Vänja ovan häst inför bete?

gicageli

Trådstartare
Hej!

I vintras köpte jag ett 16 årigt halvblod som aldrig gått på bete vad jag vet/tror. Sommaren 2010 gick han ute dagtid på gräs, mer vet jag inte. Till sommaren hoppas jag att han kan gå ute dygnet runt i alla fall några veckor. Jag har börjat beta honom så smått redan nu för hand. Betessläpp blir i juni beroende på väder. Jag har tänkt mig att ta in honom på nätterna till en början. Hur sakta tror ni jag behöver vänja honom för att ha bäst chans att han klarar det bra? Han trivs jättebra ute så han kommer nog inte vilja gå in självmant, det är dock inga problem att ha honom inne om det skulle behövas.

Tack på förhand!

Sv: Vänja ovan häst inför bete?

Problemet med att vänja in hästar på bete har inte att göra med om dom är ute på natten eller inte. Utan det är foderbytet från vinterfoder till gräs som kan ställa till det.
Du har ju redan börjat och det är just så man får göra med hästar som inte har tillgång till gräs i hagen. Att gå ut och beta dem längre och längre stunder samtidigt som man får vara uppmärksam på att ev minska ner något på övrigt foder. Beror mest på vad för foder hästen får och hur hårt den arbetar.

Betessläpp i juni är ett sent här nere så för en vuxen häst ska det inte vara några som helst problem med att låta den gå ute hela dygnet redan från början. Dåligt äder brukar inte vara något problem för vuxna hästar. De kan ha betydligt större problem med att vara ute dagtid när det är extremt varmt eller mycket insekter än att vara ute på nätterna.

Sv: Vänja ovan häst inför bete?

Tack för svaret! Jag har också precis som du skriver funderat på att ta in honom en stund mitt på dagen istället för på natten om det blir väldigt varmt, mycket insekter och för att han ska få en paus från gräset. Jag fortsätter med betandet för hand samtidigt som det kommer upp mer och mer gräs i den hagen han går i så lite gräs för han ju i sig även under dagen.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 849
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 947
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama