Valpar/unghundar och motion

N

Nitra

Stämmer det att en valp eller unghund blir överaktiv eller mer motionskrävande som vuxen om den motioneras för mycket som ung?
Eller är det ännu en osann myt?

När ska man egentligen börja rasta sin hund utanför trädgården? Jag har hört att man ska vänta med att ta hunden med sig någonstans tills den är 12 V. gammal. Är det "rätt"?
Minns inte riktigt om det hade med någon vaccination eller något sådant att göra.

I ungefär vilken ålder kan man börja motionera unghunden som en vuxen hund? dvs. att unghunden kan följa med den vuxna hunden på dess promenader, ca 1h lång.

Om ni inte orkar svara eller vet en bra bok om ämnet får ni gärna hänvisa till den.

Tackar för svar :bow:

Sv: Valpar/unghundar och motion

Svara i din tråd kan jag gärna göra - men jag vet tyvärr inte det rätta svaret på din fråga - gissar bara!

Jag har aldrig hört att en hund skulle bli mer motionskrävande eller överaktiv som vuxen om den motioneras för mycket som ung. Nu har jag ju iofs en ras (dansksvensk gårdsshund) som är grymt aktiv från det den föds till det den dör (ungefär) - men jag tror inte det kan påverka hur mkt man motionerar hunden som valp. Men det ska ju vara "sund" motion - inte sådant som valpen blir stressad av.

Däremot så ska man väl vara försiktig med alltför mycket motion så länge hunden befinner sig på valpstadiet av rent fysiska orsaker. Valpen orkar inte, den kan bli överansträngd, få ont osv.

Med de valpar jag har haft har jag tagit det relativt lugnt de första 5-6 månaderna (= max halvtimme promenad), sedan har jag succesivt ökat motionen.

Liknande trådar

Hundträning Vi har funderat på att skaffa en valp. Mamman är amstaff och pappan schäfer/malamute. Kommer det räcka med 1 timmes promenad och sedan...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 959
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 966
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 335
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips...
2
Svar
23
· Visningar
4 317
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar