valpar i huset.

Sv: valpar i huset.

Det kommer det kommer, nu ligger dom och sover, vill inte vara där o pilla. Men söta som socker är dom. :love:

Mammas valpar börjar att flytta till sina nya hem om ca 1½ vecka. Söta som få är dom, det är lite synd att jag inte får chansen att träffa den här kullen.

IMG_1077.jpg

2 st små tjejer. 6 valpar är det sammanlagt. Bilden är gammal också.

Men gud! Ge mig, ge mig! Jag gilla!:love::love::angel:
Skämt åsido, nu är det hund stopp i vår familj. (ett tag iaf..:angel: )
Fasiken, jag får knappt själv plats i soffan om kvällarna..:D

Nej, du kanske egentligen inte är otrevlig men du svara på ett otrevligt sätt.
Alla är inte rasexperter:idea:
Men nu vet jag ;)

Lite är det väl kanske också hur man tolkar in saker i det som skrivs? ;) Som sagt, tråkigt att du tog det som otrevligt. Jag är inte heller någon rasexpert. Men när någon skriver att de älskar en viss ras, så utgår man ifrån att de vet hur den ser ut. :D Strunt samma nu, vi behöver väl inte tjafsa mer om detta?

Min fralla (fawn dessutom) blev faktiskt kallad "söt mops" när vi strosade runt i Norra Hamnen i Helsingborg igår. :angel:

sen är det en grej jag har disk mycket med mina utländska kontakter.
Vi i sverige väntar många gånger med att para tills hundarna har stabiliserat sig för mycket i bäckenet. I utlandet tar dom gärna en parning på hunden innan den sätter sig i bäckenet, tja vid andra löpet, eller tredje om den löper tidigt. ca vid 1½ års ålder. I sverige är ju regel att man parar vid två års ålder. Och då är tikarna inte lika mjuka och har svårare att vidga bäckenet.
Flera jag har pratat med, säger att de aldrig skulle para en tik första gången efter två½-tre års ålder, just pga detta. (detta gäller små hunds raser och vissa stora. men generellt småhundar, så det är deras erfarenhet.)Och att de får skälig vila efter den kullen.
Men givetvis måste man se till individen, att den är tillräckligt mogen för att ta hand om en kull, annars är det ju menlingslöst ändå ur andra synvinklar. Vad är era tankar om detta?
Alltid roligt att höra.

Det kan mycket väl vara så att andra länder har ett annat synsätt och andra sanningar om tex bäckenets stabilisering etc. Jag vågar inte uttala mig om den punkten. Men det är möjligt att det ligger något i det.

Det var nog vanligare förr att man parade vid 1½ års ålder, jag tycker det verkar gå mot att para senare första gången nuförtiden. Jag tycker t.o.m. mig höra att två år räknas som ganska tidigt. Olika raser mognar iofs olika fort, men förr parade man tydligen schäfrarna runt 1½ års åldern första gången, enligt min svärmor.

Min tik är iofs väldigt lugn och "mogen" för sin ålder redan nu, men veterinärerna rekommenderar mig att para henne vid 1½ pga klabbet med att hon blev tjuvparad hos säljaren (som sålde dräktig unghund utan att berätta...) och fick begynnande livmoderinflammation. Veterinärer verkar i alla fall inte tycka det är för ungt vid den åldern. Jag ska höra med min vad han anser om bäckenfrågan om ett par veckor när jag ska kolla patella + vaccinera.

Inte ska du buga åt mig...inte jag som fött upp henne. :D Men hon föll i alla fall hela veterinärkliniken i smaken för sin icke-extrema typ, sitt söta ansikte och sin helt underbara personlighet. Hon uppförde sig så exemplarist varenda gång, trots närgångna undersökningar och många sprutor, att en av djurskötarna vågade prova att ge subkutan injektion på henne. Härligt att kunna stå till tjänst! :)

14493335.jpg

Mina har också blivit kallade mops. till och med min skäck tik.:o:D

ang bäckenet, jag är definitivt inte jätte kunnig. Utan det är vad jag har blivit informerad om, eller hur man ska säga. Om det ligger till på det viset, har jag ingen aning om, men man lyssnar ju och lär av dem som har hålit på länge. Sen måste man ju själv använda sunt förnuft.
Du får jätte gärna kolla med dina kontakter vad de säger, alltid lika roligt att höra andras åsikter. Vad som är sant, ja, det vet inte jag.

Tösen din är jätte söt. hon är fruktansvärt lik min fawn tik i uttryck och form på huvudet. Min har dock lite mindre öron. :angel::love:

Bilder kommer under kvällen, ska bara få mitt tröga internet att orka ladda upp dem... :(

Ja ska ju ha en kelpie, Ja ska ju ha en kelpie, Ja ska ju ha en kelpie, Ja ska ju ha en kelpie, Ja ska ju ha en kelpie,

*nickar betämt*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka