Valp som jagar stallkatterna.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare callie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 051
C

callie

Hjälp är det någon som har ett bra tips-min 3,5mån valp jagar stallkatterna så fort hon kommer åt.Har alltid haft hund i stallet så katterna är vana men denna lilla tjej har kommit på att om hon skäller och hoppar mot katten springer den iväg så hon kan rusa efter.Bor på hästgård och tillbringar några timmar varje dag i stallet och då måste hon kunna vara med.Vill inte heller ha henne bunden hela tiden jag gödslar osv men tycker synd om katterna som ju faktiskt bor i stallet.
Det bästa hade ju varit att hon fått sig en smocka av katten mem dom är tyvärr för snälla för att göra det.:confused:

Sv: Valp som jagar stallkatterna.

Skvallerträning är i särklass det bästa sättet att råda bot på jakttokar som inte ska jaga.
Finns en del att läsa om det både i bokform, på nätet och ganska många har kurs i det.

På vilket vis har du hittills visat hunden att det inte är tillåtet att jaga katter?

Är det inte en jakthund med väldigt mycket jaktlust så hade jag istället för skvallerträning lärt in ett nej och stoppat hunden direkt när den är påväg att jaga katten och beröma när man ser att hunden noterat katten men väljer att ignorera den. Man får rigga tillfällen om det behövs.

Ska man pyssla i stallet kanske man inte vill ha en hund som kommer och "skvallrar" så fort den ser en katt. :)
Speciellt inte om hunden upptäcker att man kan jaga hästar också... ;)

Eftersom det är en valp på 3,5 mån tycker jag det är vanligt vet och hyfs som behöver läras in, ingen direkt "jakttok". Bättre att stämma i bäcken redan nu så att beteendet inte befästs alls.

Fördelen med skvaller är att du inte behöver hålla reda på katterna i, det gör ju hunden åt dig.

Ska man korrigera med ett nej, så är det ju av vikt att korrigera varje gång hunden gör fel. Dvs skulle matte inte vara "på" någon dag och kisse bränner förbi och hunden bara inte kan låta bli, så har man accepeterat beteendet i och med att "nej" inte kommit.
För att det verkligen ska fungera så behövs ju ett "Nej!" när hunden spetsar öronen mot katten. Dvs det krävs en matte med fokus.

Men, alla vägar går till Rom. Det finns många sätt att träna hund.

Fördelen med skvaller är att du inte behöver hålla reda på katterna i, det gör ju hunden åt dig.

Men du måste hålla reda på hunden som kommer till dig och skvallrar, annars slutar den väl att göra det.

Att korrigera med nej är inte att varje gång behöva säga nej för att hunden inte ska dra efter. Då har man misslyckats.

Poängen är att säga ifrån så pass tydligt redan i början att hunden förstår att det inte är lönt/tillåtet. Och det är smidigast att passa på medans valpen är liten och inte lika snabb som den blir när den är vuxen.

Men som du säger, många vägar och det beror också mycket vad det är för hund och ägare.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag får snart hem min 8 veckors valp och har en situation som hade vart intressant att se hur övriga hade hanterat. Ska börja valpkurs...
Svar
16
· Visningar
1 575
Senast: Tonto
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 125
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
13 052
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Katten är 17 år gammal, gör väldigt lite väsen av sig och sover större delen av dygnet. Valpen är väldigt fascinerad av katterna och än...
Svar
7
· Visningar
2 428
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Atletix