Välutvecklad åring. Fördelar/nackdelar?

Eligible

Trådstartare
Jag har en fråga när det gäller åringar. En åring som är väldigt välutvecklad (kallblod), är det en fördel eller nackdel? Hur resonerar ni?

Sv: Välutvecklad åring. Fördelar/nackdelar?

Vad menar du med välutvecklad? Det är väl alltid en fördel om en unghäst (eller vilken häst som helst egentligen) är välutvecklad?

Jag tänker mest om den har vuxit för fort? Hästen ifråga kommer att bli stor. Han är högre nu än vad min häst (av samma ras) var som 2,5åring. Han ser inte heller sådär "valpig" ut som andra åringar gör. Ja, du har nog rätt - det är väl bara till fördel. :)

Att han växer fort är inget negativt i sig, se bara till att fodra honom ordentligt så han växer jämnt och all mat inte går åt att växa på höjden och han blir smal och tanig.

Har funderat på samma sak:P Vår åring är nu ungefär lika hög som mamma, och är riktigt rejäl i kroppen. Det är en kallblodstravare, sto till råga på allt. Men hon ser frisk och fin ut så det är säkert inga konstigheter. Är lite intressant bara att se andra åringar på annons efter samma hingst som ser ut nu som vår gjorde i typ januari... Blir nog en stor pålle detta. :p Ser mer ut som en tvååring än åring när man tittar på rygg, rumpa och hals.

Liknande trådar

Ridning Jag behöver råd. Jag har köpt en 5 åring som inte är riden jättemycket. Nu har jag märkt att varje gång hon börjar bli trött stannar...
Svar
13
· Visningar
1 511
Anläggning Vad är fördelarna med rundbågeligghall om man jämför med en traditionellt byggt ligghall? Jag tänker att de är lättare att flytta på...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Ainon
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 477
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka