Valp som inte äter!

Jennnnka

Trådstartare
Hej! Vill gärna ha lite input från erfarna hundmänniskor!

Vi har en Beaglevalp som kom till oss när han var 11 veckor. Åt då 4ggr/dag Hills torrfoder som vi blötlade. Vid 16 v gick vi ned till 3 mål.
Vid 17 v vill han helt plötsligt inte äta en fredagsmorgon. Under helgen försökte vi ge mat på mattiderna och han åt lite, max halva sitt dagsintag på drygt 4dl, men sen gick det bara utför. Det är idag 2 veckor sedan detta började. Han är pigg och glad! Sover kanske lite mer men kanske inte så konstigt. Är ju riktigt tunn nu och mitt hjärta slits sönder verkligen :((

På onsdagen när han knappt ätit och bara var intresserad av skinka/godis då och då och inte i några mängde så åkte vi till vet. De tittade igenom honom och tog ett blodprov - allt ua. Vi köpte med färskfoder hem (a/d och även vom og hundemat) men det ville han inte heller äta. Han åt/äter lite kulor ibland då helst torra som vi ex kastar på golvet eller gömmer ut - men oftast äter han inte ens det. Vi har försökt både att hålla mattiderna och sedan plocka bort maten och att ha maten framme. Och för att se om det bara var maten så testade vi med allt. Kyckling, åt lite. Leverpastej, ville inte ha. Skinka äter han ibland.

I måndags åkte vi till vet igen (1½ vecka efter att han slutade äta). Vi röntgade då men det visade inget, möjligen några små små 3-5mm prickar som vet menade att om det är något så bör de följa med ut. Vi tog ett nytt blodprov på sänkan och det var ua.... Han dricker och bajsar. Lite hårdare i magen kanske och bajsar ju mindre.

Han motineras dagligen, är med i stallet, träffar andra hundar och har gått på hundkurs så jag har svårt att tro att han inte stimuleras ordenligt.

Snälla hjälpa med råd, tips och era erfarenheter!!
 
Önskar jag kunde hjälpa dig och komma med några vettiga tips, men tyvärr har jag ingen direkt erfarenhet av matvägrande valpar. Förstår att det måste kännas jobbigt - och Beageln är väl känd för att vara en matglad ras, dessutom!

Har ni testat att ge valpen mat i andra miljöer och andra sammanhang än hemma i köket? Fungerar det att ge godis när ni tränar?
Ibland kan det hjälpa med konkurrens - alltså ge mat när valpen har sällskap av annan hund.

Som sagt, jag är ingen expert eftersom mina
hundar aldrig har varit kinkiga med maten, men jag vet andra hundägare här på Buke som har erfarenhet, så jag hoppas någon mer hoppar in i tråden med några vettiga tips !
 
Jag och @Tonto har en del erfarenhet.

1. Hunden ska inte väntas ut. Den behöver lära sig att äta/känna hunger. Den kommer inte att börja äta bättre om man låter den svälta.

2. Strunta i vad hunden äter så länge den äter. Senare kan man plocka in bättre mat.

3. Ta bort godis, tuggben och sånt. Det hindrar hunden från att bli hungrig.

4. Sätt in högst tre mål om dagen. Ge hunden det som funkar, handmata om det behövs. Inget extra mellan måltiderna.

5. Ge hunden matro men håll dig i närheten.

6. Det finns olika saker att ge hunden för bättre matlust. Ett är b-vitamin. Sen kan man ge blodmjöl, fettmjöl eller liknande. Jag gav rätt mycket nutrigel.

7. Dricker hunden mycket? Begränsa.

8. Försök att hålla dig lugn och avslappnad.
 
Jag håller med @em-pirre i allt hon skriver. Min hund har hade som valp ingen matlust, för att han helt enkelt inte var hungrig. Han hade ingen hungerkänsla. Däremot så kunde han äta det som smakade gott, men inte för att han var hungrig.

Jag matade min med torkad kyckling och rått kött ett tag. Gjorde bullar av köttfärs som jag kokade, just för att han skulle tänja ut magen. Det här tog ett par månader. Han är känslig för dofter, konsistens och smak - därav äter han absolut inte färskfoder om det är upptinat, men fruset färskfoder i småbitar går bra! Min kunde vägra att äta leverpastej och allt möjligt som alla andra normala hundar tycker är gott. Rå kyckling gick ner ibland. Han har aldrig velat ha uppblöt torrfoder. Jag får även byta foder ganska ofta, för att det går inte att svälta honom tills han äter. Han svälter och blir sjuk.

Han har fortfarande bra och dåliga dagar. Idag har han ätit 1/6 del av vad han borde äta, men jag ska se om jag kan få i honom lite middagsmat. Men han är numera 10 månader och i bra hull.

Det som fungerar bäst på honom är att ge maten som godis och få honom att jobba för det. Typ trickträning eller som godis på promenaderna.
 
Tack snälla för era svar! Jag håller på att bli sjuk av oro och det gör så otroligt ont i hjärtat!! Mina djur är ju mitt allt

Vi har testat mat ute, inne på olika platser och på andra ställen. Testat olika skålar/matlåda mm. Har tänkt på det med konkurrens men inte fått tillfälle. Dricker normalt.

Kyckling åt han litegrann men efter några dagar minskade intresset. Testat kokt torsk, åt inte. Gett nötfärs nu som han äter litegrann av. Köpte även annat foder men lika lite intresse för det. Vissa skriver att blöt kattmat kan funka, vad tror ni, värt att testa?

Han har ju ätit så bra förut, var absolut inga problem alls när han kom hem och under 6-7 veckor så det känns så himla konstigt.

Idag har han varit framme och ätit några ggr vid skålen men tar bara jättelite, vi köpte faktiskt blodpulver idag, märkte ingen jätteskillnad dock även om han mumsade i sig lite. Just nu äter han iaf lite kulor ur sin lek-boll. Känns som lite framsteg att han ätit ur skålen själv litegrann idag. Men ofta ratar han när man handmatar också, tar några tuggor sen är det inte intressant mer.

Ofta tar han inte godis heller men han har en godissort som han oftast äter så den ger vi endel av och lägger i matskålen som lockmedel!
 
Min var likadan. Först åt hon jättebra tills en dag då hon inte ville äta alls. Jag satt och matade henne med sked och även det fungerade bara ibland. Jag gav upp och gav Mush istället vilket hon älskade. Nu äter hon bara torrfoder igen med oftast väldigt bra aptit.

Det är ingen fara att hoppa över något mål om inte valpen är hungrig men jag hade aldrig vågat låta den gå en dag utan att äta.
 
Tack för tips om Mush!

Ja vi har absolut varit i kontakt med uppfödaren. Han tyckte vi skulle ha is i magen, ge mat 3ggr/dag och dra ned lite på målen. En tik i förra kullen hade börjat äta dåligt och då hade det hjälp att minska på givan en tid..
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 629
Senast: emma-vsm
·
Hundhälsa Vi hämtade hem en 8-veckorsvalp i tisdags som har ätit dåligt sedan han kom hem, UA på veterinärbesiktningen och avmaskad innan...
Svar
10
· Visningar
1 743
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Våran valp på 16 veckor märkte vi i förra veckan att han hade som en knöl under hakan till höger, fick tid hos veterinär där dom sa de...
Svar
0
· Visningar
1 059
Senast: A12345N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp