ValpJuck: Vad betyder handlingen ?

Calazirya

Trådstartare
Jag har nu ställts inför ett "problem" som valpägare och vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

När Atlaz blir riktigt uppspelt i lek så börjar han Jucka, och han juckar tom när han ligger ner på sidan ibland.
Även på sin husse och matte kan han jucka

Eftersom jag aldrig haft en juckande hund överhuvudtaget så står jag lite rådlös.

Han är bara 3 månader ( snart 4 ) så sexuellt borde det inte vara
( eller ? )

Dominans har jag alltid lärt mig att Jucka kan betyda, men han är så ung ( ? ) och detta är i sådantfall det enda sättet han visar det på.

I allt annat är han "undergiven" oss

Så finns det någon som kan ge mig lite råd på vad jag ska göra när situationen uppstår?

Bara putta bort, säga NEJ, eller vad ?

/ Förvirrad valpägare

Senast ändrad:
Sv: ValpJuck: Vad betyder handlingen ?

Hej hej!

Vi har haft "problem" med vår valp som redan vid 9 veckors ålder (han är snart 12 veckor) hoppade upp och "juckade" på benet både på mig och min sambo. Jag ställer mig lika frågande som du?!

Har inget svar på din fråga; däremot har vi absolut inte tillåtit honom att göra detta och vid han fyra försök har vi sagt NEJ och flyt ner honom. Han har inte gjort det något mer...

Pinglan

Hej, Ridde juckade några få gånger då han nyss kommit till oss, jag föste undan och ignorerade honom och det har nu upphört.... vet inte heller varför en sån liten juckar ;)

Det är en träning inför livet. Precis som med spökåldern. Valpar lär sig genom lek. De brottas, jagas och slåss för att lära sig inför sitt liv som vuxen. Samma sak gäller det sexuella.

Som äldre är det en dominanshandling och sexuellt handling. Kan även förekomma vid stress/understimulans.

Skulle inte acceptera att valpen juckar på människor/saker. Har man däremot en valp som juckar på sina kompisar så skulle jag låta det vara OM det inte är ett överdrivet beteende och om kompisarna säger ifrån när de inte vill. Gör valpen det ofta skulle jag låta honom/henne träffa en äldre hund som talar om att man inte gör så hur som helst.

Det går oftast över relativt snabbt, om man inte har en labbe förstås. :angel:

Okej.

Vi har sagt åt honom och då slutar han, men man vill ändå kolla upp det.

Någon som har en annan uppfattning ?

Jag har en 5 månaders tik som uppvisar detta beteende ibland när hon leker, har även haft en schäfertik som gjorde samma sak. Det kan ju knappast vara ett sexuellt beteende när tikar gör det eller?

Calazirya skrev:
Nej sexuellt har jag strukit, men dominansfrågan kvarstår

Varför har Du strukit sex från listan över anledningar? Intresset för sex har både tikar och hanar med sig från mkt tidig ålder.

Om Du misstänker att han dominansrider, så är det oftas att den som är osäker är den som rider för att trycka ner en annan hund. Då ska man inte göra hunden mer osäker genom att trycka ner den/korrigera den.

Boris gjorde likadant i den åldern. Han började ofta jucka när han lekte med äldre hundar, dock aldrig mot människor.
Jag tror inte att det handlar varken om dominans eller är "sexuell" utan jag tror att de gör det "bara av farten", omedvetet.
Det ser lite kul ut i alla fall. :D

Jag trycker varken ner eller korrigerar hårt, en putt eftersom jag inte vill att han juckar på mig .

Anledning till att jag strukigt sex är för att alla hittills sagt att det inte har med sexdrift att göra

Jag är också ytterst tveksam till att han dominansrider, torr lite mer på Bedas skriverier.

Men du får gärna komma med tips istället för att bara antyda felen

Senast ändrad:

Har inte påstått att Du gör fel. :confused: Om det är detta med att inte trycka ner en hund som dominansrider du menar, så var det ett tips. Man ska aldrig trycka ner/hårdkorrigera en hund som dominansrider. Menade inte att Du gjorde det. :smirk:

Jag har skrivit vad jag vet om juckande hundar. Det finns vanligtvis 4 anledningar till varför en hund juckar. Det är sex, dominans, stress och för att få uppmärksamhet. Du har själv valt bort samtliga och då är det svårt att råda Dig. Kan inte ge tips på hur Du ska göra när Du/jag/vi inte vet varför han beter sig som han gör.

Jag anser att i normala doser är det ett helt naturligt beteende. Skulle inte tillåta det som jag skrivit mot människor/saker utan bara ,beroende på varför han gör det, sätta in en korrigering.

Hur denna korrigering görs beror helt på varför han gör det. I juckande som beror på att hunden vill ha uppmärksamhet är det nonchalans som gäller. Där kan jag gå in med en vattenspruta för att bryta beteendet.

Är det dominans skulle jag jobba med hundens självförtroende och bygga på det.

Är det stressbetende så är det bara till att leta reda på varför hunden är stressad och göra en förändring där.

Är det sexuellt så skulle jag om det var en unghund låta den umgås med justa, säkra tikar/hanar som talar om att beteendet inte accepteras.

Men allt beror på individen som ska korrigeras.

Senast ändrad av en moderator:

Tack, det där hjälpte mig mer :)

Eftersom han gör det när man leker med honom så sitter jag och funderar över vilka alternativ det kan vara .

Jag forts nog med att putta bort honom, inget hot eller fyande, en putt så han slutar med det bara ..

Jag påstår inte heller att du gjort något fel men jag håller med GuardianAngel i allt hon/han skrivit.

Trycka ner/hårdkorrigera aldrig en dominant hund inför andra hundar eller överhuvudtaget egentligen - det förstärker endast beteendet. Bättre att satsa på att ge stöd till en osäker hund som känner att den "måste" visa sig dominant. Låt honom träffa hundar som du vet att han inte beter sig så emot tex, samt hälsa själv på andra hundar innan din hund får göra det som för att visa din hund att nu har jag checkat av dom här och de är inte "farliga".
Dock tror jag inte det är ett dominansbeteende från din valp att rida.

Överslagshandling/nervositet - prova att gå innan han blir så uppspelt att han börjar rida, eller ta in honom och lugna ner honom för att sedan släppa igen eller koppla och gå därifrån då han är lugn igen. Men gör det INNAN han börjar jucka om det så rör sig om tio sekunders lek innan han sätter igång. Trägen vinner och efter ex antal timmar (månader) så har han förhoppningsvis bättrat sig. Om han inte t.o.m gör det på egen hand då han mognat något.

Sex - släpp som sagt ihop honom med äldre hundar (mentalt sunda och tydliga hundar!) som kan visa vad som är tillåtet/rätt och fel.... dock ska du inte vänta dig något genombrot för hundar har en HÖG tröskel mot valpar och unghundar och tillåter långt mkt mer än de skulle gjort om det varit en vuxen hund. Min Beagle hör dock inte till den kategorin så hon skulle vara den perfekta träningspartnern för att få bort beteendet oavsett om det var dominans, överslag eller sex. Hon säger ifrån som ett brev på posten så fort någon gör en antydan till att rida.... utom då hon löper förståss *lol* (hon är en riktig slinka under löpet!).

I övrigt är det ju inget fel i att göra som du gjort. Säg nej och avbryt lugnt och sansat utan att göra en stor grej av det.

Mvh
Björn

Du han med ett inlägg medan jag skrev det förra, men jag låter det stå kvar ändå...kanske något tips i vart fall?

Edit; *Skratt* Så fick jag se att det var du Calizyria som frågade och skäms lite över att komma med sådana basic-råd.... det där grejar ju du! :)

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Basic-råd på hanar som juckar går alldeles utmärkt då det är något helt nytt. ;)

I morgon ska han få träffa en äldre vovve så får vi se vad som händer.

Han juckar absolut inte på min äldre gubbe ( hund ) utan mer i "luften" när vi leker och han blir ivrig

Calazirya Han juckar absolut inte på min äldre gubbe ( hund ) utan mer i "luften" när vi leker och han blir ivrig[/QUOTE skrev:
Avbryt leken omedelbart han börjar jucka i luften. Nonchalera honom då och ta upp leken när han slutat.

Men det brukar ordna sig, när de blir lite äldre. Oftast :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka