Valp och motion?

S

sandruuuw

Hej.
Jag har en blandras mellan Siberian Husky, Schäfer och collie på snart 5månader. Han är jättestor. Han väger lite över 20kg, absolut inte tjock. Han är ungefär lika hög som en vuxen labrador om inte högre.
Han har hur mycket energi som helst! Han far runt inne som en galning och ute ännu värre. Men jag har funderat lite på om lederna kan ta stryk när han är så energisk?

Jag går till en park nästan dagligen och släpper honom lös så han springer järnet överallt. Han går nästan alltid lös för han är väldigt lydig.
Och om man kan cykla med honom eftersom han är draghund? Men man ska ju inte cykla med så unga hundar, men han springer ju för jämnan.
Jag kan gå i över 1timme med honom och han blir inte trött, han fortsätter bara busa när man kommer in igen.

Mvh Sandra.

Sv: Valp och motion?

Hur mycket mental stimulans får hunden? Den måste motionera hjärnan också, inte bara musklerna.

En valp behöver inte speciellt mycket motion eller stimulans. Jag anser att risken att man överaktiverar valpen är högre än att man underaktiverar.

Låter som om du överaktiverar honom och han får väldigt höga stressnivåer (=energisk och far runt som en galning) vilket inte är bra i längden och kan ge en hund som har lätt att stressa och har svårt att koppla av. En valp visar inte alltid att den är trött då den kopplar högre stressnivåer för att orka. Cykling som motionsform är det alldeles för tidigt att börja med anser jag. Vänta åtminstone tills han blivit över 1 år eller helst när han är 18 månader (ungefär då växtzonerna stängs) innan du börjar cykla längre sträckor.

En valp behöver såklart röra på sig för att utveckla muskler/skelett men jag tycker du ska ta det lite lugnare och jobba mer med passivitet och inte gå långa tvingade promenader. En valp ska sova mycket och ta det lugnt. (min åsikt)

Jag har en husky, och jag cyklade med henne lös när hon var ca 7 månader, men då cyklade jag i promenadtempo. Det blir samma tempo som en vanlig promenad men man blir inte lika trött ;)

Spåra är också väldigt bra, liksom lydnadsträning och annan aktivering. Men det är svårt innan det blir gamla nog att verkligen jobba fysiskt, kan ju trösta med att de (åtminstone min) lugnar sig rejält när de blir gammla nog att dra och verkligen jobba...

En valp behöver inte speciellt mycket motion eller stimulans. Jag anser att risken att man överaktiverar valpen är högre än att man underaktiverar.

Låter som om du överaktiverar honom och han får väldigt höga stressnivåer (=energisk och far runt som en galning) vilket inte är bra i längden och kan ge en hund som har lätt att stressa och har svårt att koppla av. En valp visar inte alltid att den är trött då den kopplar högre stressnivåer för att orka. Cykling som motionsform är det alldeles för tidigt att börja med anser jag. Vänta åtminstone tills han blivit över 1 år eller helst när han är 18 månader (ungefär då växtzonerna stängs) innan du börjar cykla längre sträckor.

En valp behöver såklart röra på sig för att utveckla muskler/skelett men jag tycker du ska ta det lite lugnare och jobba mer med passivitet och inte gå långa tvingade promenader. En valp ska sova mycket och ta det lugnt. (min åsikt)

Men grejen är att han är inte stressad av sig, han sover när han vill sova. Han vill vara med överallt som alla andra valpar. Jag har en 1-åring här hemma också som busar med honom och han tycker ju det är jättekul. Jag måste släppa honom lös så han får springa av sig flera ggr om dagen annars blir han knäpp och racar hemma.

Jag har en husky, och jag cyklade med henne lös när hon var ca 7 månader, men då cyklade jag i promenadtempo. Det blir samma tempo som en vanlig promenad men man blir inte lika trött ;)

Spåra är också väldigt bra, liksom lydnadsträning och annan aktivering. Men det är svårt innan det blir gamla nog att verkligen jobba fysiskt, kan ju trösta med att de (åtminstone min) lugnar sig rejält när de blir gammla nog att dra och verkligen jobba...

Jaaa, jag tränar ju lydnad varje dag och han får spåra efter saker så hjärnan är nog trött men inte hans kropp. haha.
Jag har en 1åring också så han borde vara trött efter att han både har sprungit och busat med henne.
Men det har väl med rasen att göra:)

Ja det gör jag, själv då. Han får spåra efter saker som jag gömt ute..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har...
2
Svar
36
· Visningar
6 386
Senast: FannyoArre
·
F
Hundhälsa I dagens läge möter man allt för många hundägare med noll koll på sina hundar. Man får ofta möta lösspingande hundar som ska fram och...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 980
Senast: Atalantha
·
Övr. Hund Jag förvarnar er om att detta mest är en gnälltråd...:o Jag är så trött på att bo i stan med hund nu att jag inte alls känner mig...
2
Svar
22
· Visningar
4 033
Senast: escodobe
·
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 800
Senast: Tessu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka