Valp 2014 ?!

Idag har Filimon fått sitt livs första "bad". Eller ja, han fick frambenen tvättade iaf. När han tuggar på sina råhusben blir han helt grisig i pälsen på frambenen av allt solk som kommer av de blöta råhusbenet, så det var läge för lite tvätt då det inte gick att borsta ur utan obehag för hunden. Hade förväntat mig ett rent slagsmål i badrummet, men det gick faktiskt bra. Han var lite misstänksam i början, men efter en stund så började han tycka att det var riktigt skönt med det ljumma vattnet, fick tom schamponera benen på honom.

Nästa steg blir att tvätta hela hunden, men det är ett senare projekt.

Idag har Filimon fått sitt livs första "bad". Eller ja, han fick frambenen tvättade iaf. När han tuggar på sina råhusben blir han helt grisig i pälsen på frambenen av allt solk som kommer av de blöta råhusbenet, så det var läge för lite tvätt då det inte gick att borsta ur utan obehag för hunden. Hade förväntat mig ett rent slagsmål i badrummet, men det gick faktiskt bra. Han var lite misstänksam i början, men efter en stund så började han tycka att det var riktigt skönt med det ljumma vattnet, fick tom schamponera benen på honom.

Nästa steg blir att tvätta hela hunden, men det är ett senare projekt.
Vår valp får vi nästan slåss med för att hålla ute ur duschen, hon ÄLSKAR att duscha!:angel: Nu är hon så korthårig så det behövs sällan, har mest bara sköljt av henne när hon blivit lerig. Min förra hund stod still på ren lydnad, hatade duschen, så det är rätt skönt med en som är tvärtom;)

Och så lite lovade bilder på lille Håkon! Det är svårt att få bild på han, men nu efter vetbesöket och i de starka vindarna så fick jag faktiskt ett par helt ok bilder på honom, helt otroligt! :eek: :D

h%C3%A5kon2.jpg

h%C3%A5kon3.jpg

Han var så otroligt duktig! Han körde dock 'lundehunds-sjungandet' i väntrummet, så det bjöd han på. Och sen så kissade och bajsade han inne i veterinärrummet, :o tur att de har överseende med det och är förberedda på att det lär ske med en sådan liten valp. Nu får vi också hoppas att sten nummer två kommer ned snart så han kan bli till en avelshane!:banana:

Och så lite lovade bilder på lille Håkon! Det är svårt att få bild på han, men nu efter vetbesöket och i de starka vindarna så fick jag faktiskt ett par helt ok bilder på honom, helt otroligt! :eek: :D

h%C3%A5kon2.jpg

h%C3%A5kon3.jpg

Han var så otroligt duktig! Han körde dock 'lundehunds-sjungandet' i väntrummet, så det bjöd han på. Och sen så kissade och bajsade han inne i veterinärrummet, :o tur att de har överseende med det och är förberedda på att det lär ske med en sådan liten valp. Nu får vi också hoppas att sten nummer två kommer ned snart så han kan bli till en avelshane!:banana:

Så söt!

Spännande att vänta på "stenar" min valp hade sina nere vid 8 veckor men den ena åkte upp och ner fram tills han var 5 månader tror jag. Veterinären som vaccinerade vid 12 veckor kände bara en och var skeptisk till att den andra skulle komma ner men det gjorde den :)

h%C3%A5kon2.jpg

h%C3%A5kon3.jpg

Du kan ju trösta dig med att du har en liten hund som inte verken kissar eller bajsar så jättemycket åt gången. Det är annat när det kommer en halvliter i stöten :D

Så söt!

Spännande att vänta på "stenar" min valp hade sina nere vid 8 veckor men den ena åkte upp och ner fram tills han var 5 månader tror jag. Veterinären som vaccinerade vid 12 veckor kände bara en och var skeptisk till att den andra skulle komma ner men det gjorde den :)

Ja, jag är fortfarande hoppfull då lundehundar kan vara lite sena ibland. Hittills har hans mamma inte lämnat efter sig krypta hanar i någon av hennes tidigare kullar, och eftersom veterinären kunde sig känna en kvar i ljumsken så finns den åtminstone, bara inte trillat ned än. Hoppet är ännu där! Men nu ska den ned också och jag har hört att man kan hjälpa att massera ned den, men vissa säger att det är bara en myt och att det inte funkar. :confused:

Du kan ju trösta dig med att du har en liten hund som inte verken kissar eller bajsar så jättemycket åt gången. Det är annat när det kommer en halvliter i stöten :D

Om man går efter hur mycket denna valpen kan både kissa och bajsa, så vill jag nog inte ens våga tänka mig. :D

h%C3%A5kon2.jpg

h%C3%A5kon3.jpg

Jättefin! Hur stor tror du att han kommer att bli? Hur liten är han nu?

Ja, jag är fortfarande hoppfull då lundehundar kan vara lite sena ibland. Hittills har hans mamma inte lämnat efter sig krypta hanar i någon av hennes tidigare kullar, och eftersom veterinären kunde sig känna en kvar i ljumsken så finns den åtminstone, bara inte trillat ned än. Hoppet är ännu där! Men nu ska den ned också och jag har hört att man kan hjälpa att massera ned den, men vissa säger att det är bara en myt och att det inte funkar. :confused:

Min hade ju den visserligen inte i ljumsken utan bara långt upp och långt fram, ibland. Jag tycker inte man ska behöva massera ner den, är hunden krypt så är den och ska inte avlas på. Men i paniken när han var 4 månader och den fortfarande åkte jojo skaffade jag olja(vetegrodd) med E-vitamin i vilket jag läste skulle vara bra. (även om jag inte tycker att det ska behövas heller men jag vill helst inte behöva kastrera pga. krypt hund.

Min hade ju den visserligen inte i ljumsken utan bara långt upp och långt fram, ibland. Jag tycker inte man ska behöva massera ner den, är hunden krypt så är den och ska inte avlas på. Men i paniken när han var 4 månader och den fortfarande åkte jojo skaffade jag olja(vetegrodd) med E-vitamin i vilket jag läste skulle vara bra. (även om jag inte tycker att det ska behövas heller men jag vill helst inte behöva kastrera pga. krypt hund.

Hjälpte det?

Tack! :D Och det är väldigt svårt att mäta honom, det är som att mäta en hal (bitande) ål med sylvassa tänder. Men just nu väger han runt 3,2-3,3kg. Lundehundar blir väl runt 5-7kg, kanske 8kg som vuxna.

Hahaha - ja, mäta och väga är ju inget bebisar har tid med. Men de är ganska små alltså. Vad roligt med en lite udda hundras. :) :love:

Fasligt söt är han också.

Vad tränar ni just nu med era valpar/unghundar?

Körde iförrgår för andra gången skidor med Hiiri, hon är för ung (8 månader, även om vissa börjar redan vid 6månader) enligt mig för att börja dra ordentligt men vi har kört totalt ca 500m tränat på att sitta stilla när matte tar på sig skidorna (MYCKET svårt enligt Hiiri), starta (väldigt lätt enligt Hiiri) och stanna (här måste vi öva på ett med långsamt icke hoppigt stopp som inte trasslar till linan och nästan välter matte).
Sen fortsätter vi traggla gå fint i koppel (halsband) och kunna springa bredvid matte när vi löptränar tills vi kommer till skogen där hon får springa lös. Gick ganska bra idag på ditvägen men efter att ha rejsat i cirklar runt mig när jag sprang i 40min så blev hon lite mer speedad och hade lite svårare att tänka när vi skulle hem :p
Gå och lägg dig tragglar vi också och det frestar lite på tålamodet, tar endel vändor att föra hunden tillbaka till bädden minst sagt innan hon går med på att ligga kvar.

Vad tränar ni just nu med era valpar/unghundar?

Med Pu tränar jag mest grunder (ex nostarget, tasstarget, engagemangs/frishapingövningar, lek, följsamhet, inkallning, bakdelskontroll, avlämningar osv) inför lydnad och brukslydnad. Har testat av lite längre moment och några kedjor, men inte i någon större utsträckning än. Några klipp från vårt träningspass igår:

Boss har börjat sin agilityträning med min man då det är de som ska tävla agility ihop, medan jag kör lydnad. Några klipp från våra senaste träningar:

Boss kör även viltspår och har klarat av sina första 24-timmars spår :love:

Med Pu tränar jag mest grunder (ex nostarget, tasstarget, engagemangs/frishapingövningar, lek, följsamhet, inkallning, bakdelskontroll, avlämningar osv) inför lydnad och brukslydnad. Har testat av lite längre moment och några kedjor, men inte i någon större utsträckning än. Några klipp från vårt träningspass igår:

Boss har börjat sin agilityträning med min man då det är de som ska tävla agility ihop, medan jag kör lydnad. Några klipp från våra senaste träningar:

Boss kör även viltspår och har klarat av sina första 24-timmars spår :love:
Pu är SÅ DUKTIG! :love:
Vilket fokus i ff!

Vi jobbar också med grunder. Enkla övningar som ska ge verktyg för framtida lydnadsmoment, och så spårar vi och kör sök en del.
Det är så roligt med valpträning!

Min är ju bara 13-veckor, men sitt, ligg och fot fungerar fint hemma. Har börjat lite smått ute där det finns fler störningar. Har även börjat introducera "stanna" där jag backar ifrån henne. Annars är det mest kontaktövningar i form av att titta på husse och matte innan hon får något. Miljöträning och korta koppelrundor.
Sedan har hon även lärt sig själv att hoppa upp i soffan, öppna dörrar om vi inte stänger ordentligt och att hämta och springa runt med alla lösa föremål hon kommer över, tar alltid med sig ett löv in från kisspauserna:angel:

Vi tränar också mest grunder till lydnad, bruks och agility samt försöker att spåra regelbundet förutom vanligt vardagshyffs såklart. Helix är 6,5 månader.

Exempel på några saker är fotgående, ingångar, kontakt, impulskontroll/stadga, apportering (massor av delmoment), fjärrdirgering, targets mm.

Några filmer.

Runda föremål och fotgående mindre bra tillfälle men sånna har vi alla tror jag.

Fjärrdirigering

Gripande/apportering

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka