Valp med diarre

Ä

Ägare till nemo

Har en liten valp som snart är tio veckor gammal och nu har han fått diarre. Skulle vilja ha lite tips på vad jag ska göra för att få magen fast på honom igen?
Har läst om att man ska koka ris och ge honom ris avkoket och blanda ner fiskbullar i riset ?
Ska valpen fasta en dag innan man ger honom riset?
Skulle vara tacksam för svar

Sv: Valp med diarre

Fasta en dag, men ge vatten så att han inte blir uttorkad.

Sedan är det ju bra att ge diarsanyl för att skydda magen och återställa balansen i densamma.

Ge sedan överkokt ris och fiskbullar i små portioner flera gånger om dagen tills magen stabiliserat sig och därefter blandar man in den vanliga hundmaten i portionerna för att efter någon dag vara tillbaka i normala matvanor igen.

Håller med Gnist.
Men undrar varför han har fått diarre?
Hur länge har du haft honom?
Foderbyte?
Stress för han har kommit i ny miljö?
Har du kontaktat uppfödaren?

Han får samma mat som uppfödaren rekommenderat men det kan ju vara miljö ombytet som kanske gör att han kanske är lite stressad så därför han kanske blir dålig i magen.
Det är ett bra foder enligt uppfödaren och jag har gett han mat enligt matlistan jag fick av uppfödaren.
Han är väldigt glad för fodret och magen har varit bra hela tiden fram tills nu.
Är tacksam för alla tips

Fasta en dag, prova sen med lite ris och majsvälling i små mängder.
Vänta inte för länge med att gå till veterinären, valpar blir snabbt uttorkade!
Han/hon kan ju ha ätit ngt olämpligt som har satt sig i tarmkanalen, de har ju en förmåga att gnaga i sig lite olika grejer när man tittar åt ett annat håll...

Har ringt uppfödaren och fått tips och råd om hur jag ska gå till väga så vi får hoppas på att det gör susen.

Tipset från uppfödaren var att jag skulle hoppa över ett mål mat och sedan bara ge honom halva mat mängden resten av kvällen och om inte det hjälpte så skulle jag ge honom ris som skulle kokas i 4-5 timmar så det blir som tapetklister typ och ge honom det för det skulle typ binda avföringen.

Har provat det som uppfödaren rekommenderade till mig och magen har blivit bättre nu vilket känns som en lättnad man blir ju orolig när diarre håller i sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 100
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
297
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 977
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III