valp i stallet

M

mardley

Hur gjorde ni som har hast och valp nar ni var i stallet? Fick valpen folja med eller stanna hemma? Hur gammal var valpen da ni borjade ta med den till stallet?

Sv: valp i stallet

Min valp har varit med mig i stallet varje dag sedan hon var åtta veckor... jobbar i stall och har egen häst. Hon har lärt sig att vara bunden när jag släpper ut hästarna (40 st) så att hon inte ska komma i vägen men annars springer hon mest lös. Har sån tur att hon aldrig går särskilt nära hästarna, har aldrig försökt gå in till de i spiltor osv, leker mest med katterna eller de andra hundarna som är där ibland:D När vi är i stallet lägger hon sig i höt som ligger under trappan till loftet och sover om hon blir trött och när jag sitter på kontoret har hon en bur hon kan vara ifred i... funkar verkligen kanonbra!

Tar med syrrans hund ut i stallet, hon är ca fem månader och har fått följa med så länge som syrran haft henne (sen hon var tre månader). Ibörjan kortare pass då hon tröttnade snabbt. Nu mera röjer hon och katten när de är ute samtidigt. Lucktar inte gott då hon rullar sig och äter "chokladbollar".
Min hund fick också följa med från börja, förs kortare pass sen längre.
Jag tycker man märker när hunden fått nog. Min Lägger sig och sover och stanar kvar så länge hon önskar. Är hon löss kan hon promenera iväg själv.
Men jag skulle inte rida ut med dem syrrans är väldigt litten och min stanar ofta och lyssnar inte jämt.

Jag har haft med min hund till stallet sedan dag 1 och det går hur bra som hellst! Hon har fått sig en kyss av stängslet så ja behöver inte vara orolig för att hon ska springa in till hästarna. Och hon föredrar hellre att äta hö än "chokladbollar" :D

Min dam är 12 veckor nu, och har fått vara med några ggr. Problemet är att hon är liten och väääldigt frusen, alla täcken förstora, stallet mycket kallt och likaså ute.. Så jag får väl antingen sy mig ett täcke till henne som passar henne nu, eller vänta till dess att hon växer i sitt nuvarande täcke..

Det är ju meningen att hon ska bli min stallkompis, därför är det ju viktigt att hpn får vara med så mycket som möjligt.

Då jag bara delade stall med min sysster så fick vovvan självklart häna med som 8 vekors valp. Hon låg antingen och sov på en höbal eller snodde ryktborstar (vilket hon forfarande tyvärr gör). Ibörjan så satte jag fast henne när jag hade hästarna utanför boxen men efter ett tag började vi träna på den hundsäkraste hästen att det var NEJ att gå närmare än två meter och nu håller hon alltid avståndet.

Jag fick ju hem min hund när hon var 7 månader visserligen, men då hade hon aldrig sett en häst vad jag vet.
Jag tog med henne på en gång och tur i oturen var att hästen var skadad så jag passade på att lära henne stallet och alla regler.
Och nu när hon är 8 månader har hon vart med och ridit 3 gånger, dock inga långa svängar och bara i skritt och trav på ängarna.
Det fungerar kalasbra, jag lärde in kommandot "akta" och det fungerar ypperligt när hon är lite för nära benen på hästen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla, Vi behöver råd om hur vi kan få vår katt och nya valp att trivas tillsammans. Vi har en 7 år gammal katt som inte är särskilt...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: Trott
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 791
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka