Välte vid lastning?!?

Sv: Välte vid lastning?!?

shampiz skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i..... igen. Kan bara inte låta bli :devil:
Trådskaparen frågar om någon vet vad som kan ha fått hennes häst att reagera som den gjorde.
Och vad får hon till svar?????? Hur kan man köra em ohanterad hingst direkt till kastrering och sedan hem igen? Hur kan man låta en häst gå ohanterad i 4 år?
Det kan finnas flera anledningar till det.
Måste alla vara så spydiga hela tiden och anmärka vad alla andra gör för fel hela tiden. Det är faktiskt inte nödvändigt att behöva svara på alla trådar oavsett om ni har ett bra tips till trådskaparen eller inte.

Vill bara påpeka att jag skulle själv hellre köpa en 4-årig ohanterad häst än en häst som är betydligt äldre och felhanterad.

till trådskaparen: tyvärr vet jag heller inte vad som fick hästen att göra som den gjorde, kanske att den som du sa glömde bort att andas. Och då på något sätt ramlade omkull. Jag tror inte att det är helt omöjligt.

:bow: :bow:

Jag tycker om att ta dem som ohanterade och i den åldern. De är gamla nog att börja arbetas ordentligt med och de har gått i flock tillräckligt länge för att prata häst ordentligt. Tyvärr är många av de hästar som jag har träffat på som är stalluppfödda inget roliga att handskas med. De är ofta "klängiga" och respekterar inte människor. En häst som är uppfödd ute känns många gånger sundare i kropp och själ...

Ibland kan det vara relevant med mera frågor för att få veta mera om hästen och har då något bättre chans att ge ett vettigt svar på utgångs frågan.

Polly_Mulle skrev:
Jag tycker om att ta dem som ohanterade och i den åldern. De är gamla nog att börja arbetas ordentligt med och de har gått i flock tillräckligt länge för att prata häst ordentligt. Tyvärr är många av de hästar som jag har träffat på som är stalluppfödda inget roliga att handskas med. De är ofta "klängiga" och respekterar inte människor. En häst som är uppfödd ute känns många gånger sundare i kropp och själ...
Tack för svar! :bow:

Jo han hade ju vart nersövd för operation tidigare på dagen men han var ju vaken och pigg och rörde sig lätt så den borde ha gått ur såpass man kan begära.

Jag har sett det två gånger med travare, den ena var en tvåårig hingst som skulle köras ut ur stallet, precis där visade det sig att någon hade "tappat" sin bil, det hade gått att komma förbi men det tyckte inte hästen så han ramla ihop, som slagen av blixten. Sen dröjde det en stund innan han klev upp igen.

Sen har jag även sett det med en ettårs hingst som vi skulle lasta på lastbil hem från betet... Det var ungefär samma situation, när han inte kom bakåt eller åt sidorna så ramlade han ihop. Men då hade vi hållt på så pass länge att vi hivade in honom i lastbilen så fick han resa sig där... Vi var då ett gäng på fem pers vars tålamod var slut så det gick väldigt bra... ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross