Sv: Valp 2012

Kan säga att jag också är lite nervös!

Har inte haft valp på 14 år och då när vi hade en var jag själv inte huvudansvarig då jag bara var 10 år. Men hoppas på att det kommer att gå bra :) får naturligtvis mycket stöd från uppfödaren också då jag kommer vara fodervärd.

På fredag nästa vecka ska jag hämta lilla Dahlia som kommer få vara på besök hos mig lite innan jag åker till Tyskland för praktik. Hon ska då vara hos uppfödaren tills jag kommer tillbaka (hon är för liten för att resa, rabiesvaccineringen som ställer till det). Har köpt en extra stor bädd/korg så både hon och gammelgubben hemma kan ligga där tillsammans (tvivlar dock en del på om gubben kommer vilja göra det ;)).

Ska spara en valp ur min kull, tror det blir fru orange, på bilden 13 dagar. ÄR nu 23 dagar gammal och nya bilder ska tas. :)

Valparna13dagar043.jpg

kl

Vill börja med att säga att hela tråden är fylld av otroligt fina valpar! :love:

För min egen del så kan det vara på gång med valpköp, efter flera år av funderande och önskan om en till hund så har jag nu möjligheten att faktiskt göra det.
Har funderat 100 varv angånde ras och läst och läst och tittat på kennlar etc, frågat alla i min omgivning. Och nu har jag fått nys om en intressant 7 månaders tik. Men eftersom jag bor på Irland nu och flyttar hem först om en månad så har nog denna tiken hunnit bli såld antar jag.

Ja här finns många underbara valpar man kan ju inte låta bli att bli väääldigt valpsjuk:love:. Känns som en evighet till den 12/5 när vi får hämta vår lille grabb. Till alla er som har fått hem era valpar eller ska få hem dem önskar jag lycka till med de små liven!!!

Bra idé att gå och träna någonstans där det är lite fler människor. Som det blir nu så "låser" han sig vid en människa som han vill hälsa på och då går det i princip inte att få kontakt förrän människan är några meter bort.

:D Jag menade att jag passade på att träna när det inte var något folk ute alls, men jag såg när jag läste det igen som att det kunde tolkas som precis tvärtom.

Men det kanske kan vara ett alternativ det med att gå ut och sätta sig någonstans när det är väldigt mycket folk ute och sedan bara sitta/ligga och kolla in allt folk.

Idag fyller Gaia 4 månader. Det firade vi med en uppställningsbild och ett märgben var till hundarna.

Uppställningsbild
DSC_0041_01.jpg

Huvudstudie
DSC_0069_01.jpg

:D Jag menade att jag passade på att träna när det inte var något folk ute alls, men jag såg när jag läste det igen som att det kunde tolkas som precis tvärtom.

Men det kanske kan vara ett alternativ det med att gå ut och sätta sig någonstans när det är väldigt mycket folk ute och sedan bara sitta/ligga och kolla in allt folk.

Jag tolkade fel. Kontakten fungerar bra om det inte är några människor för nära men finns det människor inom "räckhåll" så är det betydligt intressantare än de belöningar som matte har att erbjuda. Dvs. för Kiro är den bästa möjliga belöningen att få hälsa på en ny människa eller en hund vilket gör att han inte har någon intresse i mig när han ser en människa han vill hälsa på eftersom han inte vill ha det jag kan erbjuda (lek/godis) just då. Så just nu väntar jag bara ut honom och när han tar kontakt med mig igen så belönar jag ordentligt. Tydligen är det inte helt ovanligt bland kelipevalpar att vara så väldigt översociala men att det minskar när de blir äldre. Jag ska försöka få till lite träning där vi passerar en människa på ganska nära håll och när han fokuserar på mig igen så blir han belönad genom att han får hälsa.

Jag ska även prova och se hur han beter sig där det är mycket människor, det kanske kan fungera som lite desensibilisering.

Kl.
Idag blev vi i princip utskällda av en gubbe för att vi lyfte upp Kiro när han släppte fram sin hund till oss utan att fråga först. Låter ni era valpar hälsa på alla hundar ni möter som ägarna släpper fram?

kl

Nu har vi äntligen fått hem vår lille prins. Förra helgen åkte vi och hämtade Charlie. Och han är ett riktigt underbart energiknippe. :love:

jennydahlstrom

jennydahlstrom

jennydahlstrom

Idag blev vi i princip utskällda av en gubbe för att vi lyfte upp Kiro när han släppte fram sin hund till oss utan att fråga först. Låter ni era valpar hälsa på alla hundar ni möter som ägarna släpper fram?

Nej det gör jag inte. Jag låter inte mina hundar hälsa på någon hund som ägaren släpper fram utan att fråga. Detta av skälet att de som gör så sällan har koll på vare sig hund eller situation. Däremot är det bra för mina att få träffa hundar som inte ser ut som och inte beter sig som vinthundar (vi har i princip inga andra typer av hundar i vår bekantskapskrets), så folk som frågar är det oftast grönt ljus för.

Nu ligger det två monster i fåtöljen i köket - vete sjutton hur dom hamnade där?!?
Valpar ska väl sova på anvisad plats. Minsta fröken knaprar på fåtöljen i smyg minsann. När matte morrar lite slickar hon istället.
Äsch - lika bra att somna om.

Har precis fått klartecken av min mammsi så nu ska jag bara hitta en valp också! 8D Lyrisk av lycka! Men är inte helt 100 på vilken ras det blir än faktiskt... Men något vinthundsliknande, absolut, whippet toppar :)

Har precis fått klartecken av min mammsi så nu ska jag bara hitta en valp också! 8D Lyrisk av lycka! Men är inte helt 100 på vilken ras det blir än faktiskt... Men något vinthundsliknande, absolut, whippet toppar :)

Nu är jag säker xD Whippet it is!

Jaaaaa han är så GRYMT söt :love: :love:

546128_10150695949812582_665887581_9477862_624238783_n.jpg

Och så otroligt cool! Igår när han kom var han HELT obrydd om att han hade både flugit från Finland och åkt bil hem till oss, han var jättetrygg och framåt och mysig, följsam och med ett jättebra föremålsintresse och kamplek!

Och så har han sovit hela natten (på min arm), gick upp vid 05,45 när sambon skulle till jobbet, gick ut och kissade, åt, gick ut och bajsade, och gick sen och la sig igen med mig och de andra hundarna och sov till 9 :love:.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 161
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 271
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 851
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
863
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Luktar gnagare?
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈