VALP MED EKSEM PÅ MAGEN?

fjolltroll

Trådstartare
Min valp har börjat få lite eksem på magen. Vad kan det bero på? Har funderat på om det kan vara maten, hon äter RC medium junior. Finns det någon mat som är bra för lite känsliga hundar?

Mia.

Min valp äter detsamma som din och min valp har haft (har) röda prickar på magen till och från. Men jag tror inte det beror på fodret då jag har använt RC i många år till flera hundar utan problem, utan jag utgår från att beroende på att valpen är så nära marken blir det litet "skador" beroende på vasst gräs, små kvistar, kanske brännässlor, stockar, mm. Vi är mest ute i naturen. Jag tar det med ro. Valpen kommer ju högre och högre upp från marken

Jag tänkte som du att det var gräs och sånt först så att jag har varit väldigt noga med att klippa gräset kort. Men nu har hon börjat få lite med öronen också så att jag har köpt ny mat i dag. Jag tänkte pröva Hill´s puppy Lamm o ris ett tag så får vi se om det blir bättre. Annars har jag också haft RC till mina hundar och aldrig haft några problem förut.

Mia.

Det är ganska vanligt med sådana prickar, vet många valpar som haft det.

Jag minns inte namnet som veterinären har kallat det tyvärr, men det går att få bort. Det har inte med fodret att göra alls, utan handlar om valpens egna immunförsvar. Dom kommer när det blir lite försvagat, vilket det kan bli vid flytt osv.

Kan vara brist på A eller D vitamin, väldigt vanligt hos valpar och misstas ofta för allergi.
Ge tillskott av polarolja (finns i djuraffären).

Valpen får ju ett bra helfoder som innehåller alla de vitaminer som den behöver. Jag skulle akta mig väldigt noga för att överdosera dessa fettlösliga vitaminer. Så länge ingen konstaterad vitaminbrist föreligger skall man inte experimentera med A och D.

Okej! Ja det låter ju som en ganska rimlig förklaring. Får väl vänta och se om det försvinner annars får vi ta en liten tripp till vet.

Mia.

Någon brist på vitaminer ska det ju inte kunna vara tycker jag med ett bra foder. Försvinner det inte får jag kolla upp det hos vet.

Mia.

Alla gör ju som de vill såklart men det är inget farligt att ge polarolja.
Jag har varit med om fler än ett tillfälle där det varit brist på A eller D vitamin men veterinärerna bara prackat på folk kortison, antibiotika, expot etc (det har kommit fram senare alltså). A och D vitamin brist är mycket vanligt hos valpar som bytt miljö (dvs kommit till sina ny aägare) men inget som veterinärer gärna kollar upp i första taget.

Denna sorts "eksem" är vanligt på valpar. Det är typ som "blöjeksem" och försvinner av sig själv efter ett tag. Så sa min veterinär för ett antal år sedan då jag var där med min schäfervalp som hade röda prickar på magen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 082
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar