valpar i huset.

Sv: valpar i huset.

Ojj vad söta små valpar! Tycker också att dom med längre nos är snyggare och ser mer hälsosamma ut än de flesta man sett!

Ursäkta om jag trådkapar nu och kanske framstår som en komplett idiot (men frågar man inte så får man inget veta heller) men varför snittas så många frallor? :o

Vad jag vet så får man avla vidare.
Jag valde själv att hon skulle kastreras pga av att hon fick en valp som hade för stort huvud, som fastnade i bäckenet.
Förra kullen hon hade var själv valpande.
Men sen, innan man funderar på kastration efter snitt ska man ta sig en funderare om varför man behövde snitta.
I detta fallet är det ju uppenbart. MEN jag använde en hane som var mycket större än tiken, det KAN vara orsaken.. Att det bara blev fel, och att hon kasnke aldrig hade haft problem med en annan hane.
Men det är inget jag kommer få veta.
Sen kanske en tik behöver snittas, för att en valp lagt sig på sniskan, viket kan hända på vilken ras som helst. Då tycker jag det är obefogat att kastrera. Det är ju bara ren och skär otur.
Så man ska kolla upp varför en tik snittas. Inte bara anta att det var stora huvuden på valparna.
En tik som snittats två gånger ska gå ur avel-oavsett orsak till snitt.
och tikar med allt för dåligt värkarbete.

Ojj vad söta små valpar! Tycker också att dom med längre nos är snyggare och ser mer hälsosamma ut än de flesta man sett!

Ursäkta om jag trådkapar nu och kanske framstår som en komplett idiot (men frågar man inte så får man inget veta heller) men varför snittas så många frallor? :o

varför så många snittas är valpar med stora huvuden som fastnar och värksvaghet.

varför så många snittas är valpar med stora huvuden som fastnar och värksvaghet.

Värksvagheten är den största orsaken. Det finns en undersökning som visar ett samband mellan plattnosheten (hos boxer, mops, engelsk o fransk bulldog och bostonterrier) och värksvaghet pga dålig syresättning i blodet. Just de franska bulldogarna har inte de där extremt stora huvudena i förhållande till bäckenet. Huvudena är för det mesta inte så stora när de föds, utan de växer till sig efterhand. Huvudet är det sista att bli färdigt på en vuxen fralla! Hanarna blir färdiga (fysiskt) bra mycket snabbare än tikarna dessutom.

Snittstatistiken ligger på ca 50% och man försöker få ner den bl.a. genom att bara acceptera max två snitt per tik. Värksvaghet är den största faktorn.

Ett annat krav är att de ska vara födda på naturligt vis, dvs inte med kejsarsnitt.

Jag skulle nog snarare ställa krav på att föräldradjuren är kontrollerade UA för patella och hjärtfel, med godkänt officiellt resultat. Och att ingen av föräldrarna har problem med demodex tex. Och att båda föräldrarna fått lägst tvåa på officiell utställning som vuxna. :angel:

Det är inte huvudena som är det stora problemet vid förlossningar på Fransk Bulldogg det är de breda skuldrorna.

Jag är inte otrevlig. :idea: Bara häpnade över att man kan ta fel på fransk och engelsk bulldog. Skillnaden är ju enorm. ;)
Nej, du kanske egentligen inte är otrevlig men du svara på ett otrevligt sätt.
Alla är inte rasexperter:idea:
Men nu vet jag ;)

Hihi, det är något som jag skall avla vidare på.
Jag tycker att det är viktigt att de kan andas. (asgarvar vid datorn just nu, fan vad dumt det åter, andas haha. )
Självklart att de ska andas, men det jag försökte få fram är att ett av mina avels mål är att de ska ha lite längre nos. Jag kommer troligtvis få nedslag på utställning, men who gives a shit. Huvudsaken är att de mår bra.

Precis!
Helt rätta tankar av en uppfödare. Det gillar jag! ;)

Jag skulle nog snarare ställa krav på att föräldradjuren är kontrollerade UA för patella och hjärtfel, med godkänt officiellt resultat. Och att ingen av föräldrarna har problem med demodex tex. Och att båda föräldrarna fått lägst tvåa på officiell utställning som vuxna. :angel:

Givetvis, det är ju självklara grundkrav!
Men sen skulle ett av mina övriga krav vara att de var födda på natruligt vis. Så även om hunden så är utställningschampion och är kontrollerad för världens alla fel så skulle jag ändå inte ta en valp efter den om valpen inte var född på naturligt vis.

Senast ändrad:

Jag tycker att det är viktigt att de kan andas. (asgarvar vid datorn just nu, fan vad dumt det åter, andas haha. )
Självklart att de ska andas, men det jag försökte få fram är att ett av mina avels mål är att de ska ha lite längre nos. Jag kommer troligtvis få nedslag på utställning, men who gives a shit. Huvudsaken är att de mår bra.

Vad GLAD jag blev av att höra det där!!:bow:

Grattis :)

Samma tanke har jag. Jag har ju beställt en mops :love: Och jag har tagit från en uppfödare som har en tik med inte mycket rynkor i ansiktet, och andas helt problemfritt på sommaren och inte snarkar. Hon får fin kritik på utställningar, men det står att hon behöver mer rynkor :crazy: Hur man nu kan säga så, det är väl skitbra om det kan bli färre rynkor.

Grattis igen :)

Snittstatistiken ligger på ca 50% och man försöker få ner den bl.a. genom att bara acceptera max två snitt per tik. Värksvaghet är den största faktorn.

delvis kl

Det finns ju flera raser som har mer eller mindre stora problem med självvalpning. Orsakerna är flera och kan skilja med de olika raserna. Jag vet att man på vissa raser bl a har hittat samband mellan utformningen av tikens bäcken och valpningssvårigheter.

Det jag inte kan förstå är hur man ska få fram sunda självvalpande hundar genom att begränsa det till max två snitt per tik? Problemet är ju i allra högsta grad ärftligt så även om man får ner statistiken på kort sikt genom att minska antalet snitt så kommer man inte att bli av med problemet. Jag har själv erfarenhet av att föda upp en ras som har valpsvårigheter och man kan utan problem dra en direkt parallell till att det är specifika linjer som ärver problemet.

Att rasen ska kunna reproducera sig naturligt tycker jag borde vara ett självklart mål som alla uppfödare strävar efter.

Frallorna har inte problem med bäckenet. Har för mig att det var Bostonterriers som visade sig ha felaktigt bäcken i många fall. Jag vet inte heller hur de har tänkt sig det där med max två snitt per tik och sen avelsförbud? Det förekommer ju att valpar fastnar eller har dött och hindrar förlossningen även hos tex schäfer eller vilken annan ras som helst.

Det finns en undersökning som visar på ett samband mellan kort/plattnosighet och dålig syresättning av blodet = värksvaghet under förlossningen. Dessutom tror man att inavelsgraden påverkar värksvagheten negativt, så man har rekommendationer om att hålla inavelsgraden så låg som möjligt.

Jag tror det här med max två snitt har med tikens välmående att göra också. En buköppning leder ofta till sammanväxningar och svårigheter vid nästa dräktighet/förlossning. Inte ens människor rekommenderas att genomgå mer än två snitt! Men vi kan ju välja själva iofs...

svarar lite allmänt.

Min tik fick snittas pga att första valpen fastnade med sitt huvud i bäckenet. Veterinärerna(!) försökte få ut den i ca 30 min med hela kroppen ute, men inte huvudet, de sprutade in mängder med glidmedel, och de diskuterade om de inte skulle ta den från andra hållet, pga att de satt stenhårt fast.Men peppar peppar så fick dom ut den, den rätta vägen. Lät henne försöka själv, men jag beslutade i samråd med en av djurvårdarna att det va lika bra att öppna henne så hon slapp arbeta ihjäl sig. Jag tror inte hon hade orkat få ut alla valparna själv, efter ha jobbat så hårt med den första. (skuldrorna var inte stora alls på någon av dem.. utan huvudena på två.)

När de öppnade henne, så låg en valp till på tur ut, med stort huvud, så den hade inte tagit sig ut den naturliga vägen hur pigg än tiken hade varit.. Det handlade inte om värksvaghet, för värkar hade hon så det räkte och blev över, det var storleken på valparnas huvuden som var för stora helt enkelt. De tog sig inte genom bäckenet.

Idag, så har den valpen fortfarande synligt större huvud än sina syskon. Vad det beror på vet jag inte, men troigtvis på att hanen var så pass mycket större än tiken. Så i framtiden kommer jag vara mycket noga med att hanen inte få vara mycket större än tiken.
Det behöver ju definitivt inte vara det som var felet, men varför chansa?

valparna på tik ett, som är större än tik 2, hade mycket jämnare kroppar, lika feta överallt hihi, om någon förstår vad jag menar.

sen är det en grej jag har disk mycket med mina utländska kontakter.
Vi i sverige väntar många gånger med att para tills hundarna har stabiliserat sig för mycket i bäckenet. I utlandet tar dom gärna en parning på hunden innan den sätter sig i bäckenet, tja vid andra löpet, eller tredje om den löper tidigt. ca vid 1½ års ålder. I sverige är ju regel att man parar vid två års ålder. Och då är tikarna inte lika mjuka och har svårare att vidga bäckenet.
Flera jag har pratat med, säger att de aldrig skulle para en tik första gången efter två½-tre års ålder, just pga detta. (detta gäller små hunds raser och vissa stora. men generellt småhundar, så det är deras erfarenhet.)Och att de får skälig vila efter den kullen.
Men givetvis måste man se till individen, att den är tillräckligt mogen för att ta hand om en kull, annars är det ju menlingslöst ändå ur andra synvinklar. Vad är era tankar om detta?
Alltid roligt att höra.

Ska ta nya bilder i veckan så får ni de de små minigrisarna. :love:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka