Valpmat...

F

_fialotta_

Vilken djungel!! Första egna hunden och man vill göra RÄTT!! Har en liten "Cockerpoo", ganska så rund och go om magen. Ger nu Lonestars valpfoder. På cockerklubbens hemsida läste jag nyss (ve och fasa :o ) att man inte ska ge valpar valpfoder, då växer dom för fort! 20-25 % protein skulle det vara i fodret, hur får man reda på det? Hos veterinären rekommenderade dom ju Hills... :d Det var också valpfoder - dom borde väl veta?? Men Hills är dyrt..!

Vad ger ni? Hur brukar ni göra? Behöver man ge valpen något extra? Har hört om råa äggulor och kokt färs och andra härligheter man ska hälla i dom, vi ger bara lite fil för magen.

Vad tror ni?

MVH/ Sofia :banana:

Sv: Valpmat...

Lone Stars valpfoder innehåller 29% protein och 19% fett

det står by the way på säcken du har hemma...

så vitt jag vet finns det inga bevis för att hundar (eller några andra djur heller för den delen) skulle växa snabbare av mer protein i maten. däremot kan för mycket protein omvandlas till fett i kroppen och övervikt är aldrig bra.

Jag ger Bento Kronen Light till tjocka dobbisen som faktiskt har gått ner bra i vikt, väger nästan som hon ksa nu. Och så får bebisen Bento kronen unghundsfoder och saqmma får den lilla blandrashunden ( som mamma för övrigt har fått, men som är här pga löpning)

En valp ska äta valpfoder. Finns inga som helst bevis på att en valp skulle växa för fort av det. Min cockervalp på 6 månader har alltid ätit valpfoder (Royal Canin).
Han har växt i lagom takt och kommer bli ngt mindre än genomsnittscockern.

Här äts enbart torrfoder och faktiskt matrester (undrar hur många "HUR KAN DU????!!!" inlägg jag får nu ;) )

Första tiden fick han yoghurt, tror det är bra för valparnas mage och det kan de få äta tills de slutar själva.

_fialotta_ skrev:
Vilken djungel!! Första egna hunden och man vill göra RÄTT!! Har en liten "Cockerpoo", ganska så rund och go om magen. Ger nu Lonestars valpfoder. På cockerklubbens hemsida läste jag nyss (ve och fasa :o ) att man inte ska ge valpar valpfoder, då växer dom för fort! 20-25 % protein skulle det vara i fodret, hur får man reda på det? Hos veterinären rekommenderade dom ju Hills... :d Det var också valpfoder - dom borde väl veta?? Men Hills är dyrt..!

Vad ger ni? Hur brukar ni göra? Behöver man ge valpen något extra? Har hört om råa äggulor och kokt färs och andra härligheter man ska hälla i dom, vi ger bara lite fil för magen.

Vad tror ni?

MVH/ Sofia :banana:

Jag vill inte verka otrevlig på nåt sätt men skaffar man hund så får manfaktiskt räkna med att foder kostar en del!!

hill's är hutlöst dyra. bara för att man är hundägare behöver man inte vara oekonomisk. det finns massor av bra foder som är betydligt billigare än hill's.

cillamuffins skrev:
hill's är hutlöst dyra. bara för att man är hundägare behöver man inte vara oekonomisk. det finns massor av bra foder som är betydligt billigare än hill's.

Ja absolut men Hills är ju ändå ett mycket bra foder som veterinärerna rekomenderar och jag tycker man ska kosta på valpen ett bra foder och sen kan man ju byta till billigare när den är vuxen :)

nu hänger jag inte med. det finns ju massor av bra, men lite billigare, valpfoder också. och även vuxna hundar bör äta ett foder av hög kvalitet. att veterinärerna rekommenderar hill's beror nog på att de ofta får provision när de säljer det (sägs det i alla fall). de har dock fler dietfoder än någon annan tillverkare, så har man en sjuk hund som behöver ett speciellt foder kan hill's nog vara bästa valet.

cillamuffins skrev:
nu hänger jag inte med. det finns ju massor av bra, men lite billigare, valpfoder också. och även vuxna hundar bör äta ett foder av hög kvalitet. att veterinärerna rekommenderar hill's beror nog på att de ofta får provision när de säljer det (sägs det i alla fall). de har dock fler dietfoder än någon annan tillverkare, så har man en sjuk hund som behöver ett speciellt foder kan hill's nog vara bästa valet.

Jasså får de?? Det visste jag inte. Jag trodde de rekomenderade det fodret för att det var bäst. Ok ja men då förstår jag. men jag menar bara att man kan ju kosta på lite bättre foder till en valp än till en vuxen hund. Sen beror det ju på vad man vill göra med hunden också och vilket foder som är bäst till det ändamålet :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 980
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 042
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama