Valpen kissar fortfarande inne

H

Hot Shot

Vår lilla amstafftjej är nu snart 6 månader gammal och helt underbar att ha att göra med. Nafsar aldrig i händerna, går fint i koppel, snäll att lämna ensam hemma och biter aldrig på skor eller liknande.

Allt vore frid och fröjd om det inte vore för att hon fortfarande kissar inne. Inte så ofta men nog blir det 2-4 pölar i veckan, även om vi går ut med henne ofta. Visst, ibland händer det när hon har lekt och när det kommer någon på besök och hon blir lite till sig och det är ju en sak. Då har vi heller aldrig gjort någon stor grej av det utan bara gått ut med henne på gräsmattan. Men ibland verkar hon göra det bara för att hon är sur för att hon inte får uppmärksamhet, om man t ex står i duschen eller sitter vid datorn (nu har jag lagt in sittpuffen här vid datorn så hon ligger i den när jag sitter här så nu är iaf det problemet löst) och då är det ju bara en dum grej hon kör med.

Någon som har något tips på vad vi kan göra åt det? Eller är det något som "växer" bort, kan nog tycka att det blivit lite värre på senaste tiden. När vi sett henne göra det har vi fyat henne och gått ut med henne direkt (vilket är väldigt sällan, oftast märker vi det när vi trampar i pölen :crazy:) När hon är själv hemma (som längst 2,5 timme) gör hon det aldrig...

Sv: Valpen kissar fortfarande inne

Min hund var oxå världens bästa valp förutom att hon ganska sent blev rumsren, hon var ca 5-6 månader. Jag var ute ofta med henne och gjorde allt för hon skulle sluta kissa inne. En dag fick jag nog, städade hela lägenheten kliniskrent, för att slippa "doftspår". Sen nar jag såg att hon var på väg och sätta sig så sa ja "APAPAP! Nu går vi ut". Tog den kissande valpen och gick ut med henne och satte henne på gräsmattan. Det tog två dagar sen har hon varit rumsren sedan dess.

:)

Min kissade inne upp till 9 månaders ålder då och då. Hon begärde sig aldrig ut, utan kissade där hon var ifall hon hade behov. Det gick om av sig själv. Som 1-åring då hon fick sin första löptid kissade hon inne några gånger, men aldrig efter det.

Jag tycker inte att ni ska fya hunden, det kan bara resultera i att hon går någonstans där ni inte är och kissar..

För vissa tar det jätte lång tid att bli helt rumsrena och 2-4 pölar i veckan är väl inte så farligt ?

Nä, jag ska kanske inte göra så stor grej av det, hon är ju inte så gammal än, känns bara lite trist när hon i princip var helt rumsren och sen satte det igång igen. :smirk:

En lite rolig grej var när sambon satt på toaletten med öppen dörr och hunden går in och sätter sig framför honom på badrumsmattan och sätter sig och kissar och tittar på honom som om det vore helt okej, om vi får kissa inne på toaletten måste väl hon få göra det. :D Fast när det hände var hon inte så gammal.

En gång när jag var inne i badrummet gick hon in i duschen och kissade och så gav hon mig den där oskyldiga blicken.

När det gäller fyandet har jag varit lite skeptisk, fyar sällan själv men sambon tycker att vi måste göra det när hon gör det bara för att hon är sur eller inte får uppmärksamhet.

Inte fya en icke rumsren hund!

Fortsätt ta ut henne efter lek, sömn och mat. Poletten trillar nog ner snart. Min egen var runt åtta-nio månader innan han fattade; en bidragande orsak var att vi flyttade till en lägenhet på markplan...

När det gäller fyandet har jag varit lite skeptisk, fyar sällan själv men sambon tycker att vi måste göra det när hon gör det bara för att hon är sur eller inte får uppmärksamhet.
Då föreslår jag att du fyar din sambo nästa gång han kissar utomhus, så får han se hur jäkla kul det är.

Jag gillar iofs. inte att jämföra hundar och människor, men ibland får man ta till drastiska metoder.

hejsan! kan det inte va så att hon har urinvägsinflamation, min kommpis hund hadde det ca tre månader efter hon hadde blivit rumsren.. men då kissar dom ju vissligen rätt så ofta och urinet luktar skarpt..

det kanske det inte är men det är ju värt att skriva endå.. :bump:

Jag tycker inte det låter så konstigt att hon inte är helt rumsren än. Vår valp som är 7½ månad har precis börjat säga till själv när hon behöver gå ut, innan dess hände det nån olycka i veckan i varje fall.

Vi har avbrutit henne när vi sett att hon varit på väg att sätta sig inne, och berömt massor när hon gjort ifrån sig ute. Har undvikit att fya henne när hon gjort inne, även om man ibland har velat skälla ut henne när man klivit i nån pöl :crazy:

Det enda du och din sambo kan göra om ni ser henne kissa, är att lyfta upp henne och gå ut.

INGET FYANDE!

hundbur. eller kompost galler. är bra att ha till ex när du ska duscha. hon vill säkert inte kissa där inne. då blir det ju trevligare för alla än att ni ska efter duschen eller kommer hem och gå rakt in och kolla vad hon ställt till med. då blir det en trevlig kiss promenad istället.

Min hund blev inte helt rumsren fören vid 7månader, sedan fick hon ett litet återfall efter första löpen men det varade bara nån vecka:)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
455
Senast: Redfox
·
Katthälsa Hej! Har idag vart hos vet. med min 6åriga hona som fick konstaterat kronisk inflammation i gallblåsan och tarmar. Hon fick även...
Svar
9
· Visningar
1 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka