Valp som hugger

J

Jeka

Vi har problem med en av våra hundar. Vår valp som snart är 6 månader (papillonmix) biter oss (inget vanligt valpgnagande, utan morrar/gnyr och hugger så att det börjar blöda) när han inte får som han vill, när vi ska klippa klorna eller tex ta bort en fästing. Förutom dessa tllfällen är han världens goaste, glad och trevlig.

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra för att få bort detta beteende eller vad det beror på.
Jag har funderat på om det är så att han är osäker och att han bygger upp en tuff attityd.
Men jag vet isåfall inte hur vi ska göra för att han ska få mer förtroende för oss. Vi pysslar, gosar, busar och berömmer honom ofta.

Vi har tränat på att ta saker ifrån honom och ger honom sakerna tillbaka de gånger det är något "ofarligt" han har fått tag i.
Vi har tränat klippa klorna sedan vi fick honom. Men jag tycker bara att han blir värre och värre, förutom då vi ska ta något ifrån honom, det går oftast bättre.
Men att klippa klorna är jobbigt likaså om han fått en fästing och han börjar inse att det är något sådant vi grejar med, då blir han arg och hugger.
Han har varit så här i stort sett hela tiden. När vi var till veterinären och skulle vaccinera honom så tittade hon honom även i ögonen och då började han morra och högg mot henne en gång.

Vad ska vi göra? Det känns ju inte bra att t.ex. brotta ner honom i marken och morra (som uppfödaren rekommenderade när vi fick honom) om det är så att han är osäker. Det borde ju bara göra saken värre. Eller?
Men samtidigt kan vi ju inte tolerera att han biter oss... :cry:

Sv: Valp som hugger

Det där låter inte som så mycket rädsla och osäkerhet. Jag skulle tippa på att han har märkt att han vinner om han hugger er, vilket gör att hans självförtroende byggs upp mer o mer. Sätt honom på plats nu innan det går för långt! Jag skulle ruska tag i nackskinnet om han högg mot mig och visa att sånt inte tolereras på några villkor! Jag jobbar på djursjukhus och möter ett antal sådana hundar. Är man man bara lugn men väldigt bestämd med vad man tillåter och inte tillåter så brukar de snabbt skärpa sig.

Tyvärr låter det som ett lynnesfel ....
At den hugger och morrar i de situationer du beskriver tyder på att den är rädd och osäker.
Du skriver dessutom att ju äldre hunden blivit ju värre har beteendet blivit.

Min erfarenhet av hundar som beter sig som din hund, är att det går aldrig att få dem "säker"..

Har sett det hända flera bekanta, som prompt ska ha kvar sin hund trots tidiga tecken på lynnesfel. Till slut har deras hund huggit, i regel barn och först då har de insett problemet...

Uppfödarens rekommendationer på hur ni ska få bukt med problemet är ren vansinnet .... Det kommer garanterat att förvärra problemet!

Äh, inte låter det som något lynnesfel. Snarare en hund som kommit på ett sätt att slippa sådant den finner obehagligt. Det är inte alls omöjligt att få bort.

Jag är inne på villis linje. Låt inte hunden komma undan bara för att den bits. Håll envist kvar hunden och klipp klorna ändå. Bli förbannad då den biter och tala om att nästa bett leder till döden för liten hund. Dock anser jag inte att ni ska trycka ned den i backen och morra. Jag gillar inte den metoden. Jag föredrar snabb korrigering och att man sedan fortsätter som vanligt. Inga utdragna bestraffningar.

Din hund är ju liten så det borde vara relativt lätt att hålla fast den och greja på trots hundens protester.

Håller med dig! Vår hund var exakt likadan när han vara valp och detta vara också det vi gjorde. Vi höll honom bara i nack/ryggskinnet resolut så att han inte kunde komma upp. Inget smärtsamt fysiskt men ack så smärtsamt psykiskt för en hund. När han låg stilla och var tyst släppte vi. Det tog bara två gånger så var problemet ur världen och vi har inte haft några dominansproblem sedan dess. Man skall inte tillfoga dem smärta utan bara visa sin totala makt som ledare och när de är små kan man fortfarande göra det väldigt enkelt. Det är inte kul när de blir 2 år gamla och börjar bråka om rangen när de väger kanske 40 kg och aldrig har fått veta sin plats för de har "har alltid varit så snälla".

:bow:

Håller med dig. En snabb korrigering fungerar utmärkt på valpar och unghundar. Snabbheten är viktigare än själva korrigeringen.

Jag är inte så glad för att jämföra med vargar och hundar men just i valpfostran tycker jag det är bra. Tittar man på äldre hundar som fostrar valpar kan de vara hur tålmodiga som helst men när de ledsnar så smäller det till och det rejält. Det säger bara tjoff så har de talat om att de har fått nog. Sedan återgår allt som inget hade hänt.

Tror inte att det är något lynnesfel utan enbart dålig uppfostran....Har sett massor av valpar bete sig på det sättet och som har blivit fullständigt pålitliga hundar bara matte och husse har fått lite hum om hur de skall göra med sin hund.

*lånar*

Tack för alla svar!
Skönt att höra att det förhoppningsvis är vårt fel och inte något lynnesfel. :) Jag antog att det var så att vi varit lite för "snälla" mot honom... Men vi var fundersamma på om vi skulle förvärra det hela genom att vara hårdare mot honom eftersom det verkar som om han är så rädd för att t.ex. ta bort fästingar. Jag har aldrig haft det här problemet med någon av mina andra hundar. Men det är väl förmodligen så att jag haft "turen" att ha enklare hundar. De har ju testat gränser också, men de har varit mycket enklare att säga till.
Igår hittade vi en fästing på honom. Min sambo som varit här inne och läst tråden bestämde sig för att nu :devil:
När lillfjanten började gny och morra tog han tag i nackskinnet som ni skrev. Valpen började skrika (han är en liten teaterapa som gärna skriker så att man ska tro att han dör av smärta så fort något händer). Min sambo började också skrika och tillslut tystnade valpen och lugnade ner sig lite. Han gnällde till lite då och då, men hade varit lite lugnare enligt min sambo. När han fick tag i fästingen hade valpen försökt hugga en gång efter honom, men gav sig snabbt. Efter det här kände min sambo att valpen var blöt under magen, så han hade förmodligen kissat på sig...
Efteråt var han precis som vanligt igen. Han kommer ju säkert att försöka igen, men nu vet vi att det inte är någon fara att ta tag lite hårdare i honom.

Ja, men alternativet verkar ju vara att låta honom få som han vill och att han då kommer bli ännu odrägligare.
Vi gjorde inget som skadade honom fysiskt och förhoppningsvis inte psykiskt heller. Det enda vi gjorde var att hålla i honom och strunta i att han försökte bita.
Och det verkar just nu iaf som att det fungerade. Dessutom var han inte annorlunda efter det här heller utan var med i soffan och låg och gosade, sprang runt och busade med de andra hundarna osv som han brukar. Han verkade varken rädd eller arg...
Tycker du att vi skulle gjort på bågot annat sätt?

Till nästa gång, skrik inte själva utan fortsätt bara att vänligt och bestämt plocka fästingar. Det ska ju inte bli värsta kalabaliken av det hela utan gå lugnt till. Man kan visa att man blir arg utan att skrika och bara då valpen hugger.

Håll fast, plocka på, ett bestämt och snabbt nej om valpen hugger och fortsätt sedan lugnt plocka.

Han blev väl chockad/överraskad, inte visste han att husse kunde bli SÅ arg -det har han ju aldrig varit förut :smirk:

Håller med Jadzia -hoppa över skrikandet. Nypet i nackskinnet har tillräcklig verkan i sig.

Hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 754
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka