vänder in vid halt

L

lul

halloj,

Nu ska ni ytterst begåvade bukefalosar få något att bita i: När jag tömkör Frosty har han en ovana att i vänster varv vid halt trycka ut baken ett halvt steg och kommer in med bogen. Jag försöker vara noga att han tar stöd på yttertömmen och håller in bogen, men det är just vid "haltögonblicket" som han ställer om.
Har ni något tips hur jag ska få honom rak i halten? I höger varv har vi inga problem. Vänster varv är också normalt hans sämre sida och vill inte gärna gå upp på högertömmen.

Sv: vänder in vid halt

Hej!

Skriver svar under förutsättningen att han är genomkollad.
Dvs att han är helt frisk.
Musklar sig samma på båda sidor osv.

Detsamma gäller att han inte är satt i vagn någon gång eller..?

Självklart är tömkörningen A och O innan man sätter för sin häst;) ..MEN ibland kan jag tycka att man "filar" för mycket på det här med tömkörningen.

Jag har haft hästar som har varit rena änglahästar att tömköra och som skulle platsa in i LEVADE häst-show 7 dagar i veckan.
Men jag har också haft hästar som under tömkörningen har haft lite exter för sig men som framför vagn inte visar några som helst sådana tendenser.

(Shettisen nu tex..han kan plötsligt få för sig att göra "marsch-pannkaka-helt-om" när man tömkör..lr "huva, hjälp jag är ett fullblod å måste blåsa upp mig för den hästätande brevlådan där borta"..men framför vagnen känner han allvaret, tycker det är superkul och kan köras i grimma om det är så)

Vad jag ville ha sagt är att om hästen fungerar tillfredställande i tömkörningen så tycker jag gott man kan sätta dom framför vagn för att se om problemet kvarstår.
Jag läser om vissa här som tömkör sina hästar "till döds" och jag tror att vissa av pållarna då ledsnar och inte finner den mening i det som en förspänd häst oftast gör.

Det du beskriver skulle inte äventyra någonting framför vagn..mer än att han tar emot i skakeln och på så sätt naturligt slutar med det.

Mitt råd är att om allt annat fungerar så fortsätt med steg 2 och se hur han uppför sig framför vagnen.

Det är förspänd som du ser hur din häst fungerar som körhäst och vilka problem du ev. sedan får jobba mer med.

Välkommen tillbaka vill jag säga! Frosty är inkörd och tävlad kan jag tillägga, ni har ju sett bilder på honom här, snyggare shettis får man leta efter!

Det är svårt att ge rpd utan att ha sett det själv.
Jag skulle nog ställa honom utåt i halten, och tom kanske svänga direkt i halten så att det blir som en framdelsvändning kanske. Istället för att koncentrera sig på rumpan som vänder utåt, så skicka iväg bogen.

Jag hade med det problemet med Twille för han var nog bara longerad och van vid att byta varv vid halten så han ställde sig inåt beredd att komma mot personen. Vi tränade 3-4 gånger och nu tömkörde jag honom igår när jag är i Umeå, på besök och han gjorde ingen antydan till att vända in. Han var faktiskt väldigt fin och jag saknar honom mycket..

Vi gjorde väldigt korta halter, med HÅRT stöd på yttertömmen och drev fram honom direkt när han ville vända ut rumpan o in huvudet. Vi gick även med medhjälpare och puttade på rumpan med spöet för att tydliggöra vad han inte fick. Maria H hjälpte oss första gången han tömkördes.

Han kan även kolla in ditt kroppspråk, så kolla av att du inte vinklar spö, axlar eller ögon på honom. :)

Är han fortfarande hingst förresten?

Vill även tillägga att man nog aldrig kan tömköra sin häst för mycket, snarare är det nog tvärtom. Trygg, du kunde gå en tömkörningskurs för anders, då blir man inspirerad till max tror jag!

Senast ändrad:

Tack för välkomnandet :)

ja som snigelfarmor skrev så är han satt i vagn sedan långt tillbaka (han är 7år) och tävlad. ja och snygg får jag väl lov att hålla med om att han är - och fortfarande hingst :)
han viker inte innåt när han är förspänd och jag gör halt i vänter varv, antar att han känner sig mer "inramad" och jag påverkar honom säkert annorlunda i vagen än vid tömkörning.

han är även frisk, han är kollad en ggr per år och aldri hittat något på. dock så är vänstersidan hans svaga sida.

jag får prova att få upp stödet mer på höger, och vända honom utåt vid halten. ska tömköra ikväll så jag återkommer imorgon med resultat!

ps.. grattis till tävlingsresultaten i sommar jenny.

Jasså, det var en rutinerad herre du rådfrågade om!:)

Men då måste jag bara av vänlig nyfikenhet fråga er som tömkör era hästar fastän dom är inkörda och körningen fungerar helt problemfritt..

Varför håller ni på och tömkör?
Varför "fila" på saker som sker i tömkörningen som inte har något syfte mer än att vi/ni som mattar/hussar har bestämt att hästen ska lyda till 100% och inte vika en tum från det..?

Som sagt, frågar av nyfikenhet. Och är inte avigt inställd men det är intressant att få veta.

För mig är tömkörningen någonting man gör innan hästen är inkörd. Sedan går jag tillbaka till tömkörningen OM det är något inom körningen som inte fungerar tillfredsställande.

Vill även tillägga att man nog aldrig kan tömköra sin häst för mycket, snarare är det nog tvärtom

Men vad vill man uppnå?
Vad vill ni och herr E få fram för resultat genom att tex ta en 12-årig häst som är en klippa i körningen men som nu plötsligt ska ut o tömköras för att man aldrig kan tömköra sin häst för mycket..?

Jag leder inte omkring min häst med sadeln på om hästen och jag inte har problem med det med mig på ryggen..:confused:

Jag står fortfarande fast vid att vissa av pållarna kan ledsna på oss människor som kräver saker av dom som ter sig rätt meningslösa.

Däremot övar jag alltid förtroende, ledarskap och säkerhet på marken givetvis.

japp han är rätt erfaren - kanske skulle vart tydligare när jag lade in inlägget.

måste dock säga att tömkörningen ger oss mycket, trots att han är inkörd.

när man tömkör honom ser jag ju honom från sidan och kan se på ett annat sätt hur man jobbar. kan även komma åt honom på ett annat sätt när jag tömkör som jag kanske har problem med när jag kör. tex få bättre bakbensaktivitet. men det är även tvärt om - som halterna, som jag kommer åt bättre när jag kör.
sedan så är han ju shettis - och gå i vagn 7 dagar i veckan kan vara lite tråkigt, då jag inte har någon ryttare åt honom. så tömkörning är ett bra alternativ till körningen. och du får honom även att kunna prestera lite mer, då han inte orkar alla moment med vagn (tex samlingar/ökningar).

´Jag trodde att det var en oinkörd häst du rådfrågade om så därför förstod jag inte riktigt varför du skulle slipa till det där innan du satte honom för vagn om allt annat fungerade jättebra!:D :angel:

(((TACK))) för svaret!

Nu förstår jag lite mer vilket syfte tömkörningen har för tex. dig och det låter ju faktiskt logiskt.

Är han avelsgodkänd?

Skulle gärna sett bilder på honom!!

Vilken tur att det låter logiskt det jag håller på med, Det fungerar bra för oss iaf :)

han är tyvärr inte godkänd för avel, visad på premiering med 38p (de måste ha 40p extriört) men vi gjorde ett mycket bra körprov istället :D

ska se om jag hitar några bilder, tror att jag bara har några från förra sommaren..

evatrning2.jpg

evaskritt.jpg

Nora hade svaret på frågan: Det var som jag misstänkte att jag behöver ännu mera stöd på högern, det blev mycket bättre. Men det där allra sista lilla steget som han gör när han ställer till sig, känns mer som en "fix idé" som han gör ändå.... vi får försöka träna bort det!
Nu har jag iaf fått en massa tips och trix från Nora som vi ska jobba vidare på (till Frostys stora missnöje :))
Så vi har lokaliserat problemet och kan jobba vidare på det.

Liknande trådar

Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 080
Dressyr Jag sliter mitt hår snart. Jag har ridit i flera år men inser att jag är total nybörjare - jag förstår inte grunderna och har...
Svar
6
· Visningar
2 791
Senast: tuaphua
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 433
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård