Valp som är rädd, hur hantera?

Ants

Trådstartare
Har skaffat en liten sheltievalp och jag undrar hur jag ska hantera hennes rädslor om ni har några bra råd eller tips.
Vi har haft henne i två veckor och hon är rädd för min pappa fortfarande, hon är också rädd för andra hundar, besökare och personer vi möter ute på promenad.
Pappa blir mer och mer "okej" men hon vågar inte gå fram till honom självmant trots div. fjäsk med mera.
Ute på promenad får vi visserligen sällan möte, men när det händer så försöker hon springa därifrån allt hon har.

Någon som har några bra tips/råd på hur jag bör hantera det här?

Finns det någon mer som har haft liknande bekymmer, hur gjorde ni och hur blev det när hunden blev äldre? (vi har ju ändå bara haft henne i 2 veckor).

Är hon alltså 10 v nu? Och flyr från sociala kontakter? Alla?
Annat som skrämmer henne?
Vi hämtade henne lite senare så hon är ca 12v nu. Hon gillar mig och mamma men pappa är fortfarande "läskig". Andra människor är hon rädd för.
Katterna borde hon vara rädd för tycker jag, eftersom de har sagt ifrån när hon försökt leka med dem, men de springer hon efter och tycker är väldigt spännande.

Vi hämtade henne lite senare så hon är ca 12v nu. Hon gillar mig och mamma men pappa är fortfarande "läskig". Andra människor är hon rädd för.
Katterna borde hon vara rädd för tycker jag, eftersom de har sagt ifrån när hon försökt leka med dem, men de springer hon efter och tycker är väldigt spännande.

OK. Hur gammal är du? (Eftersom jag uppfattar att du bor med dina föräldrar fortfarande bara.) Är hon rädd för något annat än levande varelser? Ljud, ljus, saker? Exakt hur yttrar sig rädslan? Varför hämtades hon senare än 8 v?
Och @Voff s förslag är en bra ände att börja i.

Har du pratat med uppfödaren? Rädslor i rasen är ju tyvärr inte ovanliga så uppfödaren som kan rasen och linjerna borde ha lite matnyttiga tips och kunna stötta dig.

Skriver under på det, uppfödaren bör kunna hjälpa till om hen är vettig.

I övrigt ska jag nog inte skriva så mkt för det där är min bild av majoriteten av alla shelties jag mött.. Inte alla givetvis men många.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
835
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 846
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar