Vandringsleder med hund

Migo

Trådstartare
Jag vet att det är flera här på forumet som fjällvandrat/vandrat med hund på flerdagarsturer.

I sommar ska jag göra slag i saken och ta med mig grabbarna, packning och kameran på en rejäl vandringstur. Räknar med att ha med mig allt vi behöver utom vatten, och vill vandra i naturen, inte på grusvägar.

Så bomba mig med tips på bra leder, utgår från Örebro men kan tänka mig att köra en dag eller så för att komma till fin natur. Även Norge är intressant!

Jag vet att det är flera här på forumet som fjällvandrat/vandrat med hund på flerdagarsturer.

I sommar ska jag göra slag i saken och ta med mig grabbarna, packning och kameran på en rejäl vandringstur. Räknar med att ha med mig allt vi behöver utom vatten, och vill vandra i naturen, inte på grusvägar.

Så bomba mig med tips på bra leder, utgår från Örebro men kan tänka mig att köra en dag eller så för att komma till fin natur. Även Norge är intressant!

Har tyvärr inga tips på leder, men hittar du någon bra så ta mig med dig! :D

Jag är sugen på att utgå från Grövelsjön, någon som gått där?

Tio sjöars led i början av Aug, @squarepants ? ca 15 fina km, trevligt vindskydd och sen samma stig tillbaka. Ligger i Karlskoga. Bukehundträffvandring ftw!

Det kanske är i längsta laget att köra, men jag, min man och min mamma gick Jämtlandstriangeln förra sommaren med två hundar. Det var underbart :love: Vi gick den på tre dagar, parkering för bil finns vid Storulvån där många också bor och gör dagsutflykter från. På Sylarna och Blåhammarn finns det hundrum att hyra om en vill sova inomhus, men det går förstås lika bra att smälla upp ett tält om en föredrar det. Det finns också kök att låna, mat att köpa etc, beroende på hur mycket packning du vill bära med dig. På Blåhammarn har de den godaste 3-rätters jag någonsin ätit, den måste dock förbokas och kostar en del...

Nackdelen är helt klart att det är rätt mycket folk som går den. Vi gick dock rätt tidigt och höll ett rätt så högt tempo så vi såg mest renar :D

Det kanske är i längsta laget att köra, men jag, min man och min mamma gick Jämtlandstriangeln förra sommaren med två hundar. Det var underbart :love:

Jag är onekligen lockad, det verkar himla fint. Kan ju ta lite pit stops på vägen och träna vallning eller göra nått annat kul ;)

Någon som vet hur det fungerar att hyra tält av STF? Får man göra det även med hund?

@Migo Jag är helt klart på! Enda problemet är att augusti är fullsmockat, jag röstar för helgen v 28 eller någon gång under v29 för då är enda gången jag är ledig mer än en dag i taget..

Finns säkert massa skoj att hitta på på vägen ;)

Har ingen aning om hur det funkar med tält, men maila och fråga? Kan en hyra hundrum går det säkert att hyra hundtält också.

(Förresten, det bästa av allt? Att det gick att köpa kall öl på fjällstationen. Efter en dags vandring, i strålande sol och lagom varmt... :love:)

Grövelsjön är väldigt fint och bra stigar/leder att följa.
Har bara gjort dagsutflykter med utgångspunkt från Sjöstugan, där man får ha med sig hund.
Älskar Grövelsjön :)

Jag har också vandrat i Jämtland med hund, fast 6 dagar.

Rekommenderar verkligen hundrummen/hundstugorna, så skönt efter en lång dags vandring att få ligga i en säng! Men vi vandrade veckan efter midsommar när vi var där, vilket gjorde att det var mindre folk och mindre mygg.

Låter härligt! Har inga tips alls mer än att vandra är ljuvligt. Än är vār skrutt för liten ( 4,5månader) för vandring- men jag har den fantastisks ynnesten att ha vandringsleder bokstavligt utanför huset. jag går ut från gårdsinfarten och befinner mig direkt på vandringsled- med alputsikt. Men när vovven är äldre blir det definitivt vandringshelger/semestrar.

Har gått en två-dagars-tur över Storvätteshågna för några år sen, helt fantastiskt!! Härligt med Svantesontjärnen uppe på toppen! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 828
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Har bokat en tripp till Madeira i slutet på november! Planen är att få in minst tre vandringsdagar i naturen och lite snorkling på den...
Svar
8
· Visningar
788
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 049
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Jag och min sambo bestämde oss under veckan; att det nu var dags för hela stora flocken att ge sig ut på en gemensam fjälltur. Vi bor så...
2
Svar
37
· Visningar
2 689
Senast: MrsScabtree
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar