Vändningsförsök av bebis i tvärläge

Mirtai

Trådstartare
Är i v 35 och har en bebis i magen som ligger på tvären :meh:

Under många veckor låg den stabilt på tvären med huvudet på min vänstra sida och rumpan på min högra. Trodde att den vänt sig en natt när det stökade runt utan dess like där inne men barnmorskan konstaterade att den visserligen snurrat men låg på snedden med rumpan på min vänstra sida och huvudet i min ljumske. Det var för 10 dagar sedan.

Natten efter besöket hade vi en natt till med stök och bök utan dess like som slutade med att rumpan är på m in vänstra sida och huvudet långt ut på min högra. Sparkar känns långt ner i underlivet (tänkt blygdben) och så känner jag vad jag tror är händer i höger ljumske. Att den ligger såhär är jag ganska övertygad om eftersom jag vid sammandragningar tydligt kan känna en rumpa samt ett huvud. Längst ner i magen är det liksom tomt.

Ska till bm igen på fredag och har han inte vänt sig ner då pratas det om vändningsförsök. Men går det att vända bebisar som ligger på tvären?

Ett vanligt vändningsförsök där huvudet är upp och rumpan ner är ju som en kullerbyta, gör man det på min bebis är den ju fortfarande på tvären men åt andra hållet. Kan man snurra den på annat sätt?

Tror tyvärr inte den kommer vända sig självmant, den är liksom helt stillaliggande i sitt tvärläge...

Sv: Vändningsförsök av bebis i tvärläge

Jag har en vän som hade bebisen i tvärläge. De gjordes ett vändningsförsök på henne eftersom hon väldigt gärna ville föda vaginalt. Slutade dock med ett snitt eftersom vattnet gick när de försökte vända.

Vad jag vet så gör en läkare en bedömning när bebisen ligger fel och bedömer om det finns en chans att det ska fungera med en vändning. Den är ju individuell från fall till fall.

Jo, självklart görs en individuell bedömning. Om bebis inte vänt sig så blir det ul och samtal om hur vi går vidare. Ville mest kolla om någon har erfarenheter att dela med sig av :)

När jag läser på nätet verkar det finnas två varianter, dels de sidor där man menar att bebisar i tvärläge alltid snittas och dels de sidor som menar att man gör vändningsförsök först. Ska naturligtvis prata med bm på fredag när jag ska dit men börjar såklart fundera på vilka alternativ som finns :)

Man brukar väl alltid göra ett vändningsförsök men det är inte så många som lyckas. Framför allt inte om det är kvinnans första barn.

Sen bedömer alltid en läkare innan vändningsförsöket om man skall prova eller låta bli.

Däremot om man inte lyckas vända en bebis i tvärläge så blir det alltid snitt.

Är i v 35 och har en bebis i magen som ligger på tvären :meh:

Under många veckor låg den stabilt på tvären med huvudet på min vänstra sida och rumpan på min högra. Trodde att den vänt sig en natt när det stökade runt utan dess like där inne men barnmorskan konstaterade att den visserligen snurrat men låg på snedden med rumpan på min vänstra sida och huvudet i min ljumske. Det var för 10 dagar sedan.

Natten efter besöket hade vi en natt till med stök och bök utan dess like som slutade med att rumpan är på m in vänstra sida och huvudet långt ut på min högra. Sparkar känns långt ner i underlivet (tänkt blygdben) och så känner jag vad jag tror är händer i höger ljumske. Att den ligger såhär är jag ganska övertygad om eftersom jag vid sammandragningar tydligt kan känna en rumpa samt ett huvud. Längst ner i magen är det liksom tomt.

Ska till bm igen på fredag och har han inte vänt sig ner då pratas det om vändningsförsök. Men går det att vända bebisar som ligger på tvären?

Ett vanligt vändningsförsök där huvudet är upp och rumpan ner är ju som en kullerbyta, gör man det på min bebis är den ju fortfarande på tvären men åt andra hållet. Kan man snurra den på annat sätt?

Tror tyvärr inte den kommer vända sig självmant, den är liksom helt stillaliggande i sitt tvärläge...

Skulderställningen gjorde jag, 1 månad innan BF, då min dotter låg i tvärläge. Hon vände sig!
Se här; http://www.yoga.se/Artiklar/Alla-nummer-av-Bindu/Bindu-5/Gravidyoga

Jag har fått två gossar som båda två legat i tvärläge.
Barn nr 1 var fixerad i vecka 35. Ruckbar fram till vecka 39 och dagen innan värkarna vände han sig (v 40+2).
Hade tid hos BM på förmiddagen och hon skickade mig till förlossningen när hon kände att låg fel.
Ultraljudet visade att huvudet var till höger och rumpan till vänster.
Värkarna hade satt igång lite smått och ett vändningsförsök gjordes.
Det lyckades och jag stannade kvar på förlossningen med dropp som ökade sammandragningarna. Fick börja med att ligga på vänster sida stilla i tre timmar för att han skulle stanna kvar på plats.
Han vändes kl 14 och föddes vaginalt på natten 02:45

Barn nr 2 var aldrig fixerad.
Han snurrade runt dagligen.
När värkarna kom lite smått i vecka 39+2 ringde jag förlossningen eftersom jag inte visste hur han låg då. Åkte in när jag hade 7 minuter mellan värkarna och ultraljud visade på tvärläge även denna gång.
Men denna andra gången var jag längre gången, öppen 7 cm, så vändningsförsöket gjordes på operation.
Det lyckades men när BM tog vattnet så följde navelsträngen med ut och det blev ett urakut snitt.

När de gör ett vändningsförsök så får man Bricany i blodet för att livmodern ska slappna av. Sen föser de runt barnet med handkraft från utsidan.
Det är inte skönt men man överlever ;)

Jag kan verkligen rekommendera vändningsförsök så du kan föda vaginalt.
Prata med din BM och stå på dig för den jag hade andra gången var inte så noga med hur bäbisen låg.
Jag var på efterkontroll i måndags (det är 2,5 månader sen jag snittades) och hon var lite chockad över förloppet. Jag påpekade lite fint vad som kunde hänt om vattnet gått hemma och bäbisen ligger i tvärläge.... Det ville hon inte ens fundera på :crazy:
Tydligen ska man lägga sig ner och ringa ambulans, men de sa hon aldrig till mig. På förlossningen fick jag inte ens gå på toa när de upptäckte tvärläge så det är ju en allvarlig situation.

Tack för ett jättebra svar!

Var inne hos bm idag och nu verkar det som om bebis faktiskt lagt sig tillrätta. Han är inte fixerad så vi får väl se. Han har varit ner med huvudet vid något tillfälle innan men alltid vänt sig tillbaka till tvärläge efter en dag ungefär.

Fick stränga order att ringa till bm eller förlossningen om jag känner att det verkar som om bebis vänt sig igen så de får kolla upp det.

Jag har också läst det du säger om vattenavgång och tvärläge men det är inte något som nämnts här heller. Kanske skulle de göra det om bebis är kvar i tvärläge när det närmar sig, vem vet...

Nu håller vi bara tummarna för att bebis tycker det är bäst att ligga kvar med huvudet ner så vi slipper fundera på vändningsförsök etc! :)

Va skönt! Då håller vi tummarna att bäbis stannar där den ska :)
Ett tips är att du försöker hålla igång så mycket som möjligt, för jag märkte på båda mina att de hade lättare att snurra runt när jag höll mig stilla en dag eller två. Med nr 2 i magen hade jag svårare att röra på mig (promenader tex) för jag fick så mycket sammandragningar då.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 895
Senast: Tofs
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka