Vallack som Vaktar sto

S

sussa

:) ! Tips o råd tack!! ;)

Vad gör jag åt en Valack som vaktar ett sto hela tiden o jagar bort den andra valacken så fort han kommer inom en radie av ca 5-10 meter. Valackerna har gått tillsammans förut men fick nu en inhyrning, ett sto. och den ena valacken som är 19 år blev tokig. Han vaktar henne o svansar runt henne o hon får inte gå ngnstans. Hon blir skittrött o sur o säger naturligtvis i från. den andra valacken som är 13 år, måste hela tiden hålla sig på avstånd för att inte bli biten. och om vi går med den ena valacken från hagen o förbi dem så kommer han mot valacken o tar ingen som helst notis om oss.. Han gör inget mot oss när vi går fram till han o stoet. Bara om den andra valacken är med, eftersom den då ej får va i närheten av stot.. De har gått i hop under 3 dgr nu. Kommer han att lugna ner sig?. eller ska jag sära på dem och isf hur?. Tacksam för tips och råd!! Men inga otrevligheter o Elaka påhopp...
Kram

Sv: Vallack som Vaktar sto

Jaaaa.... 3 funkar sällan o ofta blir det konkurrens när ston kommer in i bilden.

Prata med stoets ägare o hör vad denna vill eller skaffa ett sto till som sällskap.

Har bara 3 boxplatser, men o andra sidan så skulle de kunna stå på lösdrift om jag fick ett litet sto till.. Vill helst bara ha 3 hästar eftersom betet ska räcka. Får kolla med stoets ägare om hon kan stå själv i hagen.. Hagarna är ju bredvid varandra.

Ja som nu blir det "synd om" alla.
En blir utanför. En har fullt sjå att valla. Den tredje blir vallad hela tiden.

Förhoppningsvis går det över,släppte ihop ett sto i vårat stall också med två valacker.I början var det roligt att jaga iväg den andre men nu har det lugnat ner sig och alla går tillsammans.Stoet var också irriterad av denna"vallning"men nu kan jag ju inte garantera att det går lika bra i erat stall,de där raringarna fungerar ju på olika sett!!!:D

Munkpeppar till pojkarna, ffa den som vaktar kan vara ett enkelt första steg. Funkat kanon för oss.
Är det så att stoet brunstar och hetsar upp pojkarna pga det så kanske stoägaren också kan tänka sig att ge sin häst för att få ner den allmänna hormonnivån i hagen :idea:

Jag håller med Axel, två pojkar och ett sto får ofta den effekten.. överlag en flicka, flera pojkar brukar bli så tycker jag. Kan du ta in ett litet sto till (som inte gör så stor inverkan på betet) ; ) så kan dom två flickorna gå ihop. Vi försöker om vi inte kan ha kill och tjejflockar så får det vara tillräckligt av båda för att dom ska kunna göra små kill eller tjejflockar i flocken.

Munkpeppar till pojkarna, ffa den som vaktar kan vara ett enkelt första steg. Funkat kanon för oss.
Är det så att stoet brunstar och hetsar upp pojkarna pga det så kanske stoägaren också kan tänka sig att ge sin häst för att få ner den allmänna hormonnivån i hagen :idea:

Flyttat stoet o väntar på munkpeppar :). Så nu hoppas jag att han ska ta o lugna sig lite :);)

Min häst är precis likadan, helt tjejtokig och tjejerna älskar honom, så de kör inte iväg honom utan han får vara som ett plåster på dem.
I vårt fall lugnade han sig inte, och det blev för jobbigt för honom och för mig eftersom han blev rätt svårhanterad. De var ett gäng valackar och bara ett mycket ranghögt sto, hon borde rimligtvis "tagit ner honom på jorden" men var mest smickrad över uppmärksamheten. De fick så småningom vara ifred, de två, men som sagt han kutade som en galning in i hagen och jagade alla, varje gång jag tagit ut honom och när hon var borta så sprang han bara, fram och tillbaka och skrek efter henne. SKITJOBBIGT.
Han har gått ensam med sto och det funkar utmärkt, men inte tillsammans med flera, ston eller valacker. Jättetråkigt, då jag gärna skulle ha en flock, istället för att dela upp dem.

Men, jag undrar vad munkpeppar är? Har aldrig hört talas om det.

/Katja och (don juan-)Totte

Två valacker och ett sto är upplagt för problem, ingen bra idé och det blir knappast bättre om inte den ena valacken är väldigt mycket högre i rang än den andra och inte bryr sej om vad den gör. Då KAN det gå men det är sällan, faktiskt.

Liknande trådar

Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
525
Senast: Görel
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Jag har ett problem med vår flock då mitt sto är otroligt dominant. Ska försöka förklara vad jag behöver råd till. Har en flock på 3...
Svar
12
· Visningar
1 077
Senast: Maria_81
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 152
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama