Valpfoder till katterna?

Skogstroll

Trådstartare
Jag har fått massor av hills mini puppy torrfoder på jobbet som går ut nu i augusti och tycker att det är slöseri att slänga det. Hunden får absolut inte äta det då han är fet och går på dietfoder, men kan katterna äta det? Har tre utekatter (ute och inne) som är rejält aktiva av vanlig bonnkattstyp (den ena med perser i) Dom får burkmat för katter en gång om dagen och fri tillgång till torrfoder. Kan jag ge dom fri tillgång på valpfodret blandat med deras andra torrfoder? Det kan väl inte vara någon stor skillnad på katt och hundmat? Fodret ligger i plastförpackning och är absolut inte dåligt bara för att datumet är kort såklart. Dom tyckte det var toppen att äta nu när jag lät dom provsmaka iaf:)
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Kattmat bör innehålla mer protein än vad hundfoder bör göra så optimalt är det inte.
Men de lär ju överleva på det. Du kanske kan blanda ute det med annat kattfoder.:idea:
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Precis som föregående talare skriver så ska kattfoder innehålla mer kött, detta för att se till att de får i sig den mängd taurin som katter behöver. Taurin går att återfinna i kött, dvs ett kvalitetsfoder innehåller så pass mycket kött att de ej behöver tillsätta taurin medans det ofta finns som utskriven "tillsats" på sämre sorter.

Så nej, hundfoder lämpar sig inte som kattfoder.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Fast om jag jämför HILLS valpfoder med många billiga kattfoder så innehåller det ju mer kött än dom:confused: Dessutom får mina katter som jag skrev i inlägget från början valpfodret blandat med sitt vanliga KATT torrfoder samt burkmat för katter en gång om dagen. Jag tycker mest att det är slöseri att slänga svindyrt hundfoder som det inte är något fel på.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Fast om jag jämför HILLS valpfoder med många billiga kattfoder så innehåller det ju mer kött än dom:confused: Dessutom får mina katter som jag skrev i inlägget från början valpfodret blandat med sitt vanliga KATT torrfoder samt burkmat för katter en gång om dagen. Jag tycker mest att det är slöseri att slänga svindyrt hundfoder som det inte är något fel på.

Varför säljer du de inte då? Du behöver inte kasta de.. Katten ska inte äta hundmaten av anledning som redan nämts i tråden. Eller blanda ut de med din hunds foder då dietfoder oftast är kasst, bättre att ge mindre portioner än diet..
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Fast nu kan ni inte mena allvar va? Det är ju inte farligt för katter att äta hundmat liksom. Dom får ju vanlig kattmat också(royal canin+friskies 50-50). Jag bara drygar ut med valpfodret. Hills valpfoder är förstklassigt och innehåller mer kött än många katter får i sig när folk ger dom vanligt skitfoder från mataffären. Och dom katterna dör inte av näringsbrist. Jag vet ladugårdskatter som lever fint på euroshoppers torrfoder och möss. Hills valpfoder säljs av veterinärerna och kostar flera hundra för några kg. Jag är inte gjord av pengar och detta skulle dryga ut matkassan för pissarna ganska nice. Min hund äter dietfoder rekommenderat av hans fysioterapeut som han simmar hos varje vecka för ledproblemen bla, han kan absolut inte äta valpfoder. Jag blandar i en näve Robur lightfoder per måltid för att precis tillgodose hans behov. Det är mycket farligare för honom att äta valpfodret än för katterna. Har precis jämfört mitt valpfoder innehållsmässigt med friskies kattmat och friskies och det innehåller nästan exakt lika mkt protein(skiljer 2 %) mer aska i kattmaten, lika mkt växttråd och lite mer fett i hundmaten än kattmaten. Alltså håller inte eran teori om säd och protein. rent tekniskt så är ENDA skillnaden fettinnehållet då den andra skillnaden är så liten att den inte kan vara märkbar.

Jag har inget hundstall i närheten nej. Jag bor i norra bohuslän. Jag säljer inte vidare hundmat jag fått gratis på jobbet då vi inte får göra så.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Varför säljer du de inte då? Du behöver inte kasta de.. Katten ska inte äta hundmaten av anledning som redan nämts i tråden. Eller blanda ut de med din hunds foder då dietfoder oftast är kasst, bättre att ge mindre portioner än diet..

Man kan inte ge en hund hur små portioner som helst. Då svälter den. vanligt hundfoder måste ges i vissa mängder för att tillgodose alla behov i kroppen. Dietfoder är framtaget för att ge mättnad vid små portioner samtidigt som det innehåller allt som kroppen behöver. Min Rottweiler får redan mkt små portioner av dietfoder, för att det håller honom mätt. Det vore djurplågeri att ge honom vanligt foder i de mängderna. Läs på..
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Du borde kunna blanda ut det med kattfodret, enda risken är väl att de får för lite taurin i sig vilket inte återfinns i hundmat. Men det ska krävas väldigt stort underskott på det för att de ska bli sjuka/blinda.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Jag får väl fråga om jag vill? Hade inte läst innehållet och visste inte om det ev fanns någonting i som inte var bra för dem. Nu ser jag ju att innehållet är nästan precis detsamma på båda, alltså kan det inte vara någon fara.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Som sagt så får dom det blandat med kattmat, deras vanliga torrfoder.Och burkmat varje kväll. Men oj vad länge det kommer att räcka nu:)
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Valpfodret är säkert ungefär 1 000 gånger bättre för katterna än Friskies-torrfodret.
Jag tycker du kan sluta ge det och blanda RC med valpfodret i stället. Ge katterna några kycklinghjärtan emellanåt så får de i sig massor med Taurin.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Ja efter att ha läst allt innehåll är jag faktískt böjd att hålla med dig. Friskis åker ut. Valpfodret räcker länge som uppblandare till RC fodret ändå, sen får jag hitta ett annat bra alternativ att blanda ut det med. Katty på Granngården kanske? Får kolla innehållet på den. Kycklinghjärtan är ju toppen! Inte dyrt heller:)
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Man kan inte ge en hund hur små portioner som helst. Då svälter den. vanligt hundfoder måste ges i vissa mängder för att tillgodose alla behov i kroppen. Dietfoder är framtaget för att ge mättnad vid små portioner samtidigt som det innehåller allt som kroppen behöver. Min Rottweiler får redan mkt små portioner av dietfoder, för att det håller honom mätt. Det vore djurplågeri att ge honom vanligt foder i de mängderna. Läs på..

Du verkar tro att jag är helt korkad? Nog vet jag att man inte kan ge hur lite som helst men om du går till djuraffären och läser på om valfri påse hundmat finns det doseringar om du har en överviktighund och hur mycket du kan dra ner utan problem.
Olika foder ger man olika mycket, ett bra foder från djuraffären kan inte jämföras med ett du köper på matvaruaffären. Ett skräpfoder från ica måste du ge betydligt mer än ett kvalitetsfoder från djuraffären så det är nog du som borde läsa på ;)
Då du bla ger friskies till dina katter visar ju hur lite om var du köper foder och hur lite du känner till :P

För övrigt köper du dietfoder från veterinären så rekommenderar de fodret 1 månad, du som är smart kan ju lista ut varför;)
 
Senast ändrad:
Sv: Valpfoder till katterna?

förlåt för ot TS , men vart får man tag på kycklinghjärtan?

Finns i kötthyllan. Där finns oxå färsk kycklinglever och färsk kycklingmage som är oerhört poppis hos katterna. Levern ska man dock inte ge för mycket av då den innehåller väldigt mycket A-vitamin.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Du verkar tro att jag är helt korkad? Nog vet jag att man inte kan ge hur lite som helst men om du går till djuraffären och läser på om valfri påse hundmat finns det doseringar om du har en överviktighund och hur mycket du kan dra ner utan problem.
Olika foder ger man olika mycket, ett bra foder från djuraffären kan inte jämföras med ett du köper på matvaruaffären. Ett skräpfoder från ica måste du ge betydligt mer än ett kvalitetsfoder från djuraffären så det är nog du som borde läsa på ;)
Då du bla ger friskies till dina katter visar ju hur lite om var du köper foder och hur lite du känner till :P

För övrigt köper du dietfoder från veterinären så rekommenderar de fodret 1 månad, du som är smart kan ju lista ut varför;)

Jag har varit hos veterinären med min hund flertalet gånger och dom har då minsann inte rekommenderat mig att ge dietfoder bara i en månad! Min hund är en rottweiler, är kastrerad och har dessutom artros. Vilket foder påstår du han kan äta så små portioner som jag ger av hans viktkontrollfoder om jag får fråga?Utan att han svälter och går upp?Vi har provat Hills lightfoder, Roburs lightfoder,Royal canings maxi light,hills dietfoder som vetten rekommenderade osv,vid alla gick han ner till en viss grad men inte mer, och det räckte inte. Nu har han hållt bra vikt i två år,som sagt så får han en liten näve robur light vid varje mål nu utöver sin normala viktkontrollprtion.Man kan INTE ge mkt mindre portioner än de som anges med vanliga foder/lightfoder för då får dom inte tillräckligt med näring. Därav ett viktkontrollfoder som är specifikt anpassat för honom (Nutram Weight control) Jag har jobbat flera år på Granngården, därmed gått utbildningar om hundens foder. Min hund går sen flera år på hundsim och på veterinärkontroller varje år. Så ja, du hänger nog inte riktigt med.Jag skulle aldrig ge min hund foder från ica. Har heller aldrig gjort

Jag blandar Friskies med Royal canins outdoor foder samt stödfodrar brevid med burkmat avsedd för vuxna katter (Royal canin eller mjau) Detta gör många kattägare som jag träffar,även uppfödare (blandar med ett billigare foder)och jag träffar ju rätt många på mitt jobb om man säger så. Jag tror större delen av kattägare i sverige och världen ger sina katter foder från ica typ friskies, och det enbart. Så jag känner mig jämfört med dessa som en utmärkt djurägare. Jag spenderar massor av pengar på mina djur.
 
Sv: Valpfoder till katterna?

Tjaa min kille här hemma, som är kastrared och ligger bra på 45 kg idag, får Arion Lamm&Ris 130 gr om dagen. Går varken upp eller ner utan står stadigt på sin ideal vikt. Så vitt jag kan se så måste du ge mer än det utav ditt foder, förutsatt att du följer de rekomendationer som står att finna på påsen.

Och jo ett rent "viktnedgångsfoder" rekommenderas det endast att man använder under begränsad tidsperiod, sedan ska man helst gå över till ett foder som istället är anpassat för att bibehålla vikten.

Angående din kommentar att många uppfödare blandar upp med ett billigare foder, så betyder väl inte det att de är det bästa/rätta? Finns många uppfödare som t.ex tycker att t.ex Doggy och Friskies är utmärkta foder, vilket visar på min poäng. . .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp