Valp - Trots allergi och ovana?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Aeternum
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 5 841
A

Aeternum

Jag är så grymt sugen på att skaffa en valp!
MEN jag är allergisk, jag reagerar på vissa hundar.
Tex reagerar jag inte alls på en kompis hund (blandras) eller på mammas väninnas hund (pudel) men jag kan reagera på andra.

Jag är noga med städningen i min lägenhet, vädrar varje dag, hästkläder/djurkläder i påsar i en garderob i hallen.

Sen är jag lite osäker. Om jag klarar av en valp.
Jag är arbetslös just nu och ser ut att fortsätta vara det ett par månader.
Jag är ute och går två gånger om dagen självmant nu utan hund, gillar att hitta på lekar/aktiviteter.
Jag skulle vilja ha min valp till min bäste vän.
Träna agility, lite spår, lite uppvisning/show, vara ute och gå, följa med ut och rida osv.
Men jag har ingen vana alls av hundar.
Eller jo, jag brukar ju vara ute en del med mammas väninnas hund, samt att mamma har haft hund då jag var mindre och sådär.
Men aldrig haft någon egen som skall uppfostras osv.

Jag har läst forumet här kors och tvärs på valptrådar, suger åt mig allt jag kan och är villig att jobba för min valp.

Vill bara höra vad ni kloka bukare säger.

Sv: Valp - Trots allergi och ovana?

hej! först o främst skulle jag tänka igeno beslutet noga, ok arbetslös nu, vad vet vad som händer om en månad?? känns lite för lite tidsperspektiv för en planiering av ett djur som kan leva i sjutton år om inte mer:-)
jag gjorde "tvärtom" bestämde mig för att skaffa hund när jag hade Fast jobb, där hunden kunde vara med mej, då visste jag liksom att jag hade möjligheter att kunna behålla hunden en längre tid.

sen har vi allergi i familjen, och därför beslöt oss för att bli fodervärd på en hund för senare köp. vi tog en blandras bichon frise bichon havanais, allergi vänlig och fäller ej. men man kan aldrig veta vad man tål o inte tål så vårt krav var att få vara fodervärdar i ca sex månader, och om det inte funkade, mannen visar allergi, kunde vi få lämna tillbaka.
så tänk igenom det noga, jag hade tänkt i flera år innan...
vad gäller allergi, så vet man inte alls, men vad vi sett här hemma, så går hundar som ska trimmas/klippas ex strävhårig cairnterrier mm samt pudel och bichon frise bra. korhåriga släthåriga eller långhåriga typ collie går inte alls. inte ens en liten dvärgpinchner eller chiuauva hur det nu stavas, går bra ovasett storlek på hund så är det ju päls eller huden man reagerar på.
men som sagt strävhåriga och pudelaktiga funkar.
sen behöver man itne vara hundvan sen innan, alla är barn i början, men man får läsa på fråga folk mm
bara man är på det klara med framtiden (så gott det nu går)
det är inte kul att få ett jobb om två månader och då inte kunna behålla hunden...
kram på dej

Alla är barn i början, och någon valp måste vara den första! :)

De allra flesta uppfödare är dessutom glada att komma med råd och stöd till förstagångs hussar och mattar. :)

Nej, jag har ju ingen brådska så. Och angående allergin så kommer jag såklart att åka dit och hälsa på valpen först och busa lite och sådär och se om jag reagerar.
Jag har funderat på det här till och från i två år nu. :)

Med tanke på allt du skrev åt Zizzy i hennes andra tråd om att ta djur när man är arbetslös så undrar jag förstås hur du ska ha råd att ha hund? :)

Jag HAR en buffert tack så mycket.

Okej. Jag tog en valp utan tidigare erfarenheter (förutom grannens hund som jag alltid var ute och höll på med) någon gång måste det ju vara den första! Har man bara tid och råd att gå några kurser så ordnar det nog sig. Vad har du kollat på för raser? :)

Jag har främst kollat på en groenendal pga. att jag gillar deras härliga temperament (de tiotal jag träffat) samt att mamman är underbart vacker och med fina meriter.

Men har ävel kollat sådana som.. nu minns jag inte ens vad den heter *hjärnsläpp* jo, portugisisk vattenhund.
Amstaff
Schäfer
Springel spaniel
Collie
Terrier
Jag vill inte bli blint inriktad på en. Men jag vill ha en HUND, inte någon liten sak (därför gick terriern bort) utan en större modell. Mellanhund mot stor.

Någon gång ska ju vara första gången ;)
Jag har min första "uppfostringsvalp" nu och det går kanon. Har uppfödare och annat kunnigt folk att ta hjälp av när jag blir osäker ang uppfostran.

Ser man bara till att välja en ras man fungerar med på alla plan, av seriös uppfödare som kan hjälpa en om man har frågor och är säker på att man har råd och tid, varför inte köpa?

Hallojsan!
Jag har ungefär varit i samma sits som dig, fast det var min sambo som var allergisk. Han tålde vissa raser och vissa funkade inte alls. Men vi kände ett pudelgäng och vi umgicks väldigt mkt för att se hur det skulle gå, jag ville även ha en lättlärd hund som första hund. Allt gick fint, och vi tog hem våran fina valp. Fast jag måste säga att en pudel ville jag aldrig ha förr, men nu vilken perfekt första hund! Jag hade ett perfekt jobb, där jag kunde ha med min hund. Sedan sa jag upp mig för jag började vantrivas, döskönt att gå arbetslös och bara ha all tid i världen för min lilla valp. Men sen var det verkligen svårt att få tag i ett jobb som funkade, jag kunde inte längre söka de jobb jag verkligen skulle önska mig att arbeta med. Men allt löste sig tillslut och allt funkar super bra nu.
Det jag kan rekomendera är att om du bestämmer dig för en ras så kolla om du kan låna en sådan, eller umgås mycket. Men sen är det från individ till individ också, så kan du vara allergisk mot en och tåla den andra, även fast det är samma ras. Likaså salivet från vissa hundar kan vara allergiframkallande.
Ta den tid du behöver och känn efter noga, umgås med olika individer osv.
Lycka till och hoppas att du får samma tur som oss.

Mitt råd är att du försöker hitta en hund att vara dagmatte åt.

När jag ville ha hund testade jag mej och barnen först eftersom jag har endel allergier.

Barnen hade inget men mej sa läkaren till att jag skulle gå över gatan nästa gång jag mötte en hund:( så allergisk var jag.

Men längtan efter hund var ju stark och jag hade sådan tur att jag fick bli dagmatte åt en hund, det fungerade utmärkt, jag kände inget alls.
Hunden var då hos mej ca 8 timmar/dag fem dagar i veckan.

När jag haft daghunden nästan ett år började jag titta efter hundar som kunde vara lämpliga.

Jag var helt övertygad om att det skulle gå bra;)

Jag visste redan att jag ville ha en svart hund och allt lutade åt labrador.

Men sedan hörde jag om en liten kille som desperat behövde nytt hem och jag tänkte att jag kan väl titta på honom iallafall.

Jag såg hans ögon och han följde med mej hem direkt:angel: han var inte svart och han var inte labrador, det enda som var någorlunda rätt var storleken:o
Han är en femkorsning som jag alltså tog över när han var 13 månader, han fyllde tolv år i maj och visst känner jag av allergin när han fäller mycket och det är mycket pollen, men inte värre än att det går att stå ut med.

Se till att du har planen klar hur du gör med hunden när du börjar jobba igen och kör på, alla har vi någon gång skaffat första hunden;)

Sorry- Mitt svar var till Aeternum och inte Red_Chili. Hittade inte vart man redigerade det, så det får bli så här.

Jag hade tänkt mig för en extra gång med tanke på din allergi.
Har varit med om många som har chansat och sen måste ta det jobbiga med omplacering osv.

Att du är grön som hundägare är ett mindre problem.

Jag har främst kollat på en groenendal pga. att jag gillar deras härliga temperament (de tiotal jag träffat) samt att mamman är underbart vacker och med fina meriter.

Men har ävel kollat sådana som.. nu minns jag inte ens vad den heter *hjärnsläpp* jo, portugisisk vattenhund.
Amstaff
Schäfer
Springel spaniel
Collie
Terrier
Jag vill inte bli blint inriktad på en. Men jag vill ha en HUND, inte någon liten sak (därför gick terriern bort) utan en större modell. Mellanhund mot stor.

Pga din allergi går nog de flesta raserna bort. Du säger att du inte reagerar på pudel och en hel del hundallergiker klarar just den rasen. De fäller ju inte heller, dessutom, och finns i olika storlekar. Många av raserna du listar är väl knappast det man tänker sig som förstagångshund heller.

Amstaff
Schäfer
Springel spaniel
Collie
Terrier

Det finns stora terriers också. Vilken sorts terrier hade du kunnat tänka dig?

Jag har en portugisisk vattenhund som är väldigt aktiv och alldeles underbar!

Är astmatiker och allergiker.

Med risk för att verka mycket elak... Det är inte min mening, men kan inte komma på något annat sätt att säga det på...

Är det inte du som har haft problem att planera din ekonomi och knappt har haft en hundralapp kvar på fickan och fått låna av bukemänniskor för att ta dig till någon kurs som du vetat om sen hur länge som helst? (rätta mig om jag har fel, jag kan inte lova att jag minns rätt...) Tror inte det var så länge sedan heller, vad kommer denna plötsliga "buffert" ifrån? (eftersom du är arbetslös, igen? fortfarande?) Har du tänkt igenom detta? Försäkring? foder? självrisk om hunden blir sjuk? inköpspris? Månadskostnad? Medlemsavgift i brukshundsklubben om du vill använda lite agilityhinder? går kurser? Tro mig, det tickar på...

Med risk för att verka mycket elak... Det är inte min mening, men kan inte komma på något annat sätt att säga det på...

Är det inte du som har haft problem att planera din ekonomi och knappt har haft en hundralapp kvar på fickan och fått låna av bukemänniskor för att ta dig till någon kurs som du vetat om sen hur länge som helst? (rätta mig om jag har fel, jag kan inte lova att jag minns rätt...) Tror inte det var så länge sedan heller, vad kommer denna plötsliga "buffert" ifrån? (eftersom du är arbetslös, igen? fortfarande?) Har du tänkt igenom detta? Försäkring? foder? självrisk om hunden blir sjuk? inköpspris? Månadskostnad? Medlemsavgift i brukshundsklubben om du vill använda lite agilityhinder? går kurser? Tro mig, det tickar på...

Du sa det själv.
Har haft.
Har jobbat sedan dess och sparat ihop en buffert.
Alltså arbetslös igen.
Försäkring, håller på att kolla olika alternativ.
Foder, köper storsäckar billigare genom kompis affär.
Självrisken, buffert som sagt
Inköpspris, är en engångssumma, inte så orolig för.
Månadskostnad, precis som allting annat
Jag har redan agilityhinder
Kurser finns inga att gå här.

Där här är inte något jag kommit på över en natt serru..

Jag hade tänkt mig för en extra gång med tanke på din allergi.
Har varit med om många som har chansat och sen måste ta det jobbiga med omplacering osv.

Att du är grön som hundägare är ett mindre problem.

Men som jag sa.
När det nu blir aktuellt kommer jag åka dit och umgås med valparna och mamman, leka, busa, gosa och se om jag reagerar.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 001
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 734
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 075
Senast: Nota
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 168
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka