Valpfrågor!

nyponros

Trådstartare
Har ju blivit matte till en liten cockertik för två veckor sedan, och tänkte att jag kan ta upp de frågor jag inte hittat bra svar på i böcker m.m...

Hur snabbt är det ok att lära valpen saker? Bör man ta det lugnt i början och mest leka utan ngra krav, och hur länge så isf?

Hur länge behöver de fil/majsvälling på maten?

Hur ska jag veta hur snabbt och mkt jag ska öka fodergivan?

När kan jag börja ta små promenader med en cocker? (hört att man kan börja med små raser vid 16 veckor, bör jag vänta lite längre med henne? )

Jag har ju planerat att hon ska vara med mig mkt i stallet när hon blir vuxen och undrar hur gammal hon bör vara innan jag börjar ta med henne längre stunder dit? jag antar att jag inte kan ta med henne på ridturer förrän hon är runt ået, men överhuvudtaget vara med i stallet dagligen och ngra timmar?

Ja detta var vad jag kom på just nu, men förmodligen kommer det mkt fler frågor framöver:smirk:

Man kanske kan använda denna tråd lite till frågeställningar kring valpar och unghundar, om det finns fler med funderingar?

Sv: Valpfrågor!

Hejsan

Jag hade med min hund i stallet andra dagen jag hade henne. Det är ju bara se till att valpen har en plats den kan vila på.

I början så skall ni bara leka å ha det skoj. Du hinner träna när hon blir äldre. Ett tips är att leka in sitt, ligg, stanna osv så att hon tycker det är skoj.
:bump:

nyponros skrev:
Har ju blivit matte till en liten cockertik för två veckor sedan, och tänkte att jag kan ta upp de frågor jag inte hittat bra svar på i böcker m.m...

Hur snabbt är det ok att lära valpen saker? Bör man ta det lugnt i början och mest leka utan ngra krav, och hur länge så isf?

Börja med grunddressyren på en gång, så som att sitta framför matskålen och inte äta förrän den fått tillåtelse. Jag har lärt mig att den grundläggande dressyren ska vara klar vid 6 mån (Sten Christoffersson).

Hur länge behöver de fil/majsvälling på maten?

Har aldrig givit min hund något sådant, utan bara vanligt hundfoder.

Hur ska jag veta hur snabbt och mkt jag ska öka fodergivan?

Följ tabellerna på förpackningen samt ditt eget sunda förnuft och iakta hundens välmående.

När kan jag börja ta små promenader med en cocker? (hört att man kan börja med små raser vid 16 veckor, bör jag vänta lite längre med henne? )

Promenader kan du ta från dag ett, så länge de är lugna och inte innehåller hård träning utan mest "flanerande".

Jag har ju planerat att hon ska vara med mig mkt i stallet när hon blir vuxen och undrar hur gammal hon bör vara innan jag börjar ta med henne längre stunder dit? jag antar att jag inte kan ta med henne på ridturer förrän hon är runt ået, men överhuvudtaget vara med i stallet dagligen och ngra timmar?

Börja redan idag med kortare stunder och öka sedan, du lär märka vad hon orkar och hur snabbt hon blir trött. Beror ju på hundens psyke och hur den reagerar på stallmiljön. Du kan säkert ha henne med några timmar snart nog om hon får vänja sig från valpstadiet.

Ja detta var vad jag kom på just nu, men förmodligen kommer det mkt fler frågor framöver:smirk:

Man kanske kan använda denna tråd lite till frågeställningar kring valpar och unghundar, om det finns fler med funderingar?

.........................................

Jag är helt enig i dina svar Garpen!

Det enda jag vill tillägga till nyponros, är att du bör tänka på att inget skrämmande otrevliga upplevelser händer valpen de första månaderna hemma hos dig. Man skall alltid försöka se till så att valpen i början får positiva upplevelser för de negativa som händer i början av valpens liv sitter ofta kvar hela livet!

Så se exempelvis till att den inte blir skrämd av hästarna utan att den träffar snälla hästar i början för jag gissar att du tillbringar en hel del tid i stallet och då kan det underlätta med en ej hästrädd hund! ;) Nu kan man inte värja sig för allt som händer, men man kan tänka på det iaf!

Lycka till med din nya vän!

Min snart 12 veckor gamla labradorflicka kan redan en del saker, som sitt, ligg, stanna kvar (sådär) och vacker tass. Vi har börjat valpkurs.
Vi går korta promenader max 500 meter än så länge. För koppelträningens skull så makar vi oss iväg denna lilla runda runt kvarteret. Under tiden tränar vi på kontakt och då blir det ytterligare lite träning. Jag brukar också göra någon inkallning.
Hon är med till stallet dagligen och antingen leker hon med gårdens hund i halmen eller så drar hon runt på grimskaft, borstar mm och leker på egen hand. Katterna i stallet är också mer tåliga än den katten vi har hemma, så en hel del tid går åt att kolla upp dem. De är lite vassa om man hoppar på dem, men spinner när man slickar på dem. Hmm??
Min har bara fått torrfoder sedan hon kom hem (uppblött). Vi ökar efter att hon växer. man får titta på hullet och tabellen på säcken.

Tack för svaren!

Så jag kan alltså börja ha med henne längre stunder redan nu, sålänge jag har samma uppsikt över henne som jag har på hemmaplan(och alla andra platser oxå såklart...:smirk: )
Vad kan vara en bra "viloplats" i stallet?

Är det ok att lämna henne ensam i stallet när hon är mer ensamtränad, men inte stark nog att klara uteritter, medans jag rider ut? Korta turer till att börja med naturligtvis.. men om det är lugnt för henne att vara ensam samma tid hemma? Det känns ganska brutalt att stänga in henne i en box, men kan det vara ok oxå om hon är lugn med det och har ngt att ligga på och greja med? Tänker ifall hon är ensam i stallet och ngn annan kommer och ska pyssla, blir lite jobbigt kanske och se till att hon håller sig inne osv...

Hur brukar ni göra?

Hon har varit med i stallet vid ngra tillfällen redan, men bara en liten stund och tittat runt lite när jag blivit hämtad/lämnad etc, och hälsat på de "snälla" hästarna, vilket verkar gå bra!

Okej, så angående fodret kan jag i princip utesluta vällingen nnu då om jag vill det? Hon verkar inte överförtjust i den och det är ju lite pyssel i onödan varje gång om det inte gör ngn skillnad. Men det är väl fortfarande bra att blöta upp det?

Jag undrar om ngn har tips på det enklaste sättet att lära ut "stanna"?

Hon kan komma på kommando, sitt, ligg och vacker tass änsålänge, och sitter automatiskt varje gång vi ska in/ut eller när hon ska få mat. Jag har börjat lite smått med vänta och varsågod innan hon ska äta men hon verkade mest förvirrad, som om hon inte trodde att hon fick äta alls...:crazy: :rofl:

Hur gammal ska en valp vara när man börjar på valpkurser?

Hur länge bör man vänta med att bada hunden första gången?

Är det ok att träffa vuxna stora hundar redan (dobbermann/rottweiler) om man har honom kopplad och ser till att allt går lugnt till?

oj vad mkt jag funderar på:p

Förstår att du har mycket funderingar, men du; slappna av! Låt hunden anpassa sig efter ditt liv och inte tvärt om. Låt den följa med på aktiviteter; till stallet, till affären, i bilen, osv, låt den träffa vuxna hundar och busa och bada den om du känner för det. Är det en mentalt stabil och frisk hund klarar den det mesta! Är enligt mig dessutom bara bra om hunden får vara med på så mycket som möjligt, få erfarenheter och självförtroende. Så fundera inte så mycket, fortsätt med ditt liv som vanligt och ta valpen med dig! :smirk:

Jag tänkte bara uppdatera lite om min lilla Lowa=)

Nu har det gått ett tag och jag har lärt känna henne ordentligt och känner mig mkt tryggare och mindre osäker i min roll som hundägare. Antar att jag hade en liten prestationsångestkris, kändes som om jag inte gjorde allt precis rätt skulle hon få men för livet lr ngt:p

Men nu trivs vi jättebra ihop! Hon uppskattar verkligen stallet, tycker att det är jätteskoj och har varit med en heldag (med mat och sovpaus) och många kortare stunder. Halm och hö är ju riktigt roliga grejer alltså:smirk: Har lärt sig att inte gå ut på gödselstan vilket jag är tacksam för=)

Åker jättemycket bil helt utan problem, går fint i koppel, sitter och tittar mig i ögonen innan maten och ut/insläpp och då går jag dessutom alltid genom dörren först. Har lärt sig vart gränserna för trädgården går och är ganska duktig på inkallning. Skulle det mot förmodan vara ngt som är intressantare än att komma till mig är det bara att säga "hejdå" och hon kommer som ett skott...:angel:

Vi har varit i andras hus och hälsat på, hon har träffat småbarn, bara en annan hund än så länge, många olika människor m.m, och älskar att lära sig konster och använda hjärnan. Är nästan förvånad att hon orkar vara så koncentrerad och hålla isär så många kommandon när hon är så liten, men tydligen är det inga problem:)

Vi har lärt oss sitt, ligg, vänta (har blivit det istället för stanna av ngn anledning), tass, "dö" (lägga sig på rygg), skall, stå på två ben, och apport.

Dessutom går vi alltid en liten promenad varje dag, alltså typ runt kvarteret, och det tycker hon är jätteskoj!

Ja, jag ville väl mest skryta lite om hur duktig min tjej är och berätta hur kär jag är i henne:love: hade jag haft en bild på datorn hade jag gärna lagt upp den, men ni kan ju föreställa er den sötaste valpen i världen:rofl:

F.övrigt har vi badat hela kroppen för första gången idag!

Valpar är underbara!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 713
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 716
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama