jemaha

Trådstartare
Ska hämta en valp om 2 veckor, berner sennen korsning, funderar lite på vad jag ska köpa för foder. Ska man ge valpfoder eller inte?? Alla säger olika ju.. Nu får valparna ett billigt foder för vuxna hundar hos uppfödaren. Såg att RC hade ett valpfoder för stora raser, nån som vet om det är bra?? Eller ska jag fortsätta med ett vuxenfoder?
Hoppas nån har nåt bra förslag..

Sv: Valpfoder

Jag föder upp alla mina valpkullar på vuxenfoder.
Valparna växer lugnt och "i takt", med bra hull och päls.
Det jag märkt med valpfoder, är att valparna tenderar att växa för fort.

Vad ger du för foder? Jag tror att jag köper RC, men det finns ju massa olika sorter att välja på..

Jag har aldrig gett ngn. av mina hundar valpfoder.
Risken att de växer sönder är för stor, även om nu fodrena ska vara speciellt framtagna för just växande valpar.
Men det har fungerat bra med vanligt vuxenfoder. Kanske behöver valpen lite mera fett ibland, men det är oxå olika.

Du kommer med största sannolikhet få reda på vilket foder du ska använda av uppfödaren och därefter står det på förpackningen hur mycket hunden ska ha, beroende på ålder, storlek osv.
Hoppas det löser sig! ;)

det finns inga bevis för att valpar växer för fort av valpfoder. det pratas mycket om det, men när man frågar efter forskningsresultat blir det tyst. mitt råd är att välja ett valpfoder av hög kvalitet.

Ok, tack för svar. Lutar nog åt att det blir RC valpfoder för stora raser.

Du bör ju vänja över försiktigt från det foder valpen är van vid.
Antagligen får du med en påse från uppfödaren.
Vänta någon vecka innan du börjar blanda i lite av det nya fodret.

Det viktigaste är inte att det står valpfoder på påsen.
Kolla råvaror och vitamin/mineralinnehåll.
Det ska ha god marginal till lägsta tillåtna enligt AAFCO; http://www.peteducation.com/article.cfm?cls=2&cat=1651&articleid=703
Så ska det ju även vara köttbaserat.

Vet inte om det öht finns någon forskning om det..
Men jag anser att efter dryga 20 års hundägande och ett antal valpkullar + x antal inköpta valpar, som har utfodrats, så har jag för länge sedan märkt att valpar som växer upp på valpfoder växer betydligt fortare än valpar, som får vuxenfoder.

För mig är inte snabb valptillväxt = bra..

Jag vill ha en jämn tillväxt på mina hundar,
Alltså ger jag inte mina valpar valpfoder

Å jag lovar att valpfodret har genomgått en stor förändring under de senaste 20 åren, så vad man upplevde då, har kanske inte så mycket med att göra med idag. Det är inte samma nu som då. Jämnför ett valpfoder med ett vanligt vuxenfoder. Vad är skillnaden? Har du verkligen läst på säcken när du säger så? Mineralkvoten brukar vara något annorlunda. Jag har sett valpar växa för fort på vuxenfoder också.

Sen var det en Labradordiskussion för ett tag sedan. Det är lustigt, för när ordet foder inte nämndes, så fick diskussionen en rolig vinkel. Där pratade de helt plötligt om linjer och olika hanar som lämnar valpar som växer fort. En del "växte över" och en del gjorde inte det. Det var lustigt. För nämner man foder så är det valpköparen eller fodret som är "ansvarig" för tillväxttakten.

Ja det finns forskning gjort på valp och foder. Det är fodrets energitäthet som är mest avgörande. Protein är något de inte har kunnat sammankoppla med tillväxttakt t.ex.

Jag har t.ex. gett valpfoder till den sista. Jag tror att hon ännu inte vuxit ikapp de övriga tikarna som är över två år. Varför? Jag har alltid hållit ned vikten på henne. Labradorer är ju annars kända för att övermatas som säkert de flesta känner till. Hon är inte trådsmal som en Greyhound (å jag skulle nog aldrig kunna få henne så heller) men hon är smalare än genomsnittet iaf. Hon har heller inte tillåtits att dra iväg i vikt som valp.

I övrigt så tror jag att det är genetiskt. Titta bara på oss människor vilket mångfald...

Varför skulle långsam tillväxt vara bra? Om kroppen får tillräckligt med näring växer den i den takt den är programmerad, får den för lite växer den långsammare. Ett väl sammansatt foder är viktigare än i vilken takt tillväxten sker, det är min åsikt.

Till trådskaparen: Jag rekomenderar ett valpfoder för storvuxna raser. Det ger den näring den växande hunden behöver i rätta proportioner. Dock tycker jag att du ska vänta ett par veckor med att byta foder. När valpen byter miljö är det en stress på kroppen, och då är det bra om så mycket som möjligt följer det normala mönstret. När hunden har anpassat sig till den nya bakteriefloran och de nya rutinerna kan du introducera den nya maten. Ett par veckor hit eller dit gör inget för näringstillförsen på sikt - så dåliga foder finns inte i Sverige.

Mvh,
Duvan

Eftersom jag föder upp mina valpar på ett dyrt och bra sammansatt vuxenfoder, och inte på ex A***s eller något annat billigt "bukfyllefoder" och tycker att det är det som funkar bäst för mina valpar så är det väl inga problem för någon annan...

Snabb tillväxt på ffa stora raser ökar ju risken för ledproblem dessutom, så jag förstår inte vitsen med att sträva efter snabb tillväxt på dessa..

Saxat från SLU-kompendium

" ett högt fettintag (gram/MJ) och en stor energiandel från fett och protein ökar risken för att utveckla AD"

Citat från boken Hundens sjukdomar:

"Om man använder de energirika valpfodren för länge, så skapas problem med en våldsamt påskyndad tillväxt.
Till de flesta raser kan man tidigt övergå till unghunds eller till och med vuxenfoder och därmed hålla tillväxttakten lugnare.
För hög kroppsvikt sliter på skelett och leder och medför också för hög belastning på lever, njurar, bukspottskörtel, lungor, hjärta och blodcirkulation.
De flesta hundar behöver inte heller speciellt energirikt foder.
Tvärtom kan foder som innehåller höga proteinhalter medföra ökad belastning på lever och njurfunktionen.
Hundar som är i behov av stora energimängder per dag, har mer nytta av energitillskott i form av fett än i form av proteiner. "

Gnist skrev:
Eftersom jag föder upp mina valpar på ett dyrt och bra sammansatt vuxenfoder, och inte på ex A***s eller något annat billigt "bukfyllefoder" och tycker att det är det som funkar bäst för mina valpar så är det väl inga problem för någon annan...

Nej, det är definitivt inget problem. Tycker du att det funkar för dig är väl allt bra. Det enda jag vände mig emot är att du så kategoriskt säger att långsam tillväxt=bra, snabb tillväxt=dålig. Om kroppen har byggstenar som räcker för tillväxten så spelar det ingen roll i vilken takt den sker, det skiljer sig dessutom från individ till individ. Valpfoder är ju inte något konstigt foder för att driva upp valpar som broiler, utan ett foder speciellt sammansatt för att tillgodose den växande valpen med byggstenar på bästa sätt.

Min erfarenhet är att valpar kan ha svårt att få i sig tillräckligt mycket normalt vuxenfoder för att täcka det behov de har under den kraftigaste tillväxtperioden. Då växer de naturligtvis långsammare, men kommer ikapp så småningom. En valp som får i sig tillräckligt av alla näringsämnen under hela sin tillväxt kommer att växa i sin naturliga tillväxttakt och vara klar något tidigare.

Den enda risk jag ser med "snabbt" växande valpar är de som saknar någon viktig ingrediens för tillväxten. Då byggs det ett "luftslott" istället för en stark "fästning". Men den risken är lika stor om valpen växer långsamt på ett foder som saknar det mesta. Jag anser alltså inte att en valp kan växa för fort - bara att den kan få fel näringsbalans under uppväxten. Med ett valpfoder anpassat för den modell av hund man har är risken minimal att just den biten går fel.

Mvh,
Duvan

Sv: självklart valpfoder !

om hunden skall bli 40 cm hög så blir den det. Förr eller senare. Och om den får ett BRA foder så får den tillräckligt med kalk och vitaminer för att bli färdig fort. Får den ett mindre bra foder, eller vuxenfoder, så blir den ochså färdig men kanske med urkalkning som risk. Valpfodret innehåller massor med kalk och fosfor som behövs för att bygga upp en kropp !

Rekomenderar alla mina valpköpare att låta sina hundar ha fri tillgång på "riktiga" märgben + fri tillgång på det foder valparna är uppväxta på..

Har Inte "kategoriskt" påstått att mitt alternativ är det enda riktiga, :smirk:
men jag ger råd utifrån MIN erfarenhet och sedan är det upp till var och en att göra som man själv tycker passar sig själv och sin hund!!

Sedan om mina kunskaper och erfarenheter ifrågasätts eller kritiseras, så anser jag att jag bör kunna få upplysa om Varför jag resonerar som jag gör, utan att någon sedan ska lägga ord i min mun eller att få det att låta som att jag förkastar alla andra förslag och råd.. För så är det INTE...

Exempelvis, så hackar jag inte på att din erfarenhet är en annan än min.. För dig mfl funkar säkert ditt sätt alldeles utmärkt..

Senast ändrad:

Nej inget problem alls. Men att säga att ett valpfoder med samma näringsinnheåll som ett vuxenfoder skulle vara sämre. Nej nej. Det är inte texten på påsen som avgör, det är innehållet i påsen. Därför kan man inte gå efter namnet utan läsa på innehållsförteckningen.

Att ge fri tillgång på foder kan för många valpar leda till övervikt och överkonsumtion av mat och det i sin tur är inte bra. Men så länge man har valpar som kan reglera sitt matintag och inte blir överviktiga så är ju det bra. Men inget jag kategoriskt skulle rekomendera till alla valpar av alla raser.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 840
Senast: MML
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 217
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar