vänja häst vid spilta?

N

Naggur

hur går man till väga då?

Min pålle har aldrig stått i spilta men kommer kanske få göra de hos blivande fodervärden.

Tror inte att han kommer bli diret stressad eller orolig, men rastlös kanske.

Att sätta upp hönät/höpåse är nog ganska bra då han gärna sprider ut höt i vanliga fall=blir jubbigt att nå när man är uppbunden.

Ett krav från min sida är lädergrimma och säkerhetshake på "grimskaftet", i fall att de skulle hända nått.

Får man sätta upp en dörr typ ifall han tar sig loss? eller måste det vara öppet bakom?

Ett rep eller kedja kommer han nog krypa under eller fastna i om jag känner honom rätt=)

Sv: vänja häst vid spilta?

Jag provade att ställa in min pålle i spilta medans han torkade efter ridtur. Och sen natten efter det stod han i spila... Inga som helst problem... Accepterade helt bra!

Hej!

Min tjej ställde jag bara in och höll lite uppsikt över- var inga problem alls, trots att hon egentligen inte trivs inne alls..

/ Lavinia

till båda.

Tack för era svar. tror inte att det blir några större problem heller. men har har lite ideer för sig ibland så jag blir inte förvånad om han slagit knut på sig själv inter natten=)

till alla: Hur långt ska repet vara å på vilen höjd ska ringen sitta? det kanske står på jordbruksverkets hemsida föresten?

Börja med att låta hästen stå bara en stund i spilta, och sedan utöka tiden allteftersom. I början kan den få stå i sin box på natten. För de flesta hästar är det inget problem att stå i spilta.

har ingen spilta att träna med. å ingen box att låna på det nya stallet om det blir att han flyttar dit.

Våra hästar står i spilta, och när vi fick dom så hade de stått i box. dom försökte väda sig men det kan man löse genom att sätta någonting i vägen för rumpan eller liknande, efter ett tag så vänjer de sig, vi har även karbinhakar som öppnas om de slänger sig. det funkar jättebra!

Min häst stod i spilta under ett par månader (nätterna). Jag var också orolig innan, men det var inga problem. Första kvällen fick jag mata honom lite, han vågade nämligen inte röra på huvudet utan var helt fixerad på klossen som rörde sig. Ja, han är lite försiktig av sig, men sen var det bra.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har hästarna i spilta, hur binder ni upp dem? Använder ni grimma eller halsrem och i fall ni använder halsrem - vad för nån...
2
Svar
21
· Visningar
4 070
Senast: palle
·
C
Träning Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att...
Svar
1
· Visningar
1 049
Senast: Malinnea
·
C
Träning Jag har sedan jag fick hem min nsv unghäst som avvand fölunge (hon är nu drygt 1 år) försökt hantera henne så mkt som möjligt för att...
2
Svar
21
· Visningar
2 210
Senast: cafu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar