Valpkurs och valpar

X

Xenox

Hur gammal bör valpen vara när man går valpkurs? 4 månader? 5?

Jag har en 11 veckors valp hemma :love: och än så länge är det ju bara lek och bus i princip förutom sova och äta och gå ut på toa.
Hon är ju inte färdigvaccinerad heller så vi har nästan bara varit hemma.

Vad gör man på en valpkurs? Finns det någon äldre hund med som kan hjälpa till att hålla ordning på småttingarna? (det behöver min :crazy: )
Eller räcker det med en tik hemma som sätter henne på plats med jämna mellanrum?

Sv: Valpkurs och valpar

Vi började när min var runt 16-18 veckor, men en i kursen hade en liten staffe som bara var tio veckor, och det gick bra. Man tar ju hela tiden hänsyn till ras och ålder.

Det vi har gjort på våran kurs var att leka fram en vilja att lyda matte/husse. De första gångerna gick vi promenader, där vi fick koncentrera oss på att få kontakt med hundarna, antingen genom rösten, eller godis och leksaker. Sedan fick vi öva lite inkallning. Ledaren håller i valpen och sedan lockar vi och berömmer massor när valparna kommer.

Svårighetsgraden ökas på allt eftersom, vi fick bl.a. fått öva på att gå med lös hund, slalom mellan de andra hundarna och förarna, inlallning som går förbi de andra hundarna, etc.

Vi hade ingen äldre hund med, dock fick ju småttingarna träffa äldre hundar då det alltid finns hundar av alla storlekar, åldrar och raser på vår klubb. Sedan är det ju upp till dig att alltid hålla koll på din valp.

Vi hade avslutning i torsdags, och det de då skulle kunna för att bli godkända var:
Inkallning (Antingen att någon håller hunden och att det kommer på kommando till dig, eller att du sätter den ner, går ifrån och sedan ropar. Det var inte ett krav att den skulle sitta själv.)
Ligga på kommando
Sitta fint (När en okänd hund går förbi på 5 meters avstånd.)
Visa tänder (Jag får visa tänderna på hunden för andra)
Slalom genom koner (Med slakt koppel och utan godismutor, och med kontakt)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 332
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 104
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar