommandon (tyglarna över halsen) det allra första sedan bara i tränset men ändå ha grimskaftet kvar på för om något händer kan jag bara släpppa tyglarna så slipper jag rycka unghästen i munnen. Sen brukar jag mycket tidigt "köra vid hand" dvs. gå vid bogen se till att dom går framåt själva och styra höger och vänster. Mkt beröm när hon gör rätt och fokus på halterna, byt sida ofta. Alltid grimskaft o grimma som "om utifall att" tills hon känns helt säkert.

Liknande trådar

Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: Boj
·
Träning Jag håller just nu på att rida in min "unghäst". Han är ju inte unghäst längre då han faktiskt är 7 år, men det funkar lika bra ändå. :)...
Svar
17
· Visningar
4 250
Senast: axel
·
Hästhantering Nu har drömmen slagit in! Jag har fått min unghäst, en liten söt 2-årig arab valack! Han är som sagt 2 år och jag har haft honom 1...
Svar
19
· Visningar
3 493
N
Hästhantering Hej! Jag har haft häst hela mitt liv, och utbildat mig på Wången och Strömsholm bland annat. Har självklart unghästvana och är...
Svar
2
· Visningar
1 001

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka