Valp som inte äter?

vivendi

Trådstartare
Ja, trots all teoretisk kunskap står man handfallen när det inte går som det "ska" med sin första valp...

Vi fick hem vår valp i söndags, och naturligtvis fick vi med en påse mat av samma sort hon ätit innan. Första målet precis efter hemkomsten åt hon med god aptit, men sedan dess har det gått sämre. För det mesta tar hon bara ett par tuggor, sedan ignorerar hon matskålen eller rent av ryggar förskräckt ifrån den.

Kollade med uppfödaren som sa att vi kunde ha filmjölk i, och det testade i går kväll. Då åt hon nästan allt. Men idag är det lika ointressant med mat igen, trots filmjölken.

I övrigt är hon en pigg och framåt valp som inte saknat sina syskon mycket, nattsömnen går bra osv. Men jag oroar mig massor över maten, speciellt som den goa runda valpmagen försvunnit och hon blivit så väldigt slank.

Jag har varit "hård" och ställt fram maten 4 ggr dagligen, tagit bort igen när det inte gått åt, och inte handmatat eller gett godbitar utöver. Men jag erkänner att det börjar bli frestande, eftersom hon gärna äter ur handen (testat bara).

Jag känner mig som en rätt kass hundägare och tar gärna emot alla råd och tips angående detta...

Sv: Valp som inte äter?

Testa att hälla lite smält smör på fodret så smakar det lite bättre kanske.

Är det torrfoder du har? Jag vet att många säger att man bara ska fodra hunden ett visst antal gånger per dag, men jag har alltid torrfodret framme hela tiden och mina hundar går och småplockar ibland och äter ordentligt ibland. Men jag anser att de vet bäst när de är hungriga och själva kan reglera hur och när de äter. Har haft så sedan de var valpar och de äter gladeligen ur samma skål, delar med sig osv.

När ger du fodret? Det är ju viktigt att om man ska ge foder och sen ta bort det om valpen inte äter, att ge fodret vid rätt tillfälle. Precis när valpen har vaknat är liksom helt fel tillfälle eller mitt under leken.

Inte helt ovanligt att det blir så första tiden hos nya husse/matte eftersom valpen mist konkurrensen av sina syskon vid matdags.

Det går oftast bra att låta den ha torrfodret nere hela dagen och vattnet på sidan om, precis som Ramona skriver.

Bättre det än att kladda på med välling/fil etc. på maten för att den ska äta. De är inte dumma och lär sig snabbt att de får nått godare om de inte äter maten..

Som Gnist säger skulle jag inte börja kladda på saker. Fodret är ett helfoder och behöver inte piffas till. Valpen är på ett nytt ställe, och saknar konkurrensen från sina syskon.

Det är precis det jag är rädd för, att börja trixa med för mycket olika godsaker, så att hon lär sig att det lönar sig att krångla.

Jag försöker severa maten när hon har en lugn stund och inte är trött eller kissig heller, men hon är som sagt inte precis intresserad. Uppfödaren var noga med att poängtera att maten skulle bort mellan målen om den inte gick åt, men det går alltså att ha den framme hela tiden?

Jag undrar, hur länge klarar sig en valp på minimalt ätande? Hon dricker någorlunda, men inte så mycket. Torrfodret får hon uppbött, så det finns ju en del vatten däri med förstås.

Så länge valpen är pigg och inte blir mager och medtagen är det nog ingen fara. De av mina utflyttade valpar, som ätit mindre efter flytt har alla svarat bra på att ha fodret torrt och framme hela dagen. Tas dock bort under nattetid.

Prova om det funkar i alla fall. En del hundar föredrar att gå och knapra några kulor åt gången lite nu och då och de kan ju hända att din hör till den skaran.

Svårt att säga om hon är medtagen eller ej, visst sover hon mera nu än under det första dygnet, när hon ätit ordentligt innan. Men hon är ju också mer hemmastadd nu, och borde ha bättre ro att sova tots att vi gör våra vanliga göromål runt omkring henne. Och hon får ju pigga fnatt när hon är vaken.

Och kruxet med mager är - hur mager? Nu är hon inte längre rund eller jämntjock över hela kroppen, utan uppifrån sett har hon fått smal midja.

Finns det risk för förstoppning om man ger fodret torrt?

Jag frågar på, eftersom ni verkar vänliga och svarar... För, tyvärr, trots att uppfödaren i övrigt är seriös och har fina hundar, verkar hon vara måttligt road av att svara på frågor nu efter att valpen flyttat till oss. Trots att jag var noga med att säga att det är vår första valp och vi bara är bok-kloka.

Tja, jag frågade visst för mycket i alla fall...

Nåja, jag bokade en tid till veterinär imorgon för en snabbkoll och vägning, så kan jag lugna ner mig angående hennes vikt och matlust. Egentligen ringde jag bara för att rådfråga, men de tyckte jag kunde komma in och visa upp henne om jag var orolig. Visst tjänar de på det, men det ska bli skönt att få kunnigt utlåtande på henne.

Det där låter väldigt likt hur det blev när vår hund flyttade hit. Jag vet precis hur jag skall göra, har haft hund i "alla" år men hamnade ändå i det där som du beskriver.

Jag var stenhård ifrån början, tills jag inte hade hjärta nog att se hur lite hon åt. Då gick jag över till färskfoder och det blev samma där. Ifrån början åt hon jättebra men sedan gick matmängden ner även där och jag kände mig lagom värdelös. Jag visste till slut inte vad jag skulle göra. Då bytte jag torrfoder, letade upp en sort som luktade mer och med mindre bitar. Det min valp fick med från sin uppfödare var en blandning av Doggy och Eukanuba men denna blandning luktade i princip ingenting. Inte tillräckligt för att valpen skulle äta i alla fall.

Det enda fodret jag hittade som uppfyllde mina "krav" var ett från RC, mini junior. Jag blandade med det hon vuxit upp med men hon plockade ut de från RC och åt i alla fall lite bättre, men inte bra. Då började jag blanda med äggula och DÅ åt valpen. Det går ju dock inte ge en äggula/mål så jag gjorde "äggvatten" ;) Jag tog en äggula och blandade med vatten, ställde i en burk i kylen. Sedan skedade jag på lite varje mål. En äggula räckte i närmare tre dagar. Sedan minskade jag mängden äggvatten långsamt och till slut körde jag utan. Äggvatten var uppenbarligen super här ;) Det här blev långt men jag vet precis hur jobbigt det är och hur hemskt kass man känner sig. Jag hade då dessutom en valp som spydde så fort hon ätit för lite och det blir ju som en ond cirkel. Åt hon inte mådde hon illa och spydde, och mådde hon illa så åt hon ändå mindre... Pigg var hon dock hela tiden.

Äggvatten :D

Min hund är faktiskt exakt likadan med maten, nu 1½ år. Han har alltid varit sådan och vi testade att ta bort maten när han inte åt och vänta ut honom osv men det gick inte, han åt inte. Verkade som att han hellre svalt än åt ur skålen. Han vill nämligen bli handmatad, gärna på promenaderna.

Det har blivit så att jag ger honom maten i stallet, där äter han om det ligger på marken eller stallgolvet men inte i skålen. Är som om han är rädd för skålen men det är han inte för han äter allt annat med god aptit i skålen, allt utom torrisar.

Vet inte hur man ska få honom faktiskt att äta dom i skålen, nu ger jag honom hälften i stallet och sen ligger resten framme och sent sent på kvällen när han inte fått något annat så brukar han äta men först så tar han ur allt ur skålen och spottar ut det på golvet där han sen äter upp det.

Hoppas det löser sej för er för det är jobbigt när dom inte äter som dom ska.

Jag tycker inte att du har varit hård alls! Och lägg inte i en massa annat gott för det lär du ångra framöver när du har en valp som matvägrar för att den inte får massa godis i maten.

Valpar kan vara oroliga första veckorna och äta dåligt, det är inget att oroa sig för. Sedan MÅSTE inte en valp äta 4 ggr/dag även om det såklart är det bästa. Min valp åt inte sin lunch, så då skippade jag helt enkelt den. Han har ätit mat 2 ggr/dag sen han var ca 15 veckor. Huvudsaken är att dom i slutändan äter. Gör precis som du gör annars och ta bort maten om valpen inte äter så att den inte hela tiden erbjuds. Då blir det mycket mer "spännande" att äta om maten inte finns där hela tiden.

Precis, bäst är ju att göra så. Att faktiskt tvinga och på så sätt inte fastna i att lägga i något gott/handmata osv. Problemet kommer ju om man har en hund som min, där valpen faktiskt inte äter ändå och istället spyr för att den mår så illa (av hunger). Och det blir samma visa dag efter dag, eftersom hunden inte vill äta och man därför tex sätter sig på golvet och ger maten i handen. Då funkar det ju inte direkt vidare bra att tvinga, tyvärr. Min valp var dessutom väl smal så jag ville verkligen inte att hon skulle gå ner i vikt.

Jag som faktiskt visste hur man skulle göra, helt och hållet, fick ändå svårt att hantera oförmågan att äta tillräckligt. Det blev oftast så att min valp inte fick i sig mer än kanske en tredjedel eller en fjärdedel av dagsransonen. Och då bara tack vare att jag tex matade i handen. Alldeles för lite för att må bra.

Äggvatten blev min räddning och det gav jag bara under en begränsad tid på ett par-tre veckor. Det är dock ingen universallösning, men kan vara värd att testa ;)

Finns det risk för förstoppning om man ger fodret torrt?
Nej, inte om de dricker, och det gör ju din valp!

Torrfoder ska ges torrt. Det är det som är poängen. Det är bra för tänderna, det är bra för psyket att arbeta lite med maten och det är bra för magen att inte hetsäta.

Så länge torrfodret är i lämplig storlek för hunden som äter det vill säga. För bitarna till eran valp är väl inte för stora så att det är därför den tycker att det är lite jobbigt att äta? Eller geggar ni ihop maten till en sörja?

Testa att ge fodret torrt! Mina valpar jag har hemma nu äter inte uppblött foder. De stenvägrade från första stund när de skulle vänjas vid fast föda. Istället gick de till mammas matskål och nallade hennes torrfoder som står framme.

Torrfoder ska bara ges torrt om hunden garanterat dricker vid sidan av. Det är verkligen inte poängen att det SKA ges torrt, men man kan som sagt göra det om hunden dricker.
Vad som händer med en hund som äter torrt torrfoder utan att dricka ordentligt till maten (vilket många hundar inte gör) är att torrfodret åker ner i magen och suger åt sig all vätska så att kroppen måste sätta in stora resurser för att producera stora mängder för att det inte ska bli obalans. Sätter inte hunden i sig vatten fort nog för njurarna överanstränga sig, torrfoder är en av de största bovarna till njursvikt med mera hos hund och katt idag!

En hund ska inte äta torrfoder för tändernas skull, det hjälper ändå inte på en hund med modell stor mun, hundar har dessutom svårt att tugga och mala med sin fixerade käke och sina huggtänder, om man vill ha garanterat fina tänder på sin hund är ben eller annat tugg det bästa! Att det däremot kan vara pyssligare och "roligare" att äta kan jag hålla med om.

Torrfoder ska bara ges torrt om hunden garanterat dricker vid sidan av.
Jo, men det är väl en självklarhet att man ser till att hunden dricker, oavsett om man ger hunden torrfoder eller inte.

Jag ger mina hundar Royal Canine och på de påsarna står det som anvisning att torrfodret skall ges torrt. Kollade nu en extra gång, och då på valpfoderpåsen eftersom det var den jag fick tag på först. Det fanns ingen varningstext eller liknande heller, så så farligt som du verkar få det till är nog inte hela sanningen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 762
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 784
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
5 106
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar