Vallning och hagindelning

M

Mysryttaren

Har precis köpt ett varmblodssto som är 12 år. Hon är av den nerviga typen och låg i rang. I vårt stall finns bara två hagar att välja på, en med fri tillgång hösilage och en med lunch. Vallacker och ston blandat i båda. Mitt sto går på fri tillgång tillsammans med 10 andra hästar. Hon blir vallad av en vallack. Han är inte dum, men dominerar henne helt och bestämmer när hon ska få äta osv. Men det STORA PROBLEMET är att mitt sto brunstar hela tiden. Hon blir allmänt svårhanterad och vägrar låta sig fångas i hagen. Jag får inte in henne helt enkelt. När jag kommer in i hagen brukar vallacken valla bort henne. När han lugnat sig är hon ändå så uppe i varv att hon fortsätter springa. Nu är hon halt efter att ha vrickat sig i hagen och överansträngning efter springandet... Jag undrar hur länge man ska stå ut med det här? Kommer det att "lägga sig"? Tror ni det blir bättre när vi kommit varandra närmare? Och vad tycker ni om att ha 10 hästar ihop blandat vallacker och ston? Som jag känner det skulle jag vilja ha henne i en stohage, eller tillsammans med max ett par andra. Men i mitt stall anser man att det är så himla bra med blandade stora flockar. Hagarna är inte speciellt stora.
Vad tycker ni???

Sv: Vallning och hagindelning

Svår fråga! Jag har själv känt mig kluven i liknande frågor vid ett flertal tillfällen.

Men det är klart, många hästar ska vara = stor hage. Är den så liten att de ranglåga hästarna ej kommer undan hade jag valt ett annat alternativ.

Vi har våra hästar i blandad flock, lagom hage 5 st. Fungerar bra, men klart stona brunstar och det händer att valackerna klättrar. Hästarna är väldigt harmoniska hela bunten, så klart att den blandade flocken ger en trygghet. Allra bäst fungerade flocken då vi hade en ranghög valack, en låg valack o resten ston. Tror man måste kolla hur flocken fungerar tillsammans o avgöra. Men din situation känns olustig, jag hade nog funderat på att byta stall. Alt diskutera om det går att hitta en annan lösning.

Med tio hästar i flocken - blir det ofta hästbyten? Alltså nya hästar som kommer o går? Det blir ju också en stress i flocken.

Jag är kluven i frågan.

Valacken som vallar henne, är han hög i rang i flocken eller är han i botten sas? På den ridskolan där jag red för mååånga år sedan hade de en valack som var väldigt låg i rang och blev runtföst/mobbad av de andra hästarna. Så de släppte ihop honom med ett sto som var ännu lägre i rang. Vad som hände var att han jagade runt stoet som en galning, bet henne, sparkade och tillslut var hon helt full av sår, skråmor och säkert massa blåmärken under pälsen.
Vet inte exakt vad hans beteende berodde på, men jag var där och såg det hela, och i mina ögon verkade det som att han på något sätt tog ut all sin frustration över att ha blivit mobbad av de andra hästarna, på stoet, när han insåg att hon var lägre i rang än honom.

Är det bara han som föser runt henne eller är hon allmänt utskuffad av de andra också? Kan tänka mig att en väl etablerad och harmonisk flock ogillar om det kommer in ett nervvrak som på något sätt förstör harmonin i flocken och att de aktivt försöker driva ut den flockmedlemmen.

Man har gjort studier på hästar i stora flockar (även där de är uppdelade med endast valacker och endast ston, varförsig), och konstaterat att när hästantalet kommer upp i ngnstans över 8-9 hästar, så blir det för stort för att alla sociala relationer ska kunna upprätthållas på ett harmoniskt sätt, varpå hästflocken tenderar att gruppera upp sig i 2/flera mindre flockar. Mycket intressant tycker jag! Det mest fungerande anses vara en flock mellan 4 och 7 individer, rent relations hanterings mässigt. Under 4 hästar blir heller inte flockkänslan lika stark anses det. Har mycket att göra med hästars naturliga sociala liv,där alla har olika uppgifter, det ska finnas tillräckligt många individer som turas om att hålla vakt,hålla ordning,upprätthålla relationer, etc etc. Hästsamhället är komplext.

de stall jag har erfarenhet av som har så stora flockar, har mycket bråk, liv och skador omkring sig. Undantaget är ridskole hästar, de går ju ofta stora flockar hela bunten, men har också en annan relation i och med att de även jobbar i flock relationsmässigt under lektioner så regelbundet, och har väldigt mycket mindre tid av vistelse i hagen i jämförelse.

lägg till detta om flock antal, och sen att ni även har blandflockar.

det är möjligt att valacken i fråga försöker ranga in stoet till "sin" krets. om den kretsen består av endast han själv och ditt sto, eller flera andra hagkompisar går inte att sia om, men tendensen kan bestå i just det jag skriver, att det är en mkt stor flock som uppmuntrar hästarna till att konkurrera alternativt försöka skapa sina egna mer hanterbara konstellationer.

det är inte en optimal situation så som jag ser det. personligen hade jag aldrig flyttat in i ett sånt stall. Har du möjligheten att ha henne endast med ston och i mindre flock skulle jag definitivt försöka få till detta.

Senast ändrad:

Det är alltid de som är lägre på rangskalan som har mest att hävda. det är på den lägre nivån av rangskalan det finns utrymme att klättra eller sjunka, därmed blir det större utslag där ofta. Gäller alla flockdjur, inte bara häst. den ranghögste är aldrig, om det är en etablerad ranghög, den som härjar och måste bevisa saker eller förtydliga sin rang särskilt mycket. Den är självklar - både i sin egen värld och i övriga flocken.

Ja, det brukar bli att hästar kommer och går. Men under den korta tid jag haft henne i den ordinarie hagen (2 veckor) har ingen förändring skett. Men jag har sett det tidigare med andra hästar att det blir oroligt när det kommer en ny eller om någon försvinner. Rangordningen måste göras upp varje gång. Tycker det är mest valackerna som blir oroliga då.

Ditt svar stämmer jättebra på min upplevelse!!! Flocken är indelad i två grupper och valacken som vallar mitt sto vill ha henne som sin egen i första hand men tillåter även andra i hans grupp att vara nära henne.
Jag skulle väldigt gärna vilja veta mer om vilken studie du refererar till. Skulle vilja ha den typen av underlag för att kunna ta upp det i mitt stall!!!. Tror att ytan är för liten i förhållande till antalet hästar. Det har varit en hel del skador under vintern: Jag hade en annan häst då som blev sparkad och jag fick avliva honom... Han var inte inblandad i oroligheterna men har antagligen stått i vägen när andra hästar bråkat. En annan häst var under en period aggressiv (kunde anfalla när man gick in för att hämta sin häst) och sen har det varit en del spring i största allmänhet som gjort att ett sto fick skada på gaffelbenet och nu mitt sto som vrickat sig. Hon står nu ensam i en liten sjukhage och är hur lugn som helst. Hade hon varit en stresshäst i största allmänhet borde hon väl vara jättestressad över att stå i en liten sjukhage? Men jag tror hon trivs med att vara ifred.

Ok, vad "bra" eller vad jag ska säga, att du känner igen bilden, den är som sagt ganska vanlig i så stora grupp konstellationer.

Jag läser en massa studier och tyvärr sparar jag inte alla. Jag ska göra mitt bästa för att försöka se om jag kan hitta den. Även om jag inte gör det så hoppas jag du haft nytta av mina svar och att de väckt lite tankar runt dina känslor. Mina erfarenheter genom åren är främst det som orsakar mina svar, den studie jag läst backar bara upp den erfarenheten. Jag har svårt att tro att ett helt stall ändrar sig pga ngn studie, även om jag som sagt kan försöka leta upp den. Om jag vore du skulle jag försöka få igenom att ha henne i en annan hage med färre hästar, alternativt byta stall. Det är tillräckligt mycket som händer ens djur utan att såna här risk ekvationer behöver vara inblandade. Det ska vara roligt att ha häst primärt, man ska inte behöva ha onödiga skador jämt och ständigt som orsakas av situationer där det finns en konstaterad högrisk med i bilden.

Jag ska leta lite som sagt, och se om jag kan hitta studien igen, men jag kan inte lova det tyvärr. :(

Senast ändrad:

Kl på mig själv

Jag har faktiskt tagit mig tiden att leta efter studien, som var den bästa jag hittat i svensk väg, som specifikt hade studerat domesticerade hästar i stora flockar. Men jag hittar den inte.
dock är det allmänt konstaterat,vart man än googlar, att hästar naturligt vill leva i mindre flockar mellan 4-7 hästar ungefär , och att de i stora konstellationer, vilket självklart förekommer i det vilda där x antal djur ska dela på samma område som erbjuder tjänliga överlevnadsförhållanden, delar upp sig i mindre flockar.

man kan gå så enkelt som till wiki, för en kort sammanfattning rent generellt, men som sagt, det går att läsa på hur många ställen som helst i övrigt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_behavior

Jag är ledsen som sagt att jag inte hittar den studie jag hänvisade till från början, för den var verkligen väldigt tydlig och väldigt konkret.

Jag har också läst den där studien, men inte sparat den.
Vi har fem hästar i min flock och den är kolugn, samma hästar som förra året med en nykomling. Hon fick jobba sig in i flocken, min valack tillåter inget stök med hans ston. Så nyingen fick inte komma in förrän hon lugnat ner sig.

Tack snälla alla som skrivit angående min fråga! Särskilt mackan!!! Har nu ordnat så att min guldklimp går med tre andra... vilken skillnad : )

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 574
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka