Vänja häst som har panik för klippmaskin?

J

Jackie_nova

Min häst får panik då den ska klippas/rakas. Jag behöver bara visa klippmaskinen utan att den är igång så kastar sig hästen in i boxväggen. Jag har bara haft hästen ett 1/2 år och fick vid köpet reda på att den var rädd vid klippning. I februari i år klippte jag honom m hjälp av veterinär som drogade ner + bremsade honom, han stod då stilla så det gick att klippa honom.
Min tanke är att sakta vänja honom vid klippmaskinen utan droger... men som sagt jag förstörde hela hans dag i går bara genom att visa klippmaskinen utanför hans box! Han visste precis vad det var frågan om... Jag tog bort klippmaskinen efter ett par minuter - sen lyste paniken i hans ögon resten av dagen.
Han är annars trygg, lugn och behärskad vid transport, tävling och olika miljöer...
Min fråga är har någon lyckats vänja sin klipprädda häst, att bli klippt?:confused: hur går man i så fall tillväga, tips...

Sv: Vänja häst som har panik för klippmaskin?

Genom att ha TÅLAMOD. Och se till att hästen aldrig hinner bli rädd. Börja med tyst maskin och belöning med att bara hålla den så långt i från utan att hästen blir rädd sen succesivt öka kraven. Kanske tar det ett tag innan du lyckas men med entärägen tärning så tror jag inte det är omöjligt.

Min gamlign var klassad som ömöjlig att lippa men nu så kan jag klippa honom utan större problem. (det görs dock inte längre då han inte rids så mycket) Han var dock mäst rädd för sladden.

Senast ändrad av en moderator:

En variant, kanske inte så snäll till att börja med men.
Alltid ha klippmaskinen framme, hängandes på väggen eller så, så hästen ser den hela tiden. då vänjer den sig vid att den inte ska användas jämt o alltså inte är farlig.....
Bara en tanke.

Hej!
Usch och fy så otäckt att hästen får panik! Jag klipper i och för sig inte mina hästar men har haft häst som fått panik av "det mesta" pga dåliga erfarenheter tidigare. Det gäller ju att hästen INTE får panik - hästar i panik tänker inte alls och är bara livsfarliga. Så länge en häst tänker går det att jobba med den.
Blir hästen helt panikslagen av själva maskinen utan att den är igång? Min känsla över att hästar får panik är att de är tvingade in i en situation de inte känner de kan hantera och att de inte kan göra det en häst först och främst vill när den är rädd - springa.
Jag skulle byta miljö för maskinen till att börja med. Lägga den ute i hagen (typ på en stol eller i en hink). Då kan hästen springa bort från den och hålla sig undan. Till slut fattar den att den inte är farlig. Sedan kan man fodra brevid själva maskinen. Långt ifrån i början, stegvis närmare. Får hästen panik är det bara att avsluta och "backa" bandet....
Sedan får man nog prova sig fram - sätta igång maskinen ute och låta hästen kunna gå bort ifrån den i en hage. Kanske med en kompis som inte alls är rädd och inte bryr sig??? Nyttja flockdjursbeteendet?

Oj - nu blev det långt, men jag tror att du hajjar min tanke i alla fall. Min häst hade bla svårt med transporter (total panik!!!!!) och detta funkade - tog tid, men nu somnar hon i transporten bara man lastar lugnt! lycka till nu!!!!!

Hej!
Usch och fy så otäckt att hästen får panik! Jag klipper i och för sig inte mina hästar men har haft häst som fått panik av "det mesta" pga dåliga erfarenheter tidigare. Det gäller ju att hästen INTE får panik - hästar i panik tänker inte alls och är bara livsfarliga. Så länge en häst tänker går det att jobba med den.
Blir hästen helt panikslagen av själva maskinen utan att den är igång? Min känsla över att hästar får panik är att de är tvingade in i en situation de inte känner de kan hantera och att de inte kan göra det en häst först och främst vill när den är rädd - springa.
Jag skulle byta miljö för maskinen till att börja med. Lägga den ute i hagen (typ på en stol eller i en hink). Då kan hästen springa bort från den och hålla sig undan. Till slut fattar den att den inte är farlig. Sedan kan man fodra brevid själva maskinen. Långt ifrån i början, stegvis närmare. Får hästen panik är det bara att avsluta och "backa" bandet....
Sedan får man nog prova sig fram - sätta igång maskinen ute och låta hästen kunna gå bort ifrån den i en hage. Kanske med en kompis som inte alls är rädd och inte bryr sig??? Nyttja flockdjursbeteendet?

Oj - nu blev det långt, men jag tror att du hajjar min tanke i alla fall. Min häst hade bla svårt med transporter (total panik!!!!!) och detta funkade - tog tid, men nu somnar hon i transporten bara man lastar lugnt! lycka till nu!!!!!

Tack!! Att byta miljö hade jag inte tänkt på... Jag ska lägga klippmaskinen i hagen, så han har chans att först fly i från den, för att sen få ta den tid han kräver för att sedan inse att den inte är farlig, i hagen har han en kompis som INTE är rädd för något i princip - detta får bli steg 1 i vänjningen. Tack jag blir så glad!!

Ja, att börja med att visa det farliga när hästen är lös i hagen är bra. Gå bort från hästen och pyssla på med nått så h*n blir nyfiken.

Sen kan du börja ha klippmaskinen med dig hela tiden medan du gör annat som att mata och borsta hästen.

När detta inte längre är något problem får du göra om samma procedur med klippmaskinen på.

Det tar tid, men jag lovar att du lyckas!

PM:a gärna om du vill bolla tankar och ideer :idea:

Jag tycker Wentona hade ett väldigt bra tips :)

Sedan när hästen inte är så jätte rädd för klippmaskinen tycker jag du ska ha den framme mycket, att det inte blir så att varje gång den tas fram ska det klippas. Kanske kan du prova stå med klippmaskinen i ena handen samtidigt som du står och masserar hästen med andra, se till att hästen får uppleva roliga saker med klippmaskinen i närheten. Alltså jag menar inte att du ska göra detta ännu, inte om hästen får panik av att se den, men senare när den är lite mera orädd, vilken jag tror den kommer bli efter att du vant den vid att ha klippmaskinen i hagen i närheten av maten och så :)

Lycka till!!

Tack så väldigt mycket för alla tips!!!! Ni är underbara!!!
:bow:

MIn c-ponny var helt hopplös flög åt alla håll när vi skulle försöka klippa henne, blev många vändor me veterinär o lugnande varje gång. Men en gång testade ja o ställa henne i sin box, där är dem ju oftast ändå rätt trygga o ja kunde tro de eller ej klippa hela henne utan problem. men de gick aldrig klippa henne i gången men boxen gick jätte bra=) Hade henne i 3½ år så de blev ju ändå några klippningar=)

Jag har alltid klippt hästar med en liten hundklippmaskin, dels är den liten och smidig (tar dock lite längre tid:)) och sedan låter den ju inte alls på samma sätt som en stor maskin, bara ett svagt surrande. Bommul i öronen kanske kunde funka också?

När jag jobbade i stall var det lugnande som gällde för såna hästar, jag hade ingen lust att få en skadad häst eller bli ihjälsparkad, och klippas skulle dom.

Antingen gör du det lätt för dej och låter veterinären droga, eller så följer du alla bra tips du fått här. Tänk känslan första gången du kan klippa din häst!

När jag jobbade i stall var det lugnande som gällde för såna hästar, jag hade ingen lust att få en skadad häst eller bli ihjälsparkad, och klippas skulle dom.

Antingen gör du det lätt för dej och låter veterinären droga, eller så följer du alla bra tips du fått här. Tänk känslan första gången du kan klippa din häst!

Verkligen bra tips här och vilken känsla det måste vara sen att kunna klippa sin häst!

Dock kör jag den snabba metoden; låter veterinären komma ut och droga 2ggr om året när det är dags för klippning.
Jag betalar hellre än lägger ner den tiden just nu faktiskt. Klippningen känns inte så viktig, det är ändå bara två gånger om året.

Min häst var livrädd för spolspiltan förut och vattenslangen. Där kände jag att det var mer prio så nu efter 5 månader går han in nääästan utan att tveka och står stilla större delen av tvätten förutom när man kommer upp mot huvudet tycker han inte om.

Vi tränade inte dagligen men några gånger i veckan och började med att få mat inne i spiltan, sedan bara stå och rykta, sedan bara spola i kranen när han stod där och sedans vänga runt med slangen utan vattnet på... Sedan med vatten på på benen och bogen och nu går det bra hela hästen! :bump:

.. Idag i allafall la jag ut klippmaskinen på en handuk på ena sidan av hagen m lite gräs runt om. När han kom ut i hagen fick han syn på klippmaskinen och stod och "frustade" och blåste upp sig och gick genast därifrån. Sen släppte jag ut hans kompis i samma hage, kompisen gick genast fram till klippmaskinen och åt gräset runt omkring den och tillomed puttade undan den lite. Allt det här såg min häst m stora ögon kan jag tro. När sedan kompisen tröttnat och börjat beta så går efter ett tag min häst fram och sakta sakta fram och nosar på klippmaskinen!
Fantastiskt vad hästar kan förmedla varandra... kompisen som är ledaren visade ju här att klippmaskinen inte var farlig genom att inte reagera m rädsla.
Jag lät klippm ligga kvar i hagen hela dagen och kommer att fortsätta m det en tid.
På eftermiddan vid la jag klippm i logen och ställde betforhinken bredvid. Han börja efter 1 sek tvekan äta ur betfor hinken fast klippm låg alldeles bredvid. Jag vet att det är ganska långt kvar till att få honom att bli klippt utan droger men jag har tid och ska försöka lyckas... men går det inte så får jag köra m droger... men just nu tror jag på mej själv att det går...

Gud vad roligt:bump:

Alltid kul när man känner att det går åt rätt håll! Du får hålla oss uppdaterade!

Jag har klippt hästar i 20 år ungefär, och haralltid hävdat att "alla hästar går att klippa"- med lite träning och sunt förnuft.
MEN- häromåret så fick jag ångra det uttalandet.
Kompisens nyinköpta D-ponny GÅR inte att klippa, inte ens med lugnande sprutor...
Hon är en klar fara både för sig själv och för andra.
Så dom täckar henne numera, och det fungerar bra på det viset.

Cathrine(som klipper massor av hästaro kor varje år;-))

Jag kan ge dig ett tröstande ord på vägen. Jag klipper en häst som första gången jag kom dit knappt gick att stå i närheten av med klippmaskinen i handen, avslagen. Jag stod en timme med maskinen tyst och tålmodigt bara vande hästen vid att jag hade den i handen. Sedan åkte jag hem och bad ägaren surra med sin hundklippmaskin i princip varenda dag tills hästen gav sig.

Nästa gång jag kom dit, ca 6 mån senare halvklippte jag hästen utan större problem. Kom dit några veckor senare och klippte bort resten också utan problem.

Allt går om man har tålamod. :)

laää bara maskinen innanför boxen (inte så att hästen kan trampa på den) bara den ser den gör det till en vana att ha den där. börja sedan hålla den i handen och tillslut låtsas raka. första gången du sätter på den stå en bit bort kom närmare och närmanre men gå mycket långsamt reagerar den häftigt ta ett eller flera steg tillbaka. visa att den inte är farlig eller att du tränger dej på. när du kommer så långt att du kan ha den brevid hästen raka bara lite gå därifrån kom tillbaka ingen reaktion? raka då mer. anar du minsta panik gå då därifrån och börja sedan om.:)

Nu var ju inte min panikslagen. Men jag var ute och gick samtidigt som tillvänjningen. ;) Köpte på Konsum en vanlig klippmaskin till människor á lá 69:-, sladdlös. Den hade jag i handen. Satte på den med jämna mellanrum (lät den bara vara i handen) samtidigt som jag lungt promenerade vidare. Efter ett tag så visade jag tingesten som lät, sedan rullade på med lite mer, lite mer.....

Misstänker att om jag ställt honom i stallet och försökt där så hade det tagit sin lilla tid att lära honom klippningens ädla konst. Nu gick det på en promenad och lite till. När vi väl kom tillbaka till stallet så kunde vi stå stilla med en vibrerande maskin som fördes utmed hans kropp.

Välinvesterade sextionio kronor.

Efter att ha läst tråden så ska jag tillägga att det var en häst utan vana av klippmaskiner men en väldigt sjåpig häst.

Senast ändrad av en moderator:

:crazy:
Jag kan ge dig ett tröstande ord på vägen. Jag klipper en häst som första gången jag kom dit knappt gick att stå i närheten av med klippmaskinen i handen, avslagen. Jag stod en timme med maskinen tyst och tålmodigt bara vande hästen vid att jag hade den i handen. Sedan åkte jag hem och bad ägaren surra med sin hundklippmaskin i princip varenda dag tills hästen gav sig.

Nästa gång jag kom dit, ca 6 mån senare halvklippte jag hästen utan större problem. Kom dit några veckor senare och klippte bort resten också utan problem.

Allt går om man har tålamod. :)

OM ALLT VERKLIGEN GÅR:

Förklara då för mig hur vi ska kunna klippa de tr sto jag tidigare berättat om.

Gång 1:(efter flera "vanliga" försök)-bremsades hon och halvklipptes (med livet som insats)

Klippt blev hon, men hon går inte att bremsa sedan dess:crazy:

Gång ": Fick lugnande i fodret först-ingen effkt alls. Sedan direkt i blodet av veterinär- enda gånegn honm gick att helklippa-då hade hon fått tre gånger större dos än vad hon skulle haft:(

Klippt blev hon men sedan dess är hon livsfarlig vid alla spruttillfällen, även om ägaren själv gör det:crazy:

Efter det hängdes maskinen igång en halvtimma varje dag utanför hennes box i minst en månad. Inga problem.

Men öppna hennes boxdörr så anfaller hon med både hovar, tänder och jag vet allt...:confused::(:eek:

Har provat att byta box, stallmiljö ,klippare, klippmaskin mm mm

HAR DU NGT ANNAT RÅD så blir säkert ägarna jätteglada...

Men som sagt, hon får inte mkt päls om man täckar henne hela vintern med ett heltäckande täcke!

:crazy:

OM ALLT VERKLIGEN GÅR:

Förklara då för mig hur vi ska kunna klippa de tr sto jag tidigare berättat om.

Gång 1:(efter flera "vanliga" försök)-bremsades hon och halvklipptes (med livet som insats)

Klippt blev hon, men hon går inte att bremsa sedan dess:crazy:

Gång ": Fick lugnande i fodret först-ingen effkt alls. Sedan direkt i blodet av veterinär- enda gånegn honm gick att helklippa-då hade hon fått tre gånger större dos än vad hon skulle haft:(

Klippt blev hon men sedan dess är hon livsfarlig vid alla spruttillfällen, även om ägaren själv gör det:crazy:

Efter det hängdes maskinen igång en halvtimma varje dag utanför hennes box i minst en månad. Inga problem.

Men öppna hennes boxdörr så anfaller hon med både hovar, tänder och jag vet allt...:confused::(:eek:

Har provat att byta box, stallmiljö ,klippare, klippmaskin mm mm

HAR DU NGT ANNAT RÅD så blir säkert ägarna jätteglada...

Men som sagt, hon får inte mkt päls om man täckar henne hela vintern med ett heltäckande täcke!

gick ni för fort fram första gången kanske? Eller hade hon varit med om något liknande tidigare i sitt liv?
Testa med klipparen i hagen, eller som nån skrev, en människoklippare på promenaden.
Lägg upp många små mål på vägen typ vara lugn när klipparen är i hagen, låta sig "fejkklippas" när klipparen är avstängd osv.
Om ni känner att ni inte har tålamod att börja från noll, så skulle jag täcka henne istället, då hon inte hade så mycket päls. Det blir säkert trevligare för båda parterna då:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 061
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30
  • Löpcykel