simba_112

Trådstartare
Fick ett mail idag att mamman till min blivande valp är parad och om allt går som det ska är hon (valpen) lev.klar i slutet av maj:banana:
Jag har varit hur lugn som helst inför det här men nu när jag fick besked att det verkligen är på gång fick jag lite smått panik:eek:
Jag har alltid haft hundar runt mig då mamma alltid haft hund och när jag var liten var jag jämt ute med grannens hundar:rofl:
MEN det här blir min första alldeles egna hund som jag får vara med ända från början med !!
Ska bli himla spännande, men jag vill gärna ha lite tips så jag är ordentligt förberedd:D
Hur går det till allt med valpköp (kan i och för sig prata med uppf. men jag vill gärna höra era tankar och åsikter)?
Vad kostar alla olika vaccinationer?
Har tusen frågor men just nu kommer jag inte på en enda:confused:
Snälla dela med er av vad ni vet !!
Jag har en blandras hane också som får hjälpa till att uppfostra lillan;)

Sv: Valp

Kanske lite lättare att hjälpa om man vet Vad du vill ha hjälp med..

Vaccinationer o dyl. kostar väldigt olika, beroende på vart man bor i landet, så rena kostnadsuppgifter är nästan omöjliga att ge.

Klura ut dina funderingar och skriv sedan ner dem i tråden, så kommer du nog att få hjälp :)

Jag vill ha hjälp med ALLT :idea:
Hur ofta ska valpen ha mat ??
Hur mycket mat ska den ha ??
Shit jag kommer inte på något:crazy:
Har fått en blackout:angel:
Dela med er av vad som helst. Små tips, berätta hur det var för er när ni fick hem en ny valp mm...
Nåt speciellt man ska tänka på ??
Bra tips hur man får den rumsren ??

Ferrari: Det är en vit herdehund (så klart):love:
Förhopnningsvis lång/halvlånghår.

Hur ofta ska valpen ha mat ??
Till en början 4 ggr/dag

Hur mycket mat ska den ha ??
Det brukar uppfödaren upplysa om, men räknat på mitt foder, så ca 3 dl/dag som liten, ökas succesivt i takt med tillväxten, till 10 dl som vuxen

Nåt speciellt man ska tänka på ??
Koppelträning, socialträning, valp"lydnad". Egen hörna/krypin till valpen, där den kan gå och lägga sig och få vara ifred. Tyggben, grisöron, alltid vatten i vattenskålen. Vänj tidigt vid pälsvård(kamning/borstning,bad och kloklippning)

Bra tips hur man får den rumsren ??
Ut efter varje måltid, vila och busstund. Det Ideala är ju ut i princip varje timme i början, men det kan ju vara svårt, så lägg ut tidningspapper vid ytterdörren.
När valpen kissar och bajsar ute, så Mkt beröm :)

TACK.
Var ungeför de svar jag räknat med att få men det är alltid skönt att få det bekräftat !!
Tack igen:rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Har alltid haft större hundraser där rekommendationer varit att motionera växande hund försiktigt. Efter diskussioner med hundfolk så...
Svar
13
· Visningar
1 349
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 264
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar