Valp - Trots allergi och ovana?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 841
Sv: Valp - Trots allergi och ovana?

Jag har redan agilityhinder
Kurser finns inga att gå här.

Eftersom detta kommer vara din första egna valp så tycker jag att du ska åka till någonstans och vara med på kurser!
Så att du får lite hjälp med allt.

Och dessutom så får man inte börja träna agility på kurser innan hunden fyllt ett år, och jag tror inte att det är en bra ide att förhasta sig o börja träna massor med det hemma heller då.
(Säger dock inte att hunden inte kan provhoppa ett pyttehinder någon gång, för den hoppar ju lite smått om den går i skogen också, men bara så att det inte blir för mycket, för högt och för intensivt för en liten valp.)
Men att springa genom en tunnel eller kanske prova på en slalom någon gång skulle jag inte se någon skada av.

Och lite inköp av några hundböcker är inte helt fel.

exakt, vi har valpar hemma nu och näe jag skulle inte våga chansa om dom inte hade intyg där det stog "är ej allergisk mot engelsk staff" haha.

Nejmen hade jag haft typ pudel eller raser som brukar fungera bra för allergiska så ja, då hade det varit en annan femma.
Iof, det kanske staff gör ?

Jag tror inte att staff ingår i den "kategorin".

Brukar vanligen vara pudel, portis, wheaten, bichon frisé osv.

Kan du inte hitta en daghund/ promenadhund eller liknande? Med tanke på din jobbsituation skulle jag vänta med valp. Du vill ju inte hamna i det läget att du blir erbjuden jobb men måste avstå pga en valp, eller att du inte kan söka jobb pga valpen. Man blir otroligt bunden av hund i allmänhet och valp i synnerhet. Sen om du har en daghund eller liknande kan du ju även se hur det fungerar med din allergi innan du skaffar en egen.

Min valp kommer vara 8-9 månader innan jag kommer behöva vara borta hemifrån och då får jag lösa det på något sätt. Men jag hade en plan och en lösning för ganska många månader framåt när jag skaffade henne.

Jaha okej.
Nejmen hade jag någon av de raserna så hade jag gått med på att sälja.

Eftersom detta kommer vara din första egna valp så tycker jag att du ska åka till någonstans och vara med på kurser!
Så att du får lite hjälp med allt.

Och dessutom så får man inte börja träna agility på kurser innan hunden fyllt ett år, och jag tror inte att det är en bra ide att förhasta sig o börja träna massor med det hemma heller då.
(Säger dock inte att hunden inte kan provhoppa ett pyttehinder någon gång, för den hoppar ju lite smått om den går i skogen också, men bara så att det inte blir för mycket, för högt och för intensivt för en liten valp.)
Men att springa genom en tunnel eller kanske prova på en slalom någon gång skulle jag inte se någon skada av.

Och lite inköp av några hundböcker är inte helt fel.

Vem har sagt att jag tänker börja tokträna med valpen hemma bara för att jag har agilityhinder och inte kan gå någon kurs?
Det fattar väl vilken vettig som helst att man inte ska.

Till alla: Jag har ingen brådska med hunden. Anledningen till att tråden startas nu är att jag vill ha så stor koll på rasutbud, möjligheter, tips osv. TILLS jag skaffar hund.

Jag tror att det allra allra viktigaste är att ha ett långt perspektiv !

Jag har inte skaffat hund eller ens funderat på det förrän nu, då jag anser att förutsättningarna för ett bra liv för hunden finns. jag kan inte tänka mig att ha en hund som ligger ensam större delen av dygnet. Och eftersom jag numera jobbar hemma och kommer att göra inom oöverskådlig framtid så känns det plötsligt möjligt.

Det blir ingen valp. Just för att familjen inte är hundvan utan vi hoppas just nu på en speciell hund att få bli fodervärd på till att börja med. Det är en vuxen hund. Vi skall kolla noga (både vi och nuvarande ägare) att det blir helt rätt, för en hund förtjänar att inte byta familj alltför ofta. Denna hund ser ut att passa vår kravlista mycket bra och jag hoppas att vi passar nuvarande ägares kravlista.

Lycka till !

Jag tycker du är väldigt snäsig och nästintill otrevlig i dina inlägg. Men jag ska väl försöka säga det här trevligt så att du inte fräser i onödan:

Nej, jag tycker inte du ska ha valp som det ser ut nu. Valpar är valpar länge. Och vem vet om du har jobb när valpen är 14 veckor? Om du inte har en fast dagmatte vill säga.

Och när det blir dags för valp så tycker jag du ska försöka låna en hund (dagmatte eller annat) av rasen du är intresserad av. Det är väldigt stor skillnad på att hälsa på hos en kennel och att dela lägenhet med en egen.

/Jenny som själv är allergisk

Nej, jag tycker inte du ska ha valp som det ser ut nu. Valpar är valpar länge. Och vem vet om du har jobb när valpen är 14 veckor? Om du inte har en fast dagmatte vill säga.

:bow: Precis!

Valpen är valp längre än vad många tänker sig.

Vem har sagt att jag tänker börja tokträna med valpen hemma bara för att jag har agilityhinder och inte kan gå någon kurs?
Det fattar väl vilken vettig som helst att man inte ska.

Jag sa inte att du skulle tokträna valpen bara för att du har hinder, utan jag bara tänkte rent allmänt. Och jag påstod aldrig att du skulle göra detta bara för att du inte kan gå någon kurs.
Däremot så tycker jag att du ska försöka gå på kurser, speciellt valpkurser, så att både du och din valp kan få hjälp, med tanke på att det här var din första hund.
För det måste ju finnas en klubb någonstans i närheten av där du bor, som du kanske kan åka till. Jag tror nog att det är mödan värt att åka en bit och få hjälp i början, än att inte åka alls.

Jag tycker kanske inte de raser du tänker dig låter som ngt bra att ha som förstahund som inte tänker ta hjälp av kurser/tränare? Fast å adra sidan alla måste ju vara nybörjare ngn gång.

Jag skulle om jag vara du, börja besöka olika raser och uppfödare, inte utesluta ngn ras pga UTSEENDE. Skulle försöka bilda mig uppfattning vad för aktivitet jag gilar, genom att kanske besöka olika klubbar, rasklubbar osv... eller vara figurant, volontär osv.

Som första hund skulle jag tro en mer följsam ras skulle passa.

Innan du skaffar valp kolla så du har dagmatte/dagis klart om du blir tvingad i arbete/åtgärd av AF.

Jag tycker tex pudlar är jättetrevliga i många fall men hade oerhörda fördommar innan jag träffade rasen på nära håll själv.

ha ett öppet sinne och börja besöka hundar/uppfödare/klubbar :banana:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 075
Senast: Nota
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 168
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka