Valp på fjärrvandring

Smokey

Trådstartare
Om en knapp månad planerar vi att vandra Jämtlandstriangeln tillsammans med hundarna.
Till familjen hör dock numera även en valp, snart 12 v gammal. Kommer vara ca 3,5 månader vid tidpunkten.

Jag vill hemskt gärna ha med henne också, eftersom alternativet är att hon får stanna på hundpensionat dessa 3 varndringsdagar - vill verkligen undvika hundpensionat för en så ung valp och tyvärr är det få som vill passa en pirayavalp (Malinoisvalp).

Någon som har ett bra förslag på hur man får med henne? Hon kan kanske gå 2-3 km själv i omgångar under dagen, men resterande sträcka måste hon bäras/åka. Vikt ca 12-13 kg vid tidpunkten, så jag är tveksam till att bära runt på henne.

Funderat på cykelvagn med handtag bak, vilket känns som det smidigaste alternativet, men svårt att hitta en som får plats i bilen. Skrinda? Barnvagn? Utan "lock" på vagnen lär det dessutom bli en strid att försöka hålla henne på plats....

Någon som har en bra idé? I annat fall - vilket är det bästa hundpensionatet i närheten av Jämtland alt på vägen upp från Småland?

Tacksam för svar :)

Jag hade inte velat dra en skrinda runt Jämtlandstriangeln, där är väldigt stenigt och bökigt vissa bitar, plus många ställen där ni kommer behöva skutta på stenar över bäckar etc. Kommer ni ha mycket packning med er eller sova på fjällstationerna? I så fall kanske ni kan turas om att ha henne i en ryggsäck?

tillägg: En stor del av triangeln kommer ni dessutom gå på smala spångar, vilket också gör det väldigt svårt med någon form av vagn.

Lämna valpen hos pensionat/hundvakt eller skjut upp fjällvandringen ett år. Fjällterräng är olämpligt för vagn så ert alernativ är att bära valpen hela dagarna i princip. Det lär vara tungt och bökigt samt knappast kul för valpen, speciellt inte om det öser ner konstant (vilket gör att ni måste ha en bärlösning som fungerar vid ösregn och då håller valpen skyddad förutom att valpen oavsett ska ha det bekvämt nog att vara i bärlösningen i timmar)

Om en knapp månad planerar vi att vandra Jämtlandstriangeln tillsammans med hundarna.
Till familjen hör dock numera även en valp, snart 12 v gammal. Kommer vara ca 3,5 månader vid tidpunkten.

Jag vill hemskt gärna ha med henne också, eftersom alternativet är att hon får stanna på hundpensionat dessa 3 varndringsdagar - vill verkligen undvika hundpensionat för en så ung valp och tyvärr är det få som vill passa en pirayavalp (Malinoisvalp).

Någon som har ett bra förslag på hur man får med henne? Hon kan kanske gå 2-3 km själv i omgångar under dagen, men resterande sträcka måste hon bäras/åka. Vikt ca 12-13 kg vid tidpunkten, så jag är tveksam till att bära runt på henne.

Funderat på cykelvagn med handtag bak, vilket känns som det smidigaste alternativet, men svårt att hitta en som får plats i bilen. Skrinda? Barnvagn? Utan "lock" på vagnen lär det dessutom bli en strid att försöka hålla henne på plats....

Någon som har en bra idé? I annat fall - vilket är det bästa hundpensionatet i närheten av Jämtland alt på vägen upp från Småland?

Tacksam för svar :)

Jag hade inte velat dra en skrinda runt Jämtlandstriangeln, där är väldigt stenigt och bökigt vissa bitar, plus många ställen där ni kommer behöva skutta på stenar över bäckar etc. Kommer ni ha mycket packning med er eller sova på fjällstationerna? I så fall kanske ni kan turas om att ha henne i en ryggsäck?

tillägg: En stor del av triangeln kommer ni dessutom gå på smala spångar, vilket också gör det väldigt svårt med någon form av vagn.

Tack för svaret! Vi kommer bo på fjällstation, så hoppas att vi slipper ha mycket packning med oss. Det som kommer krävas är väl hundmat till 6 hundar samt lite dricka, lite kläder etc.

Men känns som att det blir rysligt jobbigt att bära så tung valp i ryggsäck? Behöver vara en rejält stor ryggsäck för att hon ska få plats också.

Enligt de på Storulvån var mesta vägen "som en trampad e4.a.." men det beror väl på vad man jämför med.... :)

Lämna valpen hos pensionat/hundvakt eller skjut upp fjällvandringen ett år. Fjällterräng är olämpligt för vagn så ert alernativ är att bära valpen hela dagarna i princip. Det lär vara tungt och bökigt samt knappast kul för valpen, speciellt inte om det öser ner konstant (vilket gör att ni måste ha en bärlösning som fungerar vid ösregn och då håller valpen skyddad förutom att valpen oavsett ska ha det bekvämt nog att vara i bärlösningen i timmar)

Regnar det så ska vi inte vandra iof, skulle aldrig uppskatta en massa gående i regn. Fy fasen! Men ni har nog rätt, bäst är att fixa någon passning till henne så att hon slipper följa med på just vandringen. Många extra kilon att släpa på och inte kul för henne heller nej. Återstår att lösa passning i Jämtland på ett bra ställe. Någon som vet ett bra ställe därinärheten?

Tack för svaret! Vi kommer bo på fjällstation, så hoppas att vi slipper ha mycket packning med oss. Det som kommer krävas är väl hundmat till 6 hundar samt lite dricka, lite kläder etc.

Men känns som att det blir rysligt jobbigt att bära så tung valp i ryggsäck? Behöver vara en rejält stor ryggsäck för att hon ska få plats också.

Enligt de på Storulvån var mesta vägen "som en trampad e4.a.." men det beror väl på vad man jämför med.... :)
Att bära henne på något sätt kommer vara ert enda alternativ, jag lovar att det inte kommer fungera med vagn. Såhär ser det ut på delar av leden (och bra mycket värre än såhär på vissa bitar!)
1235229_10153193832750061_1804574681_n.jpg

1149042_10153193832485061_2037900159_n.jpg

Och där det är mest spångar, mellan Sylarna och Blåhammarn, är det väldigt blött och dyigt bredvid så att försöka hålla sig vid sidan (som våra hundar försökte stundtals) är inte ett alternativ heller.

Tack igen! Nej, det såg inte så lovande ut. Blött och dyigt lät också väldigt kul... 5 hundar förutom valpen som ska med oss, lär inte lukta så gott om och när man är framme på fjällstationen. Första och enda gången jag har gjort detta förr var i Funäsdalen, där var det trevligt och torrt.

Det finns gott om fjällbäckar att skölja av eventuell dy i ;) Hundarna lärde sig snabbt att hålla sig på spången, det är ju tungt att gå i dyn. I övrigt är det en fantastisk vandring som jag brukar rekommendera till alla, och lagom långt/tufft för de flesta hundar! Men valpen skulle jag nog försöka lämna hemma.

Vart bor du? Kanske någon här på buke vill passa en pirayavalp? :)
Jag hade gärna kunnat om du har bor i närheten eller passerar här, Västerbottens inland :)

Om ni är flera så hade jag packat två personers bagage i en ryggsäck och hunden i en :) om du lägger henne i en ryggsäck som späns runt mage och bröst så blir hon inte sp tung. Och sp. Skiftar ni ryggsäck :) jag har värt med mig både staffe och Bc på upptåg :)

Jag hade inte velat lämna en så liten på pensionat. Min hade klart vuxit ur vanlig ryggsäck då tror jag, men bärryggsäck för barn kanske kan funka att sy om lite?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
3 242
Senast: Xomymy
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 043
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 689
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar