*vallningsfilm*Det blir nog hund...

Sv: *vallningsfilm*Det blir nog hund...

Åh va duktig! Han verkar vara lagom försiktig, går inte på för hårt. Hur är det med stanna, ska han ändå resa sig om något av fåren går från flocken eller t.ex mot honom?
Fina får :)

Åh va duktig! Han verkar vara lagom försiktig, går inte på för hårt. Hur är det med stanna, ska han ändå resa sig om något av fåren går från flocken eller t.ex mot honom?
Fina får :)

Jag har två (tre) olika typer av stopp på arbetshundarna.
Ett som egentligen mest är en halvhalt, "stanna upp och tänk till", alt "stanna upp, nu kommer nästa kommando" och ett tvärstopp, där hunden ska ligga kvar om så himlen ramlar ner.
Sen har jag ett aktivt stopp, "stanna och håll gruppen här". Då är det egentligen fåren som ska stanna, och hunden se till att de håller sig stilla.
På valpen har jag dessutom ett "halvstopp" som jag använder mig av för att sänka tempot utan att han ska behöva stanna och tappa greppet om djuren. Lite förvirrande för utomstående dock, eftersom jag säger "stanna" och berömmer när han fortsätter gå;)

Senast ändrad:

Jag och Ilo var med igår då två bordrar vallade. Även Ilo fick prova gå på fåren. :)

Tänkte på det nu när du säger "förvirrande" för utomstående. Han ropade halvkommandon åt hundarna och jag tänkte hela tiden "nämen, nu fuskar hunden"

Typ som "stanna" fast hunden kröp ändå framåt. Och när han ropade ligg så halvlåg hunden osv.

Nu har jag fått min förklaring på det! :)

Jag var otroligt imponerad över att hundarna fortfarande hör vad föraren ropar fast dom är så inne i fåren.

Okej :) Ska allt sen bli olika signaler i pipan sen eller använder man rösten också, på prov framförallt?

Tycker det är intressant och gillar verkligen att se dem jobba! På ett sätt påminner det lite om hur en setter söker av marken när den letar efter fågel. Jag tycker det är väldigt vackert o se :) Såg vallnings SM för ett par år sen och gillar samarbetet mellan hund/förare och får. Tycker det är snyggt med signalerna de går efter och att det inte är en massa gap o skrik från hundförarens sida.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 216
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
806
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 176
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 917
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka