Valp som saknar kula?

Turali

Trådstartare
Jag ska hämta min valp på söndag. Han blev 8 veckor igår och besiktigades idag. Uppfödaren ringde nu på kvällen och ville berätta att veterinären bara känt en kula och ville ge mig chans att fundera över hur jag ställde mig till det.

Hunden hade spänt sig och stretat emot när hon försökt känna den högre upp, så de hade låtit honom vara en stund och sedan försökt igen - med samma resultat.
Uppfödaren har ringt och pratat med personen som tog in rasen till Sverige, och hon sa att de utvecklades sent (vinthund). Hon hade själv sålt hanar som bara haft en kula vid leverans (på en hane hade den kommit ned vid 10 mån ålder) och tydligen är det ovanligt att tikarna börjar löpa innan 1 års ålder.

Nu är min fråga - hur o/-vanligt är det att hanarna inte har båda kulorna nere vid leverans?
Om den inte skulle ramla ned, vid vilken ålder skulle ni säga att hunden är kryptorchid?

Sv: Valp som saknar kula?

Kan inte alla svar på dina frågor men kan iaf svara utifrån egen erfaremhet då jag här en valp här hemma som besiktigas med en kula. En klump i magen fick jag då jag vill ställa ut. Men man kunde ana långt upp i ljumsken att den andra låg där, så jag har masserat och masserat och vid 3 månaders ålder ligger den där ;) och är där än.

Så min erfarenhet är ju att de är vanligt att de kommer ner. Då jag var supernervös så frågade jag runt och det var vanligt i omgivningarna med. Hos veterinären/första utstälning osv är de lätt att de spänner sig och drar upp dem.

Hoppas du blev lite klokare iaf :)
Lycka till nu!

Rent och skärt lotteri. Jag vet både hundar som släppt ner dem, och de som aldrig gjort det.
En bekants hund var så gammal som 5 månader när kulorna ramlade ner. :)

Ska du bara ha hunden till sällskap skulle jag inte tveka att köpa den.
Om du ska ställa ut eller tävla så tycker jag du ska fundera, det är lite av ett lotteri.

Vågar man massera om jag skulle känna den, eller är risken att man gör det värre?
Jag håller givetvis tummarna att den kommer ned, jag har planerat både utställningar och lure coursing. Gör den inte det kommer det kännas surt, men inget att göra någonting åt i så fall...

Det är vanligare än folk tror i alla fall eftersom kulorna när de är så små åker lite upp och ner, men hos de allra flesta så hamnar de där de ska utan massage eller annan åtgärd :)

Jag har också uppfattat det som ganska vanligt att de åker upp och ned, men det är första gången jag köper hane - så blir lite nervös. Min första reaktion var "det där får han sköta själv", så jag ska nog låta bli att pilla.

Uppfödaren kände inte till någon hane i rasen som var kryptorchid, så känns som jag skulle ha maximal otur om det skulle hända.

Jag har två hanar, båda kryptorchida... Flatten hade en nere vid köp, den andra kom aldrig ner. Fick en del av pengarna tillbaka från uppfödaren och jag har inget intresse av att ställa ut så för min del gör det inget.

Basseten hade ingen nere vid 8 v, pratade med två veterinärer och båda sa att de kommer - men inte. Nu köptes han för att bara vara jakthund så för sambons del (det är hans hund) så spelar det inge roll.

Jag tror dock som en del andra i tråden, ska den ner så kommer den ner.

Men jag köper inte en kryptorchid hane igen! ;)

Min lapske hade bara en kula på plats när jag hämtade honom - 8,5v - men den trillade ner av sig själv när han var 3 månader. Uppfödaren erbjöd mig 25% (? Enligt SKKs avtal iaf) tillbaka på valppriset om den inte kom ner.

Fö håller jag med Gnist. :)

*kl*
Jag hade fått för mig att det är en högre risk för tumör om man låter en kula ligga kvar uppe, jag trodde man alltid ville ta ut den om hunden är krypt?

På hästar som har en kvar där inne så blir ju testikeln överhettad typ och producerar massor av testosteron med exktrem hingstighet som följd (ofta). Är det inte samma på hundar?

*nyfiken*

*kl*
Jag hade fått för mig att det är en högre risk för tumör om man låter en kula ligga kvar uppe, jag trodde man alltid ville ta ut den om hunden är krypt?

På hästar som har en kvar där inne så blir ju testikeln överhettad typ och producerar massor av testosteron med exktrem hingstighet som följd (ofta). Är det inte samma på hundar?

*nyfiken*
Nej, uppdaterade veterinärer anser att cancerrisken är mindre än risken med narkos o operation för att ta ut kulan.

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Sma...gaende-kirurgisk-kastration-av-friska-hundar/

Risken för mer testosteron produktion har jag läst att den kan öka så att hanarna blir mer haniga, lite beroende på var testikeln ligger.
Har ingen källhänvisning på det, tyvärr.

Vilka riskerna är finns bra beskrivna här:
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf

mvh

Min Terrier hade bara en kula nere vid lev, men den andra trillade ner rätt snabbt ändå :)
Nu däremot har båda försvunnit ^^

Vår schäfervalp hade bara en kula vid köp (fick rabatten redan då av uppfödaren). Idag är han snart 9 månader och den har fortfarande inte trillat ner, och lär inte göra det heller. Om vi skulle vilja ställa hade vi nog tagit den andre hanen som var kvar, men ingen av oss har det intresset så vi valde att chansa med denne.
Om sambon vid nästa valpköp tror sig kunna komma en bit inom tävling (och därmed ha en hane som kan vara intressant som avelsmaterial) lär vi ta en valp med påsen full redan vid leverans, det är trots allt en chansning!

:crazy:Vi kastrerade vår kryptorchida unghund (1 år då) för 1,5 månad sedan, på veterinärs inrådan. Som tur var har både operation och läkning gått bra. Han skulle ändå sövas för att han hade några mjölktänder som inte hade lossnat.

Vår kille var extremt "hanhundig". Absolut inte agressiv eller så, men gaaaalet intresserad av tikar. Alla tikar. Inte ens sexmånaders valpar som inte hade börjat löpa ännu fick vara ifred. Och han var ihärdig till förbannelse. Eftersom vi ändå inte kan ställa ut eller avla på honom bestämde vi oss för att det nog skulle vara en lättnad för honom att slippa vara så sexfixerad. Cancerrisken spelade självfallet också in. Så vi valde att kastrera. Rätt eller fel vet jag inte, men han är än så länge helt oförändrad i temperamentet men klart lugnare omkring tikar. Nu kan han rentav leka med tjejerna, i stället för att sitta som ett frimärke i rumpan. Han är världens bästa hund i mina ögon och jag hade inte velat byta bort honom mot någon annan. Samtidigt skulle jag nog inte med öppna ögon köpa en kryptokille igen.

Jag har en hanne som köptes med en kula nere. Det vi gjorde var att skriva papper på att jag skulle få tillbaka en del av köpesumman om inte kulan kommit ner innan han fyllt ett år. Uppfödaren hade dock känt båda kulorna tidigare innan valpbesiktningen, men de verkade åka lite upp och ner där i början.

Kvällen efter att vi tagit hem honom hade han nere båda kulorna, så det brukar gå ganska fort när de väl bestämmer sig åt vilket håll det ska vara. En valp som är lite äldre hade jag nog funderat både en och två gånger innan jag tog som krypt. Likaså om uppfödaren inte kunnat känna båda kulorna tidigare.

Har råkat ut för samma sak. Den hanen fick stanna hos uppf till 12 veckor o ombesiktigades då med båda kulorna nere.

Jag hade (håller ju på med utst o avel) inte köpt hem en hund innan kulorna är nere.

Hej!

Jag har precis tittat på en yorksherrieterrier som är åtta månder..
Fick reda på att han är krypto och han kostar 5000 kr.
Är det någon som hade avrått mig från att köpa honom?
Jag vill inte ha honom till avel eller utställning.
Är riskerna stor med kastreringen?

Tacksam för svar :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 579
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 476
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras 2018 håller så sakteligen på att dra sig mot sitt slut och årets valptråd är igång för fullt. De som ville ha valp detta året har...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
72 867
Senast: emma82maria
·
Hundavel & Ras Som oerfaren uppfödare har jag aldrig varit med om liknande, ni bukefalister brukar vara väldigt kloka :) min tik fick valpar för lite...
2
Svar
22
· Visningar
5 019
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka