Vallhund Som "jagar"?!

S

Solosanta

Jag skulle behöva lite tips ang min 2-åriga tik! Hon är en blandning av New Foundland - Boxer - Border Collie, men påminner mest om en Border, både till utseende och personlighet!
Hon är världens mysigaste men problemet är att hon är hopplös att ha lös. Hon lyssnar jättebra osv men så fort man vänder ryggen till så ska hon jaga fåren vi har, eller kaninerna etc. Hon har redan tagit död på vår tupp samt två (!) kaniner...
Får hon upp spår på rådjur så sticker hon direkt och verkligen driver (eller stöter, är inte så duktig på det här med jakt...). Ser man till hennes ursprung så är det ju inte mkt jakt, utan snarare vall. Är det så att hon egentligen vallar, men saknar träning för detta?!
Det måste ju finnas något sätt att träna bort detta!
Som sagt, tips och råd mottages tacksamt! :bow:

Sv: Vallhund Som "jagar"?!

Vallar gör hon inte!

Så länge hon inte lyder, så ska du inte ha henne lös!
Hundar får inte driva efter vilt hur som helst och absolut under inga omständigheter den här tiden på året..

Kontaktövningar och ren lydnadsträning är min rekommendation.

Varför inte koppel efter den första som kraken som blev tagen?

Tänk om han sätter efter några stackars djurungar i skogen!!?
Det är koppeltvång nu!

Jag hade hoppats att det fanns några "hundkunniga" här på forumet som hade kommit med lite konkreta tips och råd!

Jag är väl medveten om att man inte får ha hundar lösa i skog och natur "hur som helst", och absolut inte nu. Det var liksom inte det frågan handlade om!
Då jag bor på egen gård så är min hund självklart lös med mig när jag är ute och "grejar" på dagarna och som jag skrev så är hon mkt lydig och lyssnar på mig när jag är med henne...Men, de gånger hon har fått vara lös själv och tex fått upp ett spår, så har hon stuckit. SJÄLVKLART är hon inte längre lös utan att jag har henne under uppsikt, trodde inte att jag skulle behöva förtydliga det bara.

Att hon har tagit 2 kaniner är ju tyvärr sådant som kan hända, likväl ute som inne. Det är faktisk inget som jag "anklagar" hunden för utan snarare mig själv för dålig kaninburkonstruktion!
Det jag däremot egentligen undrar är med tanke på de raser som är "bakom" henne så borde ju hon inte ha någon jakt i sig. En bekant till mig sa dock att hundar med stark vallinstinkt som inte riktigt vet hur man "gör", kan uppfattas jaga istället.

Jag har en blandras sheltie/ tibetansk spaniel, (inga jaktraser direkt).
Men han sticker gärna på spår, om han får tillfälle!
När jag har honom lös är det kontakt som gäller, han får hålla sig inom en radie på ca: 5 meter från mej, för tappar vi kontakten finns en risk att han sticker på ett spår!

Kanske liknande med din?

Kontaktövningar och ren lydnadsträning som sagt.

Prio. nr. ett är att få in ett ovillkorligt stopp på hunden.

Att springa efter djur och bita ihjäl mindre tamdjur är inget som kan "skyllas på" vallning..

Att springa efter djur och bita ihjäl mindre tamdjur är inget som kan "skyllas på" vallning..

Just vad gäller kaninen så har du ju rätt i att det inte kan handla om vallning...Men just det att hon är så intresserad av fåren, hönsen, kaninerna osv och vill jaga dem...
Fast å andra sidan så hade min syster en Briard som också är ren vallhund där samma beteende fanns. Dock inte att få upp spår på vilda djur, men just att jaga våra "tamdjur". Denna hund var dock också otroligt lydig och gick aldrig över gränsen heller vid människas närvaro. Vet dock inte vad han skulle ha gjort om han fick vara själv med fåren etc.
Han hade utpräglat vallinstinkt, "vallade" familjen inne osv...

Nu har vi ju fåren ute dygnet runt och skulle min vovve få tillfälle så söker hon upp dem för att jaga dem.
Jag får väl helt enkelt acceptera detta beteende och alltid se till att ha henne "intill" mig... Eller söka hjälp på annat håll!

Jag har en blandras sheltie/ tibetansk spaniel, (inga jaktraser direkt).
Men han sticker gärna på spår, om han får tillfälle!
När jag har honom lös är det kontakt som gäller, han får hålla sig inom en radie på ca: 5 meter från mej, för tappar vi kontakten finns en risk att han sticker på ett spår!

Kanske liknande med din?

Ja, precis så är min vovve med! Hon funkar jättebra så länge hon är "med" mig. Hon följer ofta med mig när jag rider i skogen etc och det är inga problem så länge vi har kontakt....
Det är bara så tråkigt att den där jakt/vall instinkten finns där... Du har ju sheltie i din och det är väl också vall egentligen, om jag inte missminner mig...
FAst å andra sidan så är väl det här med att jaga kanske en så utpräglat instinkt som visar sig mer eller mindre hos många hundar.

Har också en Cairnterrier samt en Jack Russel där det absolut inte finns ngt jaktintresse i... Inte ens om ett rådjur skulle skutta framför näsan på dem så skulle de bry sig!

Jag har en hund som är ungefär samma raser som din och mest border då. Hon kan nosa upp lite saker men ä väldigt lydig och kommer direkt när man ropar. hon är 1 år och vi har kört väldigt mycket lydighetsträning med henne. Bryr hon sig om dig när hon jagar eller vad hon gör eller struntar hon i dig?

Jag har en hund som är ungefär samma raser som din och mest border då. Hon kan nosa upp lite saker men ä väldigt lydig och kommer direkt när man ropar. hon är 1 år och vi har kört väldigt mycket lydighetsträning med henne. Bryr hon sig om dig när hon jagar eller vad hon gör eller struntar hon i dig?

Hon är väldigt lyhörd på mig....MEN, de gånger hon väl fått upp ett viltspår och driver, då ignorerar hon mig. Fast då har hon ju varit en bra bit bort också... När hon har försökt få tag på fåren och jag kommer på henne, då lyssnar hon dock direkt!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 425
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Tankarna på att ha en vallhund till hjälp inför eventuellt införskaffande av en fårflock à ca 60 djur har dykt upp. Jag tror att det...
Svar
14
· Visningar
2 309
Senast: vallhund
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka