M
Mysryttaren
Har precis köpt ett varmblodssto som är 12 år. Hon är av den nerviga typen och låg i rang. I vårt stall finns bara två hagar att välja på, en med fri tillgång hösilage och en med lunch. Vallacker och ston blandat i båda. Mitt sto går på fri tillgång tillsammans med 10 andra hästar. Hon blir vallad av en vallack. Han är inte dum, men dominerar henne helt och bestämmer när hon ska få äta osv. Men det STORA PROBLEMET är att mitt sto brunstar hela tiden. Hon blir allmänt svårhanterad och vägrar låta sig fångas i hagen. Jag får inte in henne helt enkelt. När jag kommer in i hagen brukar vallacken valla bort henne. När han lugnat sig är hon ändå så uppe i varv att hon fortsätter springa. Nu är hon halt efter att ha vrickat sig i hagen och överansträngning efter springandet... Jag undrar hur länge man ska stå ut med det här? Kommer det att "lägga sig"? Tror ni det blir bättre när vi kommit varandra närmare? Och vad tycker ni om att ha 10 hästar ihop blandat vallacker och ston? Som jag känner det skulle jag vilja ha henne i en stohage, eller tillsammans med max ett par andra. Men i mitt stall anser man att det är så himla bra med blandade stora flockar. Hagarna är inte speciellt stora.
Vad tycker ni???
Vad tycker ni???