Sv: Valpfoder till katterna?
Jadu, din veterinär är kanske inte kunnig men rena foder för viktnedgång ska man ge under en begränsad period. Fodret är endast för att få ner djuret i vikt sedan måste du som ägare hitta ett foder som hunden inte går upp av eller ge rätt mängd mat.
Då jag inte vet exakt hur mycket du ger så är det svårt att rekomendera ett bra foder till din hund. Så hur mycket ger du av Nutram Weight control resp. robur light? Sedan funderar jag på varför du blandar 2 foder om din veterinär tycker det är ok med att ge dietfoder en längre tid.
Du skulle inte kunna köpa ett ica foder till huden men med katterna går de visst bra
Friskies köper man i matvaruaffären.
Jag känner ingen uppfödare som drygar ut sitt kvalitets foder med Friskies. Nu snackar vi torrmat, att man tex ger blötmat (mjau burk från tex ica) på sidan sitt foder är inte samma sak. Sedan vet jag att granngården haft bra priser på burkmaten och fera åkte dit för att handla. Men jag tror faktiskt det är fler än du tror som köper sitt foder från djuraffären. De flesta är medvetna om innehållet i fodret de ger och undviker skräpfoder
Jag har varit hos veterinären med min hund flertalet gånger och dom har då minsann inte rekommenderat mig att ge dietfoder bara i en månad! Min hund är en rottweiler, är kastrerad och har dessutom artros. Vilket foder påstår du han kan äta så små portioner som jag ger av hans viktkontrollfoder om jag får fråga?Utan att han svälter och går upp?Vi har provat Hills lightfoder, Roburs lightfoder,Royal canings maxi light,hills dietfoder som vetten rekommenderade osv,vid alla gick han ner till en viss grad men inte mer, och det räckte inte. Nu har han hållt bra vikt i två år,som sagt så får han en liten näve robur light vid varje mål nu utöver sin normala viktkontrollprtion.Man kan INTE ge mkt mindre portioner än de som anges med vanliga foder/lightfoder för då får dom inte tillräckligt med näring. Därav ett viktkontrollfoder som är specifikt anpassat för honom (Nutram Weight control) Jag har jobbat flera år på Granngården, därmed gått utbildningar om hundens foder. Min hund går sen flera år på hundsim och på veterinärkontroller varje år. Så ja, du hänger nog inte riktigt med.Jag skulle aldrig ge min hund foder från ica. Har heller aldrig gjort
Jag blandar Friskies med Royal canins outdoor foder samt stödfodrar brevid med burkmat avsedd för vuxna katter (Royal canin eller mjau) Detta gör många kattägare som jag träffar,även uppfödare (blandar med ett billigare foder)och jag träffar ju rätt många på mitt jobb om man säger så. Jag tror större delen av kattägare i sverige och världen ger sina katter foder från ica typ friskies, och det enbart. Så jag känner mig jämfört med dessa som en utmärkt djurägare. Jag spenderar massor av pengar på mina djur.
Jadu, din veterinär är kanske inte kunnig men rena foder för viktnedgång ska man ge under en begränsad period. Fodret är endast för att få ner djuret i vikt sedan måste du som ägare hitta ett foder som hunden inte går upp av eller ge rätt mängd mat.
Då jag inte vet exakt hur mycket du ger så är det svårt att rekomendera ett bra foder till din hund. Så hur mycket ger du av Nutram Weight control resp. robur light? Sedan funderar jag på varför du blandar 2 foder om din veterinär tycker det är ok med att ge dietfoder en längre tid.
Du skulle inte kunna köpa ett ica foder till huden men med katterna går de visst bra
Jag känner ingen uppfödare som drygar ut sitt kvalitets foder med Friskies. Nu snackar vi torrmat, att man tex ger blötmat (mjau burk från tex ica) på sidan sitt foder är inte samma sak. Sedan vet jag att granngården haft bra priser på burkmaten och fera åkte dit för att handla. Men jag tror faktiskt det är fler än du tror som köper sitt foder från djuraffären. De flesta är medvetna om innehållet i fodret de ger och undviker skräpfoder