Vandrande pinnar?

Sv: Vandrande pinnar?

Vad läbbiga!Vadå ska du äta sniglarna eller? ;)
Dom är inte så "gosiga" menar jag... :crazy:

okay, snäckor kanske blir mitt nästa husdjur då :)

Funkar det inte att ge dem foderkalk då? Har ju en stor säck hemma till hästen :D

Hur gamla blir snäckorna? Det måste väl ta ett tag att växa till 20 cm...

Är det någon mer skillnad på sorterna, Iredalei, Fulcia och achatina mer än att de blir olika stora?

värst vad många frågor jag hade om snäckor! :D

/malu

chrysler: Men daah, jag är ju vegetarian ju ;) Fast råttorna ska få äta äggen som inte kommer få kläckas, räknas det? :angel:
Jo men de är urgosiga om man tämjer de. Min Konrad är skitmysig :love:

MaLu: Ingen aning :P Annars är ju inte sepiaskal spec dyra, själv köpte jag en 2-pack för 27 kr för nån månad sen, har kvar båda fortfarande och båda är typ hela :P
Upp till 10 år, men oftast blir de bara runt 5. Brukar växa det mesta första året, sen växer de hela livet men det är knappt så det märks.

Ja de ser olika ut också, och så är A. iredalei levandefödare (därav anledningen till att jag bara har en) och ska visst vara mer obehaglig när den skrapar med radulan än andra arter är.
Finns en hel hög olika arter på http://achatina.ru/index-En.htm (Gallery) och http://members.tripod.com/arnobrosi/gallery.html

Själv bara måste jag ha A. Iostoma, A. Schweinfurthi, A. Panthera, A. Sylvatica, A. Tinctora, A. Zebra (:angel: :D), A. Varicosa, A. Fulica Rodazi, A. Puyalaepti... Och massa fler :love:

Och så självklart S. Roseolabris (bild) men det är ju ingen Achatina eller Archachatina så :P :love:

Äter råttor ägg?iofs, kan de äta sina egna ungar så...
Skojade bara, är oxå vegetarian sedan13 år :)

Tämja sniglar? Behövs det? :eek: Eller pratade du om råttorna? :confused:

"Skrapar med radulan"... ??? När de glider fram med sin slemmiga kropp?

Är sniglar flockdjur? En snubbe där verkade ju ha så måånga! :D

Hur mycket skitar snäckorna ner då? Kräver de mycket underhållning? Ska man ut och rasta dem och så? :angel: :D

malu

Såg att radula var typ snigelns tunga... verkar lite läbbigt :s

Såklart, de är ju allätare de små sötnosarna :P Rått ägg är skitkul tycker mina, speciellt gamlingarna blir helt tokiga om man slänger in ett ägg :D

MaLu: Nä jag menade snäckorna :-) Fast tämja är kanske lite fel ord, men vänja de typ. Exempelvis är Konrad och Kotten vana vid att jag grejar med de och de skiter väl i det typ, Tant Barbro däremot har inte vant sig än och åker in i skalet direkt... Fast det går framåt med henne också :)

Hehe skrapar med tungan ;) Som när de äter. Skitmysigt! :love:

Ingen aning faktiskt... Men enligt han som födde upp mina fulicor trivs de bäst att vara fler så :-) Sen är det ju alltid kul med fler om man kan få sig lite ägg och så, och om inte annat borde ju parningen vara mäkta intressant att se! :bump:

De skitar ju inte ner nånting ju :eek: Fast mina är rätt små också iofs så... Lär väl bli mer sen när de äter mer :P
Nä, bara mata och hålla fuktigt och hålla koll efter ägg så är det inte så mycket mer som behövs :-)

Haha nån som är ute och rastar sin snäcka me koppel och allt skulle jag vilja se! .rofl: fast iofs, på Björns magasin är det ju rätt gulligt... :angel: :D

Hehe, okej. De verkar ju rätt roliga och lättskötta :)

Vi får väl se om det blir några nya husdjur för mig. Du kan ju säga till om du får några ungar (säger man ungar? Ägg iaf) efter dina! :)

malu

isst kan jag det, men det dröjer nog ett tag. Mina är ju inte så gamla än, tar nog minst 6 mån innan de blir könsmogna :-)

20-30 stycken? Är du galen?
Jag hade 2 vpoch efter någon månadvar de 200-300 stycken :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka