Valpar efter 7 års ålder?

N

naturElle

Hur är det med det? Är det så att man inte FÅR eller är det bara vad som rekommenderas? En 11 årig tik kanske inte är något man ens funderar på men skulle man kunna få ta en kull valpar under året då hunden fyller 7 o är allmänt frisk o kry?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Valpar efter 7 års ålder?

Inte att rekommendera. Stor risk för komplikationer. Det är ju i princip detsamma som att skaffa sitt första barn vid 45-50 års åldern. Det rekommenderas inte av läkare. Jag tvivlar på att du får registrera valparna i skk heller om du inte kan bevisa att tiken är i toppform.

Men om det inte är första kullen? Och om det sker en månad efter födelsedagen?

Då måste du ha ett vetr.intyg på att tiken kan klara av en valpning.

Aha, okej.

Det är så att min tik ha varit foderhund o redan fått två kullar men jag har inte behållt nåt själv o funderade på att ta en egen kull nu i höstas (hon fyller 7 i mars). Men jag valde att låta bli. Jag bara undrade lite hur reglerna var.

Tackar för svaret! :)

Det är fullt tillåtet så länge man har veterinärintyg - jag personligen anser att det är helt okej, givetvis beroende på hur tiken är i kondition och vilken ras det är. En sjuårig jack russell är knappt medelålders medan en sjuårig grand danois ju är en gammal hund. Skulle absolut kunna tänka mig att ta en sista kull på en tik som nyligen fyllt sju.

Ja hon kommer att löpa igen i april så det är ju bara en dryg månad från födelsedagen. Men men, får se hur jag gör. Har ju funderingar på att starta uppfödning men hade en tanke på att köpa en ny tik så småningom istället. Så får gamlingen gå i pension! :)

Jaa! starta uppfödning syrran så jag kan få pussas med alla underbara valpar!:love:

Är hunden i bra kondition och har bra egenskaper som är värda att föra vidare, så är det inga problem att avla på henne. Kom bara ihåg att vet.intyget Måste vara daterat Innan parning och att det ska skickas in tillsammans med valparnas reg.blankett.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
755
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 817
Senast: Tiffany
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 092
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama