Vallfråga

Djurjouren

Trådstartare
Funderar på att ta hö av min vall innan jag släpper hästarna på den. Generellt sett , hur mkt räknar man med att få ut per hektar?

Oj så svårt att svara på! Min vall är ca 1,5 HA och ett år fick jag 1½ balvagn och något år fick jag 2½. Ganska stor skillnad! Vi gödslar vår vall, så det spelar ju väldigt mycket in hur många gånger vi lägger på. Kör man ekologiskt är det sämre tillväxt helt klart. Sedan spelar det ju in om det är tort, blött, varmt, kallt, putsat eller inte, hur många skördar man tog året innnan, var det före eller efter midsommar....

En bra vall ger 3-3,5 ton / hektar....iaf hos oss... :confused: Jag tycker själv attd et låter mycket så jag var tvungen å dubbelkolla å det skulle tydligen stämma...

Bonden hjälper mig att ta hö på min vall innan hästarna släpps där. Förra året blev det ca 700 balar á 15 kg på 3,5 hektar. Det innebär ca 3 ton/hektar.
/puppan

precis! När vi köpte vår gård så var marken utarrenderad till en bonde som spred flytgödsel, det växte så det knakade när vi tog över och sådde in vall första gången, allt efter åren gått har vi endast spridit vår egen hästgödsel(ekologiskt)och inga större mängder, detta har resulterat i utarmning av marken. I år skall samma bonde så in vall åt oss när han lånar marken för att så korn till sig, han beräknade att han ska sprida 140 ton flytgödsel(!) på våra 4 ha mark....
Snacka om fattig jordmån... men nästa år är det förhoppningsvis bättre!

140 ton :p
Vi har använt ungefär ett halvt ton på två hektar, inte flytgödsel utan såna där små kulor.

Vi får minst 2 ton hektaret på ekovall. Men ju tidigare du skördar, ju högre proteininneåll får du ju - fast det blir inte lika stor mängd! Så det är en balansgång mellan bra mat och mycket mat :crazy:

Hur tidigt är tidigt? När brukar man skörda hö respektive hösilage? Är det möjligt att få hög proteinhalt i hö? Allatså lika hög som i hösilage?

Tror att nere hos dig är tidigt första skörden in innan Majs utgång. På vissa ställen vet jag att de får in tre skördar innan midsommar :eek:.

Det går att få hög proteinhalt i hö också om man skördar i rätt tid och vallen är välgödslad. För att få bra värden på höet så vill man vända så få gånger som möjligt för det är när man vänder som mycket smått (blad och spätt gräs) trillar av och helt enkelt blir kvar på fältet. Med hösilage så brukar man oftast inte vända alls och alla nyttigheter stannar kvar.

På vissa ställen vet jag att de får in tre skördar innan midsommar .
Och på andra ställen (som hemma hos mig) har vi tur om vi kan ta första skörden innan midsommar... :o

Vi brukar nöja oss med en skörd hö, men vissa kobönder tar hö första vändan och ensilage andra vändan.
I sommar tror jag att vi kommer att försöka klämma in två omgångar hö på vissa åkrar, men då blir ju första omgången proteinrikt och andra omgången proteinfattigt. Eller har jag missuppfattat något?

För att undvika många vändningar måste man ha järnkoll på vädret iallafall. Är det soligt och fint, torrt i backen och lagom blåsigt, då räcker det med en eller två vändningar för att få det lagom torrt.

Börjar det ösregna... då är det kört!

Du har missuppfattat... :D
Det är inte så att en andraskörd är automatiskt lägre i innehål,l än den första. Det beror helt på gödsling och utvecklingsstadium.

okey!

jag ska försöka läsa mig in lite bättre i gödslingen, vi har nämligen "naturgödsel" och får inte konstgödsla...
kravmärkning vet ni :)

Vi har också ekovall och har fått exakt samma (höga) värden på andraskörden :)

Det handlar bara om att ta det när det är tillräckligt "knoppigt" och inte vänta för länge.

Dvs man måste ha tur med vädret :smirk:

Ett tips för gärden som både betas och slås - en bra slagslåtterputs gör gödselpulver av alla bajsplupparna, maximal nytta av den naturliga gödseln :) När hagen är färdigbetad klipper man den så den ser ut som en golfbana med brunt puder på och sedan blir återväxten jämn och kanonfin :)

ok!
men hur gör ni med åkrar där man tar två skördar då? gödslar ni emellan?
det vet jag att kobönderna gör, fast de har ju flytgödsel...

yay!
då blev jag lite lugnare och gladare!
vi får väl se hur det blir med höskörden iår då :)

Liknande trådar

Anläggning Om du slår hö på en vall, hur nära inpå är marken ok att använda som bete efteråt? Kan man släppa direkt eller bör det vila/växa innan?
Svar
9
· Visningar
1 283
Senast: Freazer
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 325
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 444
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar