Vallack - piper

P

pika

Vad har hänt med min vallack...han har börjat skrika/pipa till när jag håller på med han. Har hänt 2 ggr ,en gång när jag borstade innanför bakbenet och idag när jag skulle ta bort lite grus en bit under ögat. Kan det vara att han försöker sätta mig på plats? Han är snäll och lugn annars....nån som vet ?

Sv: Vallack - piper

Har inget riktigt bra svar, men en gissning. Min häst är en herre som är hög i rang, och som gärna skulle sätta sig på mig om han fick. Alla som ser honom säger att han är sååååå snäll o väluppfostrad, men jag vet att om jag inte är tydlig och konsekvent mot honom så skulle han gärna springa över vem som helst (nåja, överdrift).

Men till saken: när jag köpte honom hade jag inte alls förstått hur han var, och tyckte att denna snälla varelse kan ju inte vilja något annat än gott. Så, när vi började med ledarskapsövningar (mest för skojs skull, för han var ju såååå snäll) märkte jag att han ville utmana mig. Då pep han också, vilket förvånade mig (men inte min tränare...). Och han piper när han träffar andra hästar som han vill utmana. Så när min häst piper (vilket han inte gjort sedan dess) så betyder det "kom igen, ska vi fightas?"

Sv: Vallack - piper

Min valack är rätt ranghög och har pipit några ggr när jag försökt longera honom. Det har gått bra typ ett halvt varv, sen har han blivit som galen, skrikit till och sparkat bakut och sen bara dragit iväg i full fart. Antar att han verkligen hatar att bli longerad och inte tänker sig nedlåtas till sån behandling... i all annan hantering är han hur foglig som helst, han är både riden och körd. Den enda gången jag märker att han inte vill vara med är om jag går fram till honom i hagen när han är "naken" eller bara har grimma på sig och föröker hoppa upp på honom barbacka. Då blir han skitsur och försöker bita tag i mig och försöker dra ner mig eller hotar han att bita så jag inte ska hinna sitta upp. Om jag däremot tränsar honom först så låter han mig hålla på hur mkt jag vill och klänga på honom. Det är som om han vill säga att när han är lös i hagen är han ledig och när han är tränsad så är det jobb... Lite gulligt faktiskt!

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 505
Senast: Brynja
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
472
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit