Vallande rottweiler...

ancan

Trådstartare
:eek: :mad: :crazy: hur kan man medvetet avla fram sådana valpar???

Hörde i dagarna om en familj som har en border collie hane, och som köpt in en rottweilertik till honom...

Är det bara jag som överreagerar på det eller:eek: :confused: ...vad anser ni andra "hundfolk" om att avla fram sådana korsningar?
 
Sv: Vallande rottweiler...

Det finns många saker att säga om det hela - men inget är positivt.

Det finns säkert avsättning för valpar, folk köper vad som helst bara det är billigt eller coolt nog.
 
Sv: Vallande rottweiler...

Konstigare korsningar har man sett. På Blocket finns nu korsning nakenhund/labrador. :eek:
 
Sv: Vallande rottweiler...

Jag har en bok om rottisar och i den kan man läsa att rottisar används till vallning. Berättade det för sambons pappa som tävlar i det med sina BC och han tyckte det lät vansinnigt men enligt boken så ska det iaf fungera bra.
 
Sv: Vallande rottweiler...

De var drivande och vaktande hundar..En enorm skillnad mot "riktig" vallning.

Lite info

Under tidig medeltid var Rottweil centrum för boskapshandel, och stora penningsummor var i omlopp. Boskapshjordar drevs till och från staden, och traktens rövare hade goda tider, antingen genom att stjäla boskap eller genom att överfalla ägarna och ta deras pengar. Behovet av hundar som livvakt blev stark, och de största, tyngsta och skarpaste lokala boskapshundarna utvaldes för bevakning, medan den lättare varianten fick driva boskapen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vallande rottweiler...

Bc och rottis hör till de korsningar som absolut inte ska göras. Raserna är inte mentalt kompatibla och då spelar det ingen roll att man tar två urbra individer ur var ras och korsar med varandra.

Rottweilern har även idag en viss instinkt att driva boskap, dock inte valla den som en BC. Hos vissa individer märks det tydligare än andra. Det innebär dock inte att individen kan driva på ett bra sätt. Jag vet dock att det finns visa linjer i viss länder där man behållit det drivande och där hunden används till det.
 
Sv: Vallande rottweiler...

det var precis så jag kände när jag hörde det hela.Hur i H*lvete tänker man när man medvetet gör sådana parningar???:eek:

Eller så tänker man inte alls, utan bara ser dollartecken framför ögonen...:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 803
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 282
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 339
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp