Valp som bara går ner i vikt.

annapersson

Trådstartare
Undrar om någon har erfarenhet av detta.
För två veckor sen föddes en kull valpar av dvärgrastyp 6 stycken.
på sin åttonde levnadsdag blev en valp dålig och skrek och skrek kunde inte äta och gick ner i vikt. Vetrinär undersökte honom och det var inget fel på hjärta eller lungor. Han var lite uttorkad så han fick vätska under huden.
han stödmatades på vetrinärs inrådan. Men han skrek och ville inte äta.
Trodde aldrig han skulle överleva natten men det gjorde han och plötsligt vände det och han kunde börja äta igen. MEN han går inte upp i vikt. Han är nu 2 veckor och är nere i sin födelsevikt 196g medans syskon väger 400-500 gram. Han är varm, pigg och äter. Men går bara ner i vikt. Förstår ingenting.
Har någon varit med om liknande?
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Vad säger tikens uppfödare? Har du ingen mentor, t ex en erfaren uppfödare? Vad lärde du dig på SKKs uppfödarutbildning i frågan?
Hur beter sig tiken mot valpen i fråga? Hur ser avföringen ut?
Kom vet hem till er, eller hur transporterades tik o valpar till vet?
Undersökte vet valpens magtarmsystem eller hade åsikter o den?
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Har kontakt med tikens uppfödare och fler andra erfarna uppfödare men ingen har varit med om att en valp äter men ändå går ner i vikt och verkar så pigg.
Därför ställer jag frågan här för att nå ut till ännu fler uppfödare och ännu mer kunskap.
Tiken tar sig an valpen. Har försökt hunnit med att se avföring plus stimulera valpen att bajsa men har tyvärr inte sett något då tiken antagligen hunnit före mig.
Valpen transporterades på en varm vetekudde till vetrinären. (har veterinär 20 minuter bort)
Veterinär kunde bara se att valpen var uttorkad annars var allt ok.



Vad säger tikens uppfödare? Har du ingen mentor, t ex en erfaren uppfödare? Vad lärde du dig på SKKs uppfödarutbildning i frågan?
Hur beter sig tiken mot valpen i fråga? Hur ser avföringen ut?
Kom vet hem till er, eller hur transporterades tik o valpar till vet?
Undersökte vet valpens magtarmsystem eller hade åsikter o den?
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Absolut! Det är på G
MEN jag undrar om någon varit med om något liknande. Jag har och tar och fortsätter ha kontakt med veterinär, uppfödare mm
MEN vill gärna att någon med liknande erfarenhet hör av sig.

DAgs för ny kontakt med veterinären - för länge sen!
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Stödmatar ni något fortfarande? Jag kan inget om så små valpar, men att valpen är nere på födslovikten när den är två veckor kan inte vara annat än allvarligt. Jag funderar precis som Vallhund på om tarmsystemet kollades, samt hur sugreflexen fungerar.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Valpen borde läggas in för behandling och vidare undersökning omedelbart! Annars är chansen väldigt liten att den kommer att överleva.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Äter mest på tiken men stödmatas lite. bra sugreflex, varm och livlig.
Har gått upp till 207 nu.

Stödmatar ni något fortfarande? Jag kan inget om så små valpar, men att valpen är nere på födslovikten när den är två veckor kan inte vara annat än allvarligt. Jag funderar precis som Vallhund på om tarmsystemet kollades, samt hur sugreflexen fungerar.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Jag kanske är hård men faktiskt så skulle jag ta bort en sådan valp. Någonting är uppenbarligen fel och jag tycker inte man bör hålla på alltför mycket med så pass liten valp. Det är heller ingen mening med att göra massa undersökningar tycker jag. De fall som jag känner till med valpar som varit dålig och gått ner mycket i vikt när de är så små men man ändå har fått dem att överleva just för stunden är att det är något annat fel och samtliga har varit avlivade innan 6 månaders ålder.
Äter valpen själv från tiken? Eftersom han går ner i vikt får han ju inte i sig tillräckligt med näring av en eller annan orsak.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Ungefär mina tankebanor, därav mina frågor om ev kompetens hos TS/uppfödare.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Men vad säger veterinären nu? Man kan ju inte bara låta den självdö av näringsbrist, vilket antagligen blir fallet om du inte gör något! Avliva eller åk in med den!
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Vidhåller vid att TS borde åka in med valpen omedelbart! Antingen för avlivning eller om TS vill göra allt för att hålla den i liv lägga in den...

Håller med falukorw och vallhund.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Kom vet hem till er, eller hur transporterades tik o valpar till vet?

Nyfiken på vad detta har med ursprungsfrågan att göra?

Tycker ibland att de som ställer frågor får så mycket motfrågor sm inte hör till. Precis som för man ska trycka till dom lite för de är okunniga..
Alla är nybörjare nån gång..
Och även fast jag haft flera kullar, så lär jag mig nytt för varje kull.
Jag läser också böcker för uppdatera mig, frågar andra uppfödare mm..

Till TS..
Jag tycker nog också valpen borde få somna in. Kollade vet gomspalt? Kan sitta långt in och vara svårt att se..
Hur som, till vet måste valpen nu..
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Jag funderar precis som Grana på gomspalt. Då suger valpen, men om man jämför med en "normal" valp så får den inte alls i sig lika mycket mat. Är gomspalten stor åker maten upp i näsan istället, då kan det t o m bubbla ut mat genom nosen.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

Jag kanske är hård men faktiskt så skulle jag ta bort en sådan valp. Någonting är uppenbarligen fel och jag tycker inte man bör hålla på alltför mycket med så pass liten valp. Det är heller ingen mening med att göra massa undersökningar tycker jag. De fall som jag känner till med valpar som varit dålig och gått ner mycket i vikt när de är så små men man ändå har fått dem att överleva just för stunden är att det är något annat fel och samtliga har varit avlivade innan 6 månaders ålder.
Äter valpen själv från tiken? Eftersom han går ner i vikt får han ju inte i sig tillräckligt med näring av en eller annan orsak.

Jag håller faktiskt med...

Till TS har jag väl egentligen inget annat att säga, annat än att jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för alla och framförallt för den lilla valpen.
 
Sv: Valp som bara går ner i vikt.

En uppdatering
Valpen har efter besök hos veterinär fått en vitaminspruta och blivit undersökt.
Valpen har inte gomspalt
Har inget fel på hjärta eller lungor
Och inget med tarmen som veterinär kan säga nu.
Valpen har ökat några gram i vikt.
Självklart är det något som inte är riktigt med den här valpen, annars hade den inte gått ner i vikt.
Men veterinären säger att den är alldeles för pigg för att ta bort. Den har inte ont, den plågas inte.
Han har varit med om detta förut. Ibland går det vägen ibland inte. Han har varit med om en valp som räddades och den dog knall o fall när den var sex månader. Och han har varit med om dom som levt ett fullt friskt liv. ALLTSÅ han har erfarenhet.
Han tycker inte att man tar bort en sådan valp som visar som kämparglöd.
Jag kan lugna er med att den här valpen kommer stanna hos mig om den klarar upp det här. Jag säljer inte en valp som varit med om något sådant.
Sen kan jag hälsa till vissa av er att jag varken är oerfaren eller bakom flötet. Jag har mentorer och jag drar mig inte för att åka till vetrinären. Jag har råd med det. Jag låter ingen plågas.
Och jag VÅGAR fråga om hjälp när jag behöver den.
Jag anser att den som är obegåvade människor inte frågar. För dom anser sig som fullärd.
Jag blir aldrig fullärd jag får nya erfarenheter varje dag.
Tack alla som kommit med ideer och tankar utan att dra förhastade slutsatser.
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 726
Senast: Luleå
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 937
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp