Sv: Valpfoder

Jag har inte sagt att ett valpfoder, med samma innehåll som ett vuxenfoder är sämre (om det ens finns sånna..) Var har du läst det ??

Sedan så får man ju naturligtvis använda sitt sunda förnuft också, men eftersom jag inte tänker dra allt jag talar med mina valpköpare om under deras hunds liv på det här forumet, så kblir det som det blir

Det har fungerat för mig och Många fler med att föda upp valparna på fri tillgång av vuxenfoder.
Jag påstår heller inte att det är det enda korrekta sättet att föda upp valpar på..

Däremot är det flera som låter det skina igenom att dom/ni tycker att jag har fel, men jag ser ingen förklaring någonstans om varför ni anser det vara så fel, att föda upp valpar på ett bra vuxenfoder.....

Rekomenderar inte min metod kategoriskt till alla raser heller..
Förstår inte var ni får allt ifrån...

Senast ändrad:

Öh.. Ja du har ju skrivit det två gånger bara i den här tråden att med valpfoder så blir det si och så. Så det är från de inläggen jag fått det ifrån.

Givetvis ska man ge valpar valpfoder tycker jag. Köp ett BRA dyrare foder, det har du mycket igen för. Har diskuterat detta med flera veterinärer o alla säjer samma. Dessutom tycker jag det säjer sej själv att man ger det foder som är anpassat till resp hunds ålder, storlek o behov. Alla bättre foder har anpassat sitt foder till detta så att man kan ge rätt i olika stadier av hundens liv. Finns även självklart till allt från mini till gigantraser.

Menar du att du baserar dina påståenden om att jag kategoriskt säger att Alla ska ge sina valpar vuxenfoder och inget annat på följande:

"*Det jag märkt med valpfoder, är att valparna tenderar att växa för fort.

*så har jag för länge sedan märkt att valpar som växer upp på valpfoder växer betydligt fortare än valpar, som får vuxenfoder."

??

Var är det kategoriska i dessa inlägg :confused:

Det är MIN erfarenhet att valpar som växer upp på valpfoder växer (för) snabbt, men var har jag hackat på de som anser att valpfoder är det bättre alternativet ???

Observerar dessutom att det är fler än jag som skriver i denna tråd att de ger sina valpar vuxenfoder..Hmmm Konstigt nog har dessa INTE blivit hackade på.....

Undrar hur det kan komma sig..:smirk:

Valparna växer lugnt och "i takt"

jag tycker personligen att det i detta påståendet kan läsas mellan raderna att deras takt är den rätta takten, dvs att de växer bäst med vuxenfoder.

naturligtvis ska man inte övergöda sin valp. blir den fet ska man dra ner på maten och detta gäller oavsett vilket foder den får. men så länge den är i lagom hull får den inte för mycket mat. för att få den att växa långsammare är man tvungen att undernära valpen, vilket jag tycker är helt fel. tills forskning visar att tillväxttakten på optimal näringtillförsel är fel tänker jag fortsätta att rekommendera valpfoder som är anpassat till just valpar.

Jag använde Royal Canin till min valp förut och det funkade hur bra som helst!!

Nätets stora problem är just att folk tenderar att läsa in saker "mellan raderna", som inte finns där ur skrivarens synvinkel...

Med i takt menar jag att höjden och kroppen på hunden växer i harmoni med varandra..
MIN erfarenhet av valpfoder är att valpar som äter valpfoder tenderar att skjuta iväg väldigt snabbt på höjden och att dom hullmässigt inte riktigt hinner med..
Därmed påstår jag inte att alla har den erfarenheten eller att alla måste tro och göra som jag gör....

Har hittintills INTE haft en hund som inte vuxit som den ska, har heller inte haft några ledproblem, eller andra sjukdomar på min egna hundar/ valpar jag fött upp..

Vi har uppenbarligen helt skilda åsikter i fråga om detta..
Skillnaden är att Jag ifrågasätts/kritiseras av flera här, medans jag Inte ifrågasätter/kritiserar Någon för deras val/sätt att föda upp/utfodra sina valpar...

Senast ändrad:

Oj, känsligt ämne... Det fodret de får nu tänker jag inte fortsätta med, det är ett billigt skitfoder.. Jag köper en liten påse bara så jag har när jag ska byta till det nya. Det får bli ett valpfoder ändå, RC för stora raser. Iom att det är gjort för stora raser så borde det ju vara det bästa att ge.

Jag rekommenderar ett valpfoder för storvuxna raser. De flesta foderföretagen, i alla fall Hills, Eukanuba och Iams, satsar väldigt mycket på forskning och de tjänar inget på att producera ett foder som gör att hundarna växer felaktigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 840
Senast: MML
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 217
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar