Valp +elstängsel

C

caroline_star

Jag o min valp var i stallet igår, min äldre hund var oxå där. Han sprang runt som vanligt o min valp var lös. Helt plötsligt så springer hon in emot elstängslet. Jag ropar på henne bara det att det är försent. Hon stannar ist upp för att lyssna på mig.. Men då var hon redan i staketet o så fick hon några stötar. Hon började skrika o hoppade in i hagen. Jag hoppade oxå in efter henne men den lilla fick panik o sprang ut igen ist. O då fick hon ytterligare en stöt. Hon sprang iväg till bilen o sen när hon fick se mig så sprang hon till mig o kröp upp i min famn..

Problemet är att vi var i stallet ida igen, men hon vågade inte ens lämna bilen. Hon stod precis vid däcket o cägrade gå förbi denna hagen. Hur ska jag få henne att känna sig säker igen i stallet?? Några tips?

Mvh carrooo

Sv: Valp +elstängsel

Strunta i det, du skulle nog inte ha haft henne i knäet från början ;) De är ju faktiskt så alla djur innanför elstängsel lär sig att de gör ont. Visst är de hemskt när de gnyl och är rädda mend e går över... har aldrig träffat en hund som det inte gått över på, så länge du inte gör någon grej av det så blir de nog bra :)

Jag hade blivit glad om min vovve sprang in i elstängslet,då lär dom sig att inte vara i hagen..tycker inte att dom behöver vara där!
Hade en valp tidigare som satte sig vid elstänslet och bajsade..och fick baken på nedre tråden,han var inte i närheten av hagar sen,och det tog även ett tag att få honom till stallet,men det släppte! Men jag kunde gå in i hagen och hämta hästen och han stog kvar utanför!
Vet även när vi sklle lära tomtgräns,då la jag ut vit tråd på backen,och den klev han inte över!
Hunden jag har nu tog jag över vid vuxen ålder,ingen som helst hästvana,hon gick in i tråden vid ett tillfälle,och hon gör inte om det!
Så gör ingen större affär av det med rädslan,den släpper!

Du kanske inte ska göra så stor grej av det! inte lyfta hunden,, för så farligt e det inte, då förstärker du bara rädslan. Du får väl visa den runt i stallet och på gården så att den ser vart den kan vara.. men staketen och hästarna är uch.;)

Just i fallet att förstärka rädsla för staket skulle jag nog kunna tänka mig att göra! Tänk vad skönt med en hund som kan vara med i stallet UTAN att gå in i hästhagarna...

Må vara att valpen just nu är skräckslagen med allt som har med stallgården att göra. Men den kommer nog att släppa på ett tag helt av sig själv!

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 427
Senast: Ragdoll
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 665
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka